Kapselendoskopi undersøkelse

Da har jeg gjennomført kapselendoskopi undersøkelsen.

Møtte opp til avtalt tid på gastromedisinsk avdeling på Ullevaal sykehus. Der møtte jeg en hyggelig sykepleier, som fortalte hva jeg skulle igjennom den neste dagen.

Kapselen er inne i denne forpakningen.

 

Det første hun gjorde var å gi meg et glass med vann, som var tilsatt noen dråper Miniform. Dette skal hjelpe kapselen slik at den lettere kommer over i tynntarmen.

Dråper fra denne flasken, ble blandet i vannet jeg drakk.

Etter dette var det bare å svelge kapselen først, og så drikke et glass vann til.

Kapsel klar for å bli svelget

Så ble utstyret montert på kroppen min, og jeg fikk se på monitoren hvor kapselen var.

Utstyr montert på kroppen min

Etter en time, undersøkte sykepleieren hvor kapselen var i systemet mitt på monitoren. Dessverre var den ikke kommet over i tynntarmen enda. Så jeg måtte vente litt til før jeg fikk reise hjem. Etter to timer, var den fortsatt ikke kommet over i tynntarmen. Fikk da to glass med varmt vann, i håp om at dette skulle få kapselen over i tynntarmen. Hvis dette ikke virket, ville de gjennomføre en gastroskopi undersøkelse. Her ville de føre kapselen over i tynntarmen.

Dessverre ble monitoren låst for meg. Hadde den ikke blitt låst, kunne jeg sendt live fra tynntarmen minutt for minutt. Og solgt dette til NRK.

På denne monitoren kunne sykepleier se hvor kapselen var. Dessverre ble den låst for meg.

Heldigvis for meg gikk kapselen over i tynntarmen etter ca. 45 nye minutter.

Seks timer etter at kapselen var inne i tynntarmen, kunne jeg endelig spise igjen.

Da hadde gått 27 timer siden jeg hadde spist sist. Så ble godt med litt mat.

12 timer etter at kapselen var over i tynntarmen kunne jeg ta av meg utstyret jeg hadde fått plassert på kroppen. Så var det bare å reise tilbake til Ullevaal sykehus å levere utstyret dagen etter.

Hadde fått beskjed om å følge med på avføringen etter endt undersøkelse. Dette for å se at kapselen kom ut igjen. Dette kan ta opp til seks dager. Så da er det bare å vente å se om kapselen kommer ut igjen.

Etter dette er det bare å vente på at legene på Ullevaal sykehus får undersøkt opptakene, og sendt svare til min fastlege.

 

#kronisksyk #kapselendoskopi #revmatiker #revmatisme #undersøkelse #legetime #bekhterev #ankyloserendespondyloartritt #sjarmenmedtarmen #gastromedisin #usynnligsyk #ullevaalsykehus #olympus

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg