Time hos fastlegen 05.02.24.

30 januar var jeg hos fastlegen og tok masse blodprøver. Dette for å følge med hvordan det går med jernnivået mitt blant annet.

Etter et par dager fikk jeg melding i fra fastlegen om at noen av verdiene som ble sjekket ikke var bra. Jeg hadde forhøyet langtidsblodsukker (HbA1c), som var på 11,1. Så hun ønsket at jeg kom på en time til kontroll. Hun fortalte at jeg også hadde hatt forhøyet langtidsblodsukker i november, men da ikke så høyt som nå.

Feiret en ny diagnose med Napoleonskake. Blir en stund til neste gang jeg vil spise dette.

Så fikk time den 05.02. men de hadde ikke noen ledige timer tidlig på dagen. Så møtte opp fastende klokken 12.00. for å sjekke langtidsblodsukker (HbA1c) på nytt.

Etter ny kontroll var langtidsblodsukker (HbA1c) 7,2 etter fasting. Og det skal helst være under 6,5. Så da ente jeg opp med en ny diagnose. Denne gangen ble det diabetes 2.

Mange tenker sikkert at det må være ille å få en diagnose. Men hva skal man gjøre? Jeg takler det med humor og stort sett godt humør. For hva eller skal man gjøre.

Vet om at noen graver seg ned, men gjør man det går det ut over den mentale helsen. Noe som ikke er bra.

Jeg har også ventet på at noen av mormor sine fem barnebarn skulle få diabetes 2. Grunnen til dette er at min oldemor hadde diabetes, som min mormor også fikk. Mormor sine to døtre fikk diabetes, så dessverre er jeg arvelig belastet for å få diabetes 2.

Men i tillegg har jeg ikke vært så fysisk aktiv som jeg pleier i det siste. Dette skyldes problemene jeg har hatt med magen. Og ser nå at jeg har fult opp flere av kriteriene for diabetes 2, men har trodd at det bare var tynntarmen min det var noe galt med.

Jeg har vært slapp og sliten, og flydd mye på do. Samt at jeg har gått opp i vekt. Så godt å ha en fastlege som følger meg opp.

Dagens nye medisin.

Så ente opp med en ny medisin, samt blodsukker apparat.

Medisinen er Metformin Orifarm 500mg. Hvor en tablett skal taes morgen og en kveld.

Godt jeg ikke er redd for å bli stukket, for nå blir det mange stikk i fingrene.

 

“Diabetes type 2

Diabetes type 2 er en kronisk sykdom som kjennetegnes ved mangel på hormonet insulin eller dårlig virkning av insulin. Den viktigste årsaken til type 2 diabetes er overvekt og usunn livsstil, men også arv kan spille en rolle.

Hva er diabetes type 2?

Diabetes mellitus er en kronisk sykdom karakterisert ved et vedvarende forhøyet blodsukker og forstyrrelser i omsetningen av karbohydrater, fett og proteiner i kroppen.

Diabetes skyldes nedsatt funksjon av hormonet insulin som spiller en sentral rolle i reguleringen av sukkeromsetningen i kroppen. Ved diabetes type 2 produserer kroppen for lite insulin, eller det behøves større mengder insulin enn det kroppen klarer å lage fordi insulinet virker dårligere (dette fenomenet kalles insulinresistens).

Symptomer på diabetes type 2

Diabetes type 2 utvikler seg over tid og gir lite symptomer i starten. Går du lenge med sykdommen før den blir påvist, vil du sannsynligvis føle deg slapp og sliten, og kanskje unormalt tørst.

Siden personer med diabetes type 2 ofte ikke har noen symptomer på sykdom, må legen se etter andre faktorer som øker risikoen for diabetes type 2. Disse inkluderer:

  • Overvekt og fedme
  • Stor midjeomkrets (over 94 cm for menn og 80 cm for kvinner)
  • Lite fysisk aktivitet (mindre enn 30 minutter fysisk aktivitet per dag)
  • Et kosthold med mye kjøtt, mettet fett og bearbeidet mat, mye sukkerholdig mat og drikke og/eller lite fiber, fullkorn, frukt og grønnsaker
  • Arv (hvis foreldrene eller søsknene dine har diabetes type 2 har du økt risiko)
  • Etnisitet (personer fra Asia og Afrika har høyere risiko for å utvikle diabetes type 2)
  • Høy alder (insulin virker dårligere når du blir eldre)
  • Bruk av kortikosteroider (f.eks. prednisolon) og enkelte antipsykotiske medisiner (f.eks. klozapin og olanzapin)
  • Røyking
  • Tidligere svangerskapsdiabetes

Utredning og diagnose

Diagnosen diabetes type 2 stilles med en blodprøve som måler langtidsblodsukker (HbA1c). Blodprøven gjenspeiler gjennomsnittlig nivå av blodsukkeret i kroppen din de siste to til tre månedene.

Dersom verdien på langtidsblodsukkeret er over eller lik 48 mmol/mol på to prøver tatt på forskjellige dager, har du diabetes. Er resultatene 42–46 mmol/mol har du høy risiko for å utvikle diabetes type 2. Da bør du diskutere med legen din hva du kan gjøre for å redusere risikoen for å utvikle sykdommen, og du bør måle langtidsblodsukker årlig.

Hva skjer i kroppen når du har diabetes type 2?

Ved diabetes type 2 vil sukkerstoffer (glukose) som sirkulerer i blodet etter et måltid ikke bli tatt godt nok opp av cellene i kroppen. Årsaken til at cellene ikke tar opp nok glukose er en kombinasjon av at insulinet ikke virker like godt som det skal og/eller at kroppen ikke klarer å produsere nok insulin.

Insulin er et hormon som lages i bukspyttkjertelen og som sørger for at glukose fra karbohydratene i maten du spiser kommer inn i kroppens celler og kan brukes som energi. Å ha for mye glukose i blodet over tid skader mange av organene i kroppen.”

Informasjonen om Diabetes 2 er hentet fra Helfonorge og nhi.no

 

#legetime #fastlege #fastlegetime #nydiagnose #diagnose #kronisksyk #diabetes2 #langtidsblodsukker #blodsukker #blodsukkermåler #contournext

 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg