Legetime Ullevaal sykehus 11.12.23.

Jeg hadde fått legetime den 24.11.23. på Ullevaal sykehus på gastromedisinsk poliklinikk. Men den timen kunne jeg ikke ta, fordi jeg da var på golfreise i Spania.

Så timen ble avlyst og jeg fikk ny time den 11.12.23.

Møtte derfor opp til avtalt tid for kontroll på Ullevaal sykehus på gastromedisinsk poliklinikk. Jeg skulle endelig få svar på avføringsprøvene som var sendt inn, samt blodprøver som var tatt og MR undersøkelsen av tynn tarmen.

Så gledet meg litt til timen, men var også litt spent. For det siste radiologen så, var jo at de lette etter kreft. Men hadde de funnet kreft under MR undersøkelse, hadde jeg ikke fått lov til å flyte timen.

Det er snart to år siden legene på Diakonhjemmet sykehus, fant blod i avføringen min. Så håper at jeg endelig får vite hva som er galt med magen og tarmene mine. Det er slitsomt å gå opp til 9 ganger på do og bæsje i løpet av en dag.

Uvissheten om hva som er galt, samt alle turene på do. Har gjort at jeg nå har fatigue, og orker ikke så mye.

Ullevaal sykehus var pyntet til jul.

Ble hentet av en legen etter kort ventetid på venterommet.

Dessverre var ikke dette samme lege som sist, og det er et problem når man har time på et offentlig sykehus.

Så måtte derfor fortelle min “historie” på nytt. For en som liker å prater, er ikke dette noe problem. Men dumt at man ikke kan få samme lege.

Men fikk svar på at de fortsatt er i tvil om hva som feiler magen min. Det kan hende det er Crohns vi vil lande på til slutt, men du må ta noen flere prøver så den nye legen.

Så skal ta flere blodprøver, dette for å følge med på blant annet jern nivået. For nå hadde jeg dårlig jern nivå igjen. Så skal få ny time til jern infusjon. Kan jo hende at det er jern nivået som gjør at jeg fort blir utslitt igjen.

I tillegg skal jeg levere tre nye prøver med avføring. Samt at det blir bestilt time for henvisning til SeHCAT med tanke på gallesyre malabsorpsjon. Skal også tilbake til legen om ca. tre måneder.

“Gallesyre malabsorpsjon er en tilstand som oppstår når tarmene ikke kan absorbere gallesyrer ordentlig. Dette resulterer i ekstra gallesyrer i tarmene, som kan forårsake vannaktig diaré.”

Men jeg fikk også resept på Budesonid. Den skal jeg ta 9 mgx1 i to måneder, så 6 mgx1 i 2 måneder, og til slutt 3 mgx1 i 1 måned.

Nye medisiner som ble hentet.

Dette er en medisin som de gir til personer som har Crohns.

Så får håpe at den hjelper, slik at jeg ikke går så ofte på do som jeg gjorde.

Etter endt legetime, var det tid for å ta nye blodprøver.

Får håpe jeg ikke få fylle alle disse glassene her.

Jeg vet at andre som har slitt med magen slik jeg gjør, har gått i mange år. Før de har fått diagnosen Crohns. Men håper legen snart finner ut hva som er galt. For det er ikke noe gøy og leve i uvisse.

 

#kronisksyk #legetime #kontroll #gastromedisinkpoliklinikk #utredning #crohns #bekhterev #revmatiker #ankyloserendespondylitt #ankyloserendespondylitis #budesonid #medisin #nymedisin #ullevaalsykehus #sykehus #fatugie #chronssykdom #undersøkelse

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg