Time hos urolog den 14.04.20

Ja, så var det tid for en undersøkelse hos en urolog. Jeg fikk time selv om Norge var nedstengt på grunn av Covid-19. Timen jeg fikk var hos en privatpraktiserende urolig, som har avtale med helse Sør/Øst. Slik at jeg slapp å stå i lang kø i det offentlige.

Grunnen til timen er at jeg er mann og nå er blitt 45 år Alle menn over 40 år, bør gå til urolog for å sjekke prostataen sin.

Er du tidlig ute, kan man finne prostatakreft tidlig.

Min pappa fikk prostatakreft tidlig, så derfor undersøker jeg meg også. Og fastlegen min syntes det er bra at jeg vil dette. For det er veldig mange menn, som ikke undersøker seg.

Noe det burde bli satt mer lys på i media og blant helsepolitikere. For kvinner får sjekket brystene sine med mammografi for å finne ut om de har brystkreft. I Oslo får kvinner dette tilbudet hvert annet år, frem til de er 70 år.

Så hvorfor får ikke menn tilbud om å sjekke prostataen sin hver annet år. Frem til de er 70 år. Hadde menn fått dette tilbudet, kunne samfunnet spart masse penger.

 

Det første jeg måtte gjøre hos urologen var å tisse på denne saken her. Dette for å se hvor mye urin jeg fikk ut.

Litt av en maskin, men godt den har stor åpning. For da treffer man jo.

 

Etter at urinblæra var tømt var det tid for ultralyd av urinblæren. Dette for å se at jeg har fått tømt hele blæren.

Jippi, jeg var ikke gravid denne gangen

 

Etter dette var det tid for å få sjekket prostataen. Her har jeg dessverre ingen bilder. For måtte ligge på siden og titte inn mot en vegg. Men jeg fikk ført et ultralyd apparat opp i rumpa. Dette for å se om prostataen er forstørret eller ikke. Men det var litt rart at noe så opp i rumpehullet mitt. Det er jo et hellig sted hvor kun avfallsstoffer kommer ut. Men undersøkelsen var ikke vond.

Fikk beskjed om at det ikke var noe prostatakreft hos meg.

 

Er du mann og over 40 år, bør du ta denne undersøkelsen. Du kan spare deg selv for mye, hvis lege skulle finne prostatakreft i et tidlig stadiet.

 

Her er noen symptomer på prostatakreft som du som man skal følge med på.

  • Svak stråle og hyppig vannlating
  • Vansker med å tømme urinblæren
  • Blod i urinen.
  • Synlig blod i urinen
  • Blod i sæd
  • Smerter i nedre del av ryggen

På kreftforeningen sine sider kan du lese mer om prostatakreft. Så les dette også.

 

 

 

#blogg #urolog #undersøkelse #fastlege #prostata #prostataundersøkelse #prostatakreft #usynligsyk #bekhterev #astma #sarkoidose #kreft #kreftforeningen #helsepolitikk #kronisksyk

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg