MR undersøkelse

Ja, så var det plutselig tid for ny MR undersøkelse av hofter, bekken og nedre del av ryggen.

Sist jeg skulle ta en MR undersøkelse, ble ikke undersøkelsen gjennomført. Grunnen til dette var at jeg da hadde et ILR implantatet over mitt hjerte. Men nå som implantatet var ute, skulle undersøkelsen gå bra.

Men etter sist MR undersøkelse på Diakonhjemmet sykehus, hvor jeg ble glemt i MR maskinen. Glemt sier du. Ja, de skulle snakke til meg innimellom fordi jeg ikke trives i trange rom. Men de snakket ikke til meg før undersøkelsen var over, og da var det gått 75 minutter. Du tenker sikkert det var lenge i en MR maskin, ja det var det. Men MR maskinen på Diakonhjemmet sykehus er veldig gammel. Så den er ikke like rask som nye MR maskiner.

Så etter dette får jeg panikk i trange rom. Var derfor usikker på hvordan dette skulle gå.

Det første jeg måtte gjøre var å fylle ut dette skjemaet, så var det bare å vente til jeg ble ropt opp.

Ja, hva skal jeg svare på disse spørsmålene. Sliter jo litt med det siste spørsmålet.

 

Etter at jeg ble ropt opp, var det bare å ta av seg alt som hadde metall i seg.

Ja, her var det bare å kle av seg

 

Jeg måtte jo prøve og la meg til rette på benken. Ble bundet fast, fikk på hodetelefoner og en alarmknapp. Før innfarten startet ble jeg fortalt at hode ville nesten være ute på andre siden. Så da var det bare å stålsette seg og båren begynte å gå innover. Men da hodet og brystet var kommet inn i maskinene. Fikk jeg panikk, så da var det bare å kjøre ut igjen.

Spurte da om det ikke gikk an å ligge andre veien. Jo, det kunne vi prøve. Men det var ikke vanlig. Så da var det bare å gå av båren og legge alt til redde den andre veien.

Dette gikk mye bedre, for da var det siste som skulle inn i maskinen hodet mitt. Og heldigvis var hodet utenfor maskinene hele tiden. Slik at jeg ikke fikk panikk på nytt.

Etter 15 minutter var jeg ferdig, så glad dette var en ny MR maskin. Slik at undersøkelsen gikk fort unna.

Så er det bare å vente på at fastlegen får svar.

#mittlivmedas #revmatiker #bekhterev #bekhterevs #fastlege #implantat #hjertefeil #norge #oslo #mai2019 #livetgårvidere #blogg #aspasient #kronisksyk #ankyloserendespondylitt #ilrimplantat #ilr #røntgen #mr #mrmaskin #undersøkelse #panikk #diakonhjemmetsykehus #unilabs #unilabsrøntgen

 

1 kommentar
    1. Kjenner til den angsten…. Den beste maskinen er på Rikshospitalet – der får du se på film mens du er i maskinen! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg