Tusen takk til SAS pilotene

Jeg vil med dette takke pilotene i SAS, for jobben de har gjort den siste uken.

Nei, jeg takker dere ikke. Dere burde gå i dere selv å se på hva dere nå har stelt i stand. Dere har nå ødelagt ferien til mange personer.

Jeg skulle reist fra Oslo lufthavn Gardermoen, til Spania lørdag morgen den 27.04.19. Men på grunn av dere, er nå utreisen forskjøvet og nå går ikke avreisen før søndag kveld den 28.04.19. Men denne gangen fra Sandefjord lufthavn Torp.

Jeg må nå sitte på buss i ca. 90 minutter, noe som ikke er ideelt for min kropp før en flyreise. Og i tillegg skal jeg nå fly med Ryanair. Dette er et selskap jeg ikke har mye til overs for og som jeg egentlig ikke reiser med. Men nå må jeg det og jeg gleder meg ikke til reisen. For plassen mellom setene på Ryanair flyene er mindre en på andre fly. Dette gjør at jeg med mine 183 centimeter over havet, sliter med plassen frem til setet foran. Og sist jeg reiste med Ryanair kunne jeg heller ikke justere ryggen på setet. Noe som kunne hjulpet meg med plassen.

At man kan streike når man har en snitt lønn på 93.000,- svenske kroner, noe som tilsvarer rundt 103.000,- norske kroner. Skjønner ikke jeg, og at man krever 13% lønnsøkning er jo helt vilt.

Her tenker ikke pilotene på de som har bestilt en ferietur, men heller ikke på firmaet de er ansatte i. Hva hvis dette kravet knekker ryggen til SAS, da står de jo plutselig i køen til NAV. Og der får man ikke en lønnsøkning på 13%.

Hvis det er noen som skulle kunne kreve en lønnsøkning på 13% i Norge, så er det de som er pensjonister som har jobbet i det private næringslivet. Med arbeidsgivere som ikke har gjort jobben sin med å betale inn pensjon.

Men også minstepensjonistene i Norge. Mange av minstepensjonistene er kvinner som har vært hjemme for å ta seg av barn og hjem, mens mannen har jobbet.

Minstepensjonen i Norge pr 01.05.2018. er 153.514,- Dette beløpet kan du selv sjekke på NAV.

I tillegg må man ikke glemme de som dessverre aldri kommer ut i jobb. De finnes i Norge de også. Noen blir fått med diagnoser som gjør at de aldri kan jobbe, mens andre kan ha blitt utsatt for en ulykke før de når ut i arbeidslivet. Disse får ofte noe som heter ung uføretrygd. Beløpet her tilsvarer 2,91 av grunnbeløpet. Men for å nå dette må du ble rammet av en skade/sykdom før du er 26år. Dette kan du lese mer om her.

Men det finnes også de som ble uføre etter fylte 26år, som aldri har jobbet. Disse får en dårligere uføretrygd en de som har fått betegnelsen ung ufør.

For å tjene hva minstepensjonistene tjener, trenger pilotene i dag å jobbe ca. 90 dager. Så hvis det er noen som skulle streike i Norge i dag, så er det minstepensjonistene, unge uføre, uføre og den som er født etter 1948 og har jobbet i det private næringslivet, men en «dårlig» arbeidsgiver. Men disse har ikke noe virkemiddel å streike med.

Så ta dere sammen piloter i SAS, jeg har ingen medlidenhet med dere. Ja, dere kan ha lange arbeidsdager og kanskje jobbe mange dager etter hverandre. Men noe av dette blir dere kompensert for i den høye lønnen dere har.

Før jeg ble syk, jobbet jeg selv i snitt over 250 timer i måneden i flere år etter hverandre. Men jeg klagde aldri. Jeg elsket jobben min og gikk på jobbe med glede.

#blogg #SAS #streik #pilotstreik #minstepensjonist #ufør #ungufør #taderesammen #ødelagtferie

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg