Time hos fastlegen 08.05.19.

Ja, da var det tid for kontroll hos fastlegen. På grunn av medisinene jeg går på, må jeg gå til fastlegen en gang i måneden for å sjekke at blodet er som det skal.

Jeg får lettere infeksjoner en “friske” personer, dette fordi medisinen går ut over mitt immunforsvar. Så godt å ha en fastlege som følger meg opp.

I dag trodde jeg at timen skulle gå fort og at det bare var blodprøver som skulle blitt tatt. Samt at fastlegen måtte fylle ut et skjema for meg.

Jeg har følt meg OK i det siste, bare hatt vært litt tung pustet når jeg går ute. Men vet at jeg kan bli tungpustet når jeg går. Dette fordi jeg kan få “stiv”  brystkassen når jeg har økt betennelse i kroppen grunnet min revmatiske diagnose Ankyloserende Spondylitt. Så fortalte fastlegen dette og trodde at alt skulle gå fort unna.

 

Skulle jo bare ta blodprøver i dag

 

Skulle jo bare ta blodprøver og få fylt ut en ny søknad for HC kort. For HC kortet mitt går snart ut, og på dårlige dager kan jeg knapt gå 500 meter.

 

Her var det ikke noe liv

 

Men hvem tok feil i dag, jo det var jeg. For først ville fastlegen sjekke blodtrykket mitt. Ja det er greit det, for det pleier å være fint. For jeg bruker jo blodtrykksmedisin fast. Har fått utlevert et kopi preparat i det siste. Farmasøyten sier at medisinen er den samme, bare at kopi preparatet er billigere. Men etter at jeg fikk kopi preparatet Candesartan 16mg, har blodtrykket mitt vist nok økt.

 

Kopi preparatet, Candesartan virker ikke

 

Skal nå prøve ut original preparatet, så blir det spennende å se om det virker.

Men i dag var blodtrykket alt for høy for en som går på blodtrykkmedisiner. Undertrykket var på 119 og overtrykket på 169. Normalt blodtrykk for en frisk person er 120/80, mens høyt blodtrykk er 140/90. Dette er angitt av verdens helseorganisasjon (WHO).

Fastlegen likte ikke dette, så da ble det rekvirert både spirometri og EKG, samt enda flere blodprøver.

 

Måtte blåse litt, slik at vi fikk sjekket lungene også

 

 

Så var det tid for EKG

 

Både spirometrien og EKGen viste ikke noe galt. Så nå skal jeg ta original preparatet Atacand 16mg, som er en blodtrykksmedisin.

 

Da blir det original preparatet på meg, Atacand

 

Men i tillegg skal jeg ta det litt med ro i noen dager, så får vi håpe at blodtrykket går ned og at de nye blodtrykksmedisinene virker. Hvis ikke blir jeg sendt til ytterligere undersøkelser.

Jeg er veldig glad jeg har en fastlege som passer på meg og som tar symptomer på alvor. Verdens beste fastlege.

 

#mittlivmedas #blogg #revmatiker #revmatisme #bekhterev #bekhterevs #ankyloserendespondylitt #legetime #kontroll #kronisksyk #fastlege #høytblodtrykk #kopipreparat #candesartan #atacand #blodtrykksmedisin #ekg #spirometri #blodprøver #oakley #rab #polarpulsklokke

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg