Time hos lungelege 06.05.20.

Ja, så var det tid for en ny undersøkelse. Denne gangen hos en lungelege.

Timen jeg hadde fått var hos Moloklinikken. Dette er en privat klinikk som har avtale med helse Sør/Øst. Så da slapp jeg lange ventelister hos det offentlige denne gangen også.

Ja, så får vi se om lungene er slik de bør være

 

Jeg har tidligere gått til undersøkelse hos lungeleger på Ullevaal sykehus. Sist jeg var der fikk jeg beskjed om at jeg var ferdig utredet. Så da har jeg gått i noen år, uten å få testet lungene mine. Litt rart at legene på Ullevaal sa at jeg var ferdig utredet, for har jo tre lungesykdommer; kronisk bronkitt, Astma og Sarkoidose. I tillegg til dette har jeg Bekhterev som nå har skiftet navn til Ankyloserende spondylitt. Denne diagnosen gir meg en stiv brystkasse, noe som ikke hjelper på pusten.

Så litt rart at ingen lege har fulgt med på lungene mine de siste årene.

Skal derfor bli godt å få vite hvordan det står til meg liungene. For jeg har følt meg tungpustet i hele vinter og når jeg gjør noe fysisk. Blir jeg helt utslitt og orker ikke noe mer. Jeg sovner, og har ikke noe problem å sove å natten.

Så er utrolig glad for at jeg har en fastlege som lytter og hører på meg, og sender deg ditt jeg kan få hjelp.

 

Her er det bare å puste, så tøm lungene dine nå

 

Det første jeg måtte gjøre på Moloklinikken, var å ta mange pusteprøver. Blir spennende å se hva legen syntes om pusteprøvene mine. Har jeg normal lungefunksjon eller er den dårligere en gjennomsnittet.

 

Ble en allergi test også. Får håpe jeg ikke er allergisk mot hund!

 

Etter alle pusteprøvene var det tid for å ta noen allergitester. Jeg reagerer jo på mugg, særlig hvis jeg er i et bygg som har mugg i bygningsmassen. Men dette kan jo bare skyldes lungene mine. Men godt å bli grundig undersøkt.

Etter dette var det bare å vente på å få komme inn til lungelegen.

Da jeg kom inn til legen, hadde han en del spørsmål til meg. Jeg svarte så godt jeg kunne. Men ble helt satt ut, da lungelegen fortalte om tilstanden på lungene min. For trodde ikke at det stod så dårlig til. Jeg har en lungekapasitet på 67%, så det er jo ikke mye å skryte av.

Men det kan stemme med hvordan jeg har ført meg i det siste. Selv om jeg har hatt dårlig lungekapasitet, har jeg greid å gå på langrennsturer i vinter. Noen av turene har vært veldig tunge, og de har kun blitt gjennomført fordi jeg er sterk i hodet.

Så ut fra lungelegen gikk jeg med nye resepter på medisiner jeg skal ta, samt en nye time om et halvt år. Får håpe medisinene kan hjelpe meg til lit bedre lungekapasitet på neste kontroll.

Skal ta Inuxair morgen og kveld. Denne skal taes sammen med en Philips OptiChamber diamond spacer. Skal også bruke forstøver fra Philpis med Ventoline. Ved behov skal jeg også bruke Atrovent i forstøveren.

Denne hadde jo en fin farge, så får håpe innholdet er like fint

 

 

Philips OptiChamber Diamond Spacer, passer jo nesten i fargen til Inuxair, så blir bra dette her

 

Philips InnoSpire Go forstøver

 

Jeg får håpe at medisinene hjelper meg til litt bedre lungekapasitet og at det ikke er noe annet galt med lungene mine.

 

 

#blogg #philips #lungelege #kontroll #moloklinikken #allergitester #usynligsyk #kronisksyk #kroniskbronkitt #astma #sarkoidose #kontroll #undersøkelse #fastlege #philipsinnospirego #philipsotichamberdiamondspacer #inuxair

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg