Kontroll Diakonhjemmet sykehus 10.06.24.

Endelig fikk jeg time hos en revmatologen på Diakonhjemmet sykehus.

Siden jeg fikk diagnosen Ankyloserende Spondylitt, som tidligere het Bekhterev. Har jeg gått jevnlig til kontroll på revmatologisk avdeling på Diakonhjemmet sykehus. I starten gikk jeg hver tredje måned, så gikk det over til to til tre ganger i året.

Men nå var det over tre år siden jeg sist hadde kontroll. Så skal bli godt å høre hva revmatologen hadde å fortelle.

En uke før timen var jeg innom Diakonhjemmet sykehus for å ta blodprøver, slik ar revmatologen hadde nye blodprøver han kunne sammenligne gamle blodprøver med.

Godt å være ute i god tid.

Som opplært, møtte jeg opp i god tid før jeg hadde time.

Siden sist jeg var til kontroll, måtte man nå enten registrere ankomsten på en link man mottar på telefonen. Eller ved å trykke seg inn på skjermen som stod oppstilt.

Jeg valgte å bruke skjermen, da jeg trenger nye brilleglass. Slik at jeg ser hva som står på telefonen.

Etter fullført innlogging, får man vite hvilket lege rom du skal sette deg utenfor.

Satte meg på en av stolene og ventet pent utenfor rommet. Men da det verken kom noen ut eller inn fra rommet. Spurte jeg en sykepleier om det var noe ventetid. For nå var det 20 minutter siden jeg hadde time. Men sykepleieren viste ikke om det var noen forsinkelser.

Men etter 40 minutter venting, kom jeg endelig inn.

Inn her skal jeg visstnok, etter hvert.

Revmatologen var veldig fornøyd med mange av blodprøvene mine. Han sa at senkningen og CRP nå var normale. Noe de var blitt etter at jeg fikk ny dose av Cozentyx. Tidligere gikk jeg på to sprøyter av 150mg, mens jeg i det siste har gått på en sprøyte av 300mg.

I tillegg fortalte han at jeg er en av få personer i Norge som har gått på Cosentyx i 8 år og at jeg har veldig god effekt av medisinen.

Så får forsete på 300mg Cosentyx. Noe jeg er veldig glad for. Grunnen til dette er at jeg ikke har hatt en eneste lungebetennelse siden jeg begynte på Cosentyx. Mens jeg hadde opp til 8 lungebetennelser i året når jeg gikk på Enbrel. Så lungene mine fungere mye bedre nå. Men det gjør også resten av kroppen.

Jeg skal sette en sprøyte hver fjerde uke, men merker at effekten avtar litt den siste uken før en ny sprøyte skal settes.

I tillegg skal jeg til kontroll en gang i året. Så blir godt at de på nytt følger meg bedre opp.

 

#kronisksyk #chrons #bekhterev #lungesyk #revmatiker #sarkoidose #spinabifida #astma #diabetes #ankyloserendespondylitt #ankyloserendespondylitis #sjarmenmedtarmen #kontroll #legetime #revmatologiskavdeling #revmatolog #diakonhjemmetsykehus #cosentyx #enbrel #biologiskmedisin

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg