Ny diagnose – hofteartrose

Nå er det noen år siden sist jeg fikk en ny diagnose, så da var det vel på tide å få en ny diagnose.

Diagnosen jeg har fått nå er hofteartrose, men denne har jeg egentlig bare ventet på. Grunnen til at jeg bare har ventet på diagnosen hofteartrose, er at jeg falt veldig stygt på ski i Østerrike for ca. 20 år siden.

Jeg kjørte telemark og, så ikke en kul på toppen av et heng. Flakset av gårde og landet ca. 60 meter ned i henget. Ble vekket av en rednings patrulje som kom med blålys opp bakken. Jeg var svimeslått, men svarte at det stod bra til. Så fikk kjøre videre på ski, men etter en liten stund begynte jeg å kaste opp. Hadde fått kraftig hjernerystelse, så da var det bare å komme seg til stedet jeg bodde.

Dagen etter hadde jeg sterke smerter i den høyre armen, så dro til legevakten. Her ble det konstatert brudd i høyre underarm, så da ble den gipset. Så neste dag prøvde jeg meg på ski igjen. Men kroppen orket ikke mange turene, for den var forsatt godt forslått.

På vei hjem til Norge, begynte den venstre hoften å verke. Den likte ikke at jeg satt stille på tog og fly. Så etter ankomst Norge var det bare å bestille time his fastlegen. Han rekvirerte røntgen og MR av hoften, og her så de skade på hoften min. Så da ble det bestilt operasjon på Ullevall sykehus for operasjon i hoften.

Det eneste som var galt med hoften min, var at jeg hadde most slimposen som skal beskytte hoftekulen. Så da ville ikke kirurgen operere allikevel. Men dette fant han ført ut da han gikk inn kirurgisk for å bytte hofteleddet, så godt det var en god kirurg som var på jobb.

Men for to til tre uker siden, begynte hoften å krangle på nytt. Noe den har gjort innimellom, men alltid blitt nesten bra igjen. Men ikke som nå, for plutselig kunne hoften svikte under meg. Den har ikke blitt noe bedre, men heller verre for hver dag. Har nå smerter 24 timer i døgnet. Det er vanskelig å kle på seg, samt å gå uten krykker.

Hils på mine to nye venner

 

Har hatt to behandlinger hos manuellterapeuten og en undersøkelse hos manuellterapeuten min. Og her er ble det konstatert en ny diagnose, hofteartrose.

Så nå må betennelsen i hoften gå ned, så får vi se hvor skadet hoftekulen er etterpå. For venter på time for å få tatt MR og røntgen. Men mest sannsynlig må jeg bytte den ene hoften.

Skal prøve å utsette dette så lenge som mulig, men god behandling og trening. For skal jo jobbe som skiinstruktør til vinteren. Men skulle jeg måtte bytte hofter, så er det greit. Det finnes jo mye bra i plast og titan. Og de ville jo egentlig bytte den for ca. 20 år siden.

Så i tiden fremover skal jeg bruke krykker for å avlaste hoften.

Når jeg sover, så sover jeg med pute i mellom bena. Dette for å avlaste presset på hoften.

Ja, dette hjelper for å få sove.

 

I løpet av uken vil jeg skrive om hvordan du kan få utlevert krykker i Oslo, men også om diagnosen hofteartrose.

#revmatiker #nydiagnose #hofteartrose #manuellterapeut #manuellterapi #krykker #kronisksyk #blogg ##mittlivmedas #bekhterev #bekhterevs #spondyloartritt  #ankyloserendespondylitt #radiografiskaksialspondyloartritt #spondyloartritt #krykker #artrose #revmatiker

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg