Time hos fastlegen 03.06.24.

Så var det tid for ny time hos fastlegen.

Går ditt ca. en gang i måneden for å følge med på diverse blodprøver.

Så i dag gikk jeg fastende til fastlegen. En av grunnene til dette var kontroll av diabetesen. Har ikke vært helt fornøyd med pillene jeg går på. For føler at blodsukkeret er jevnt litt høyt når jeg måler det hjemme og det stemte med målingen hos fastlegen.

Så da fikk jeg resept på en ny diabetes medisin, Ozempic. Her skal jeg begynne med dosen 0,25. Så skal jeg til kontroll om en måned. Er blodsukkeret ikke bedre, skal vi øke dosen til 0,5.

Ozempic inneholder virkestoffet semaglutid. Semaglutid hjelper kroppen din med å redusere blodsukkernivået ditt kun når blodsukkeret er for høyt, og semaglutid kan hjelpe med å forebygge hjertesykdom. Så kanskje den hjelper på mitt litt høye blodtrykk også.

Sprøyten skal settes en gang i uken, på samme ukedag hele tiden. For meg falt valget på mandag. Så legger en påminnelse på telefonen, slik at jeg husker når det er tid for ny sprøyte.

Her kan du lese mer om Ozempic.

Ny diabetes medisin.

 

Vi pratet også om kontrollen jeg hadde på gastromedisinsk av deling på Ullevaal sykehus. Fastlegen mener at mitt bruk av Ibux og Arcoxia ikke er grunnen til at jeg har blod i avføringen, da hun ikke skriver ut mye av disse medisinene og at jeg ikke henter ut alt jeg kan av medisinene.

Hun mener at Ullevaal sykehus bør foreta en jernmetningstest av tarmen min, for å se om det tar opp jern. Noe hun tror den ikke gjør. Så får se om de kommer fram til det samme på Ullevaal, eller om jeg må nevne dette ved neste konsultasjon.

Ellers ble det sendt inn rekvisisjon på nye såler til skoene mine. Så skal bli godt med nye såler.

Det ble også tatt mange nye blodprøver, slik at fastlegen kan følge med på utviklingen. Ble fem glass i dag. Så får følge med på Fürstpasient når resultatene er ferdige.

Ble noe stikk i dag.

 

Er glad jeg har funnet en ny fastlege, som følger meg godt opp. Som kronisk syk er fastlegen limet i livet mellom alle kontroller på diverse sykehus.

 

#kronisksyk #chrons #bekhterev #lungesyk #revmatiker #sarkoidose #spinabifida #astma #diabetes #ankyloserendespondylitt #ankyloserendespondylitis #sjarmenmedtarmen #kontroll #legetime #fastlege #nymedisin #ozempic

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg