MR av tynntarmen den 12.10.23.

Jeg burde ha skrevet dette innlegget tidligere, men med lavt jern nivå har jeg fortiden fatigue. som gjør at jeg glemmer å gjøre ting.

Siden sist legetime og undersøkelse på Ullevaal sykehus i sommer, har jeg levert fire prøver av avføringen min. I tillegg har jeg fått to nye overføringer med jern.

Da er en avføringsprøve klar til sending.

Magen og tarmen min er fortsatt ikke ferdig utredet. Så den 12.10.23. skulle jeg i gjennom en ny undersøkelse.

Denne gangen var det tid for MR av tynntarmen min. Dette er noe jeg ikke gleder meg til. En av grunnene til at jeg må ta denne undersøkelsen er at legen på Ullevaal sykehus er usikre på hvorfor jeg fortsatt fister blod og at kroppen min ikke tar til seg jern. De tror jeg har Crohns, men det kan også være noe annet.

Snart fremme, for undersøkelsen.

Grunnen til dette er at ved en tidligere MR undersøkelse på Diakonhjemmet sykehus, ble jeg glemt igjen inne i MR maskinen. Undersøkelsen den gangen skulle ta 50 minutter. Men etter at undersøkelsen var ferdig, ble jeg liggende inne i maskinen. De hadde visstnok glemt meg. Så etter det har jeg fått litt “klaus” for trange rom.

Væsken som må ned på en time.

Men denne gangen måtte jeg faste fra klokken 24.00 dagen før undersøkelsen. Jeg måtte også møte minst 1 time og 30 minutter før undersøkelsen. Da jeg skulle drikke en liter med veske.

Så var jeg kledd for en MR undersøkelse.

I tillegg skulle jeg få kontrastvæske inn i blodet. Da kanylen skulle settes slet den første radiologen med å finne mine blodårer. Hun prøvde tre ganger før hun ga opp. Det rare er at hun neste som prøvde traff på første forsøk.

Så var kanylen endelig på plass.

Selve undersøkelsen tok 50 minutter, men grunnen til at det tok lengre tid en vanlig er at jeg har reflukssykdom. Magesekken ok tarmene mine reagerte på kontrastvæsken jeg fikk. Noe som førte til at magen og tarmene ble fylt opp av gass. Dette gjorde at det ble vanskeligere å få gode bilder.

Etter endt undersøkelse, kom radiologen som ikke fant mine årer og fortalte at de leter etter kreft i magen og tynntarmen min.

Jeg stusset veldig over denne kommentaren, da ingen lege har snakket med meg om at jeg kan ha kreft.

Men dette er ikke første gangen jeg får beskjed om at jeg har kreft. Dette var fjerde gang, og til nå har dette ikke stemt. Men man blir jo urolig for at det kan være noe mer alvorlig en hav jeg tror. Så håper at det er Crohns jeg har fått og ikke kreft. Bare å vente på legetime, slik at jeg får svar på prøvene.

 

Litt mer Informasjon om MR av tynntarmen:

MR av tynntarm er en svært nøyaktig bildeundersøkelse av tynntarmen, som gjøres ved utredning og oppfølgning av Crohns sykdom eller andre betennelsetilstander i tynntarmen.

Crohns sykdom er en kronisk betennelse i mage- og tarmkanalen, som kan ramme alle deler av tarmsystemet. Betennelsen rammer oftest overgangspartiet mellom tynntarm og tykktarm.

Hvorfor ta man MR av tynntarmen?

En MR-undersøkelse av tynntarmen gjøres i all hovedsak for å utrede magesmerter og mageplager som gir mistanke om blant annet Crohns sykdom.

Det kan være vanskelig å skille Crohns sykdom fra andre fordøyelseslidelser, og MR av tynntarmen kan slikt sett være nyttig dersom man er usikker på diagnosen.

På samme tid brukes MR tynntarm til oppfølgning og kontroll av pasienter med Crohns sykdom. Dette for å vurdere utbredelsen av betennelsesforandringene i tynntarmen, og for å påvise eventuelle komplikasjoner.

MR tynntarm kan også utelukke eller påvise kreft i tynntarmen, men dette er svært sjeldent.

Forberedelser til MR tynntarm

Før MR-undersøkelsen av tynntarmen skal du faste i noen timer. Du må ikke spise de siste fem timene undersøkelsen. Du kan drikke som vanlig, men du skal unngå juice og kullsyreholdige drikker som brus, farris og lignende. Nødvendige medisiner skal tas med vann.

For å fremstille tynntarmen på bildene er det nødvendig å drikke kontrastvæske før MR-undersøkelsen. Du må derfor møte 1,5 time før undersøkelsen for å drikke denne. Du vil da få 1 liter med vann blandet med sorbitol som du skal drikke i løpet av 1 time. Dette gjør bildene som tas av tynntarmen ved MR-undersøkelsen mer nøyaktige.

 

#MR #mrtynntarm #kronisksyk #fatugie #bekhterev #crohns #chronssykdom #ankyloserendespondylitt #undersøkelse #tynntarmen #revmatiker #ankyloserendespondylitt #ankyloserendespondylitis

 

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg