Golfreise 17.11.23 – 24.11.23.

Så var tiden kommer for årets høydepunkt. Jeg skal på golfreise til Spania og Oliva Nova beach & golf hotell.

Dette er hva som skal med på tur.

Denne turen er et samarbeid mellom Aktiv med Diagnose og Grønmo golfklubb. Som turoperatør har vi brukt Golfbreaks. Jeg var med som hjelpemann for golf proen, vi hadde med oss.

Deltakerne som var med på turen, hadde enten med nedsatt funksjonsevne eller høyt golf handicap. Det siste vil si at de er forholdsvis nye golfspillere.

Litt tidlig avgang, men kommer fortere til varmen.

Vi fløy med SAS fra Gardermoen, en litt for tidlig flyreise for meg. Flyet gikk klokken 06.40, men vi kom frem til slutt. Vi satt på SAS business class, så plassen frem til setet foran var litt større. Samt at vi fikk mat og drikke. På flyplassen ble vi hentet med buss, som fraktet oss og bagasjen til Oliva Nova beach & golf hotell.

Hotellet jeg skal bo på.

Etter ankomst var det egentid. Tiden ble brukt til en tur for å se på golfbanen, samt handle litt i den lokale matbutikken.

Utsikt fra rommet mitt.

Dag to, startet med frokost før jeg tok beina fatt og gikk opp til golfbanen. Vi hentet ut golfbiler og kjørte opp til driving rangen hvor vi skulle ha turens første treningsøkt. Treningsøkten startet klokken 09.00 og holdt på frem til klokken 11.00. Etter dette var det tid for lunsj, som ble spist i golf klubben sin restaurant.

Ble Club sandwich med fries til lunsj alle dager på golfbanen.

Etter lunsjen var det endelig tid for å spille golf. Vi ble delt opp i fire grupper, hvor hver gruppe besto av to til fire personer. Jeg gikk i den første gruppen eller som det heter på golf språket “flight” Her hadde jeg med meg tre spillere, som jeg hjalp rundt banen. Dagen ble avsluttet med middag på hotellet klokken 19.30.

En blid golfer, som gleder seg til en uke med golf i varmen.

Dag tre, startet på samme måte som dag 2. Vi hentet ut golfbiler og kjørte opp til driving rangen hvor vi skulle ha turens andre treningsøkt. Treningsøkten startet klokken 09.00 og holdt på frem til klokken 11.00. Etter dette var det tid for lunsj, som ble spist i golf klubben sin restaurant.

Utsikt fra restauranten på golfbanen.

Etter lunsjen var det endelig tid for å spille golf. Jeg gikk i den første flighten. Her hadde jeg med meg en spillere, som jeg hjalp rundt banen. I dag orket den personene kun 9 hull, så jeg slå meg sammen med neste flight. Og spilte de siste 9 hullene sammen med dem. I dag kom det mye tåke eller skodde under golf runden, så ble mye vanskeligere å spille golf. Dagen ble avsluttet med middag på hotellet klokken 19.30.

I dag var det ikke lett å spille golf, da skodden kom.

Dag fire, startet på samme måte. Vi hentet ut golfbiler og kjørte opp til driving rangen hvor vi skulle ha turens andre treningsøkt. Treningsøkten startet klokken 09.10 og holdt på frem til klokken 11.00. Etter dette var det tid for lunsj, som ble spist i golf klubben sin restaurant.

Ute bassenget en tidlig morgen.

Etter lunsjen var det endelig tid for å spille golf. I dag gikk jeg ut i den andre flighten. Her hadde jeg med meg tre spillere, som jeg hjalp rundt banen. I dag orket de kun 9 hull, så jeg slå meg sammen med neste flight. Og spilte de siste 9 hullene sammen med dem. Dagen ble avsluttet med middag på hotellet klokken 20.00.

Fridagens fremkomstmiddel.

Dag fem var fridag, så da leide jeg meg en bil og kjørte til Bodega Mendoza. Der selger de veldig god økologisk hvit og rødvin. Så fikk kjøpt med meg 10 flasker vin. Etter handelen bar det tilbake igjen.

Fridagens utflukt gikk hit.

Etter lunsj ble det tid for to timer på driving rangen.

En stor ball bøtte som skal tømmes.

Når jeg nå er på driving rangen varmer jeg opp med wedgene, før jeg “later” som jeg spiller noen hull. Velger så ut noen par tre, par fire og par fem hull, og spiller dem som det skule vært en runde golf. Det vil si at jeg begynner driveren på par fore og par fem hull, så går jeg over til hybrid og slår et slag med dem. På par fire hullene går jeg så til en pitch eller en wedge og slå innspillet. Mens på par fem hullene, slår jeg et slag med en jernkølle, før jeg gjør innspillet. På par tre hullene, slå jeg utslaget med en jernkølle. Så et innspill med wedgen. Grunnen til at jeg gjør dette er at jeg da før øvd mer på å spille golf.

Her skal det slåes en stor bøtte med golfballer. Bøtta rommet nesten 200 baller.

Etter runden på rangen bar det tilbake til hotellet, hvor jeg tok en runde ned i spaet på hotellet. Her ble det 20 minutter i et tyrkisk bad og 20 minutter i finsk badstue.

Et av bassengene i spa avdelingen.

Før det var tid for middag. Jeg hadde sendt ut en invitasjon til to av deltakerne, og spurt om de ville være med å spise middag. Noe de sa ja til, men som de gode menneskene de to er. Hadde de invitert med resten av gruppen også. Så middagen ble tilbrakt på restauranten Wine & Tapas.

Greenen på hull 18.

Dag seks, startet på samme måte. Vi hentet ut golfbiler og kjørte opp til driving rangen hvor vi skulle ha turens andre treningsøkt. Treningsøkten startet klokken 09.10 og holdt på frem til klokken 11.00. Etter dette var det tid for lunsj, som ble spist i golf klubben sin restaurant.

Golfbanen rett etter stenging.

Etter lunsjen var det endelig tid for å spille golf. I dag gikk jeg ut i den andre flighten. Her hadde jeg med meg tre spillere, som jeg hjalp rundt banen. I dag orket to av dem kun 9 hull, så jeg og den siste personene fullførte de siste 9 hullene. Dagen ble avsluttet med middag på restauranten Don Giacomo, som serverte italiensk mat.

En av rettene under dagens middag.

Dag syv, startet på samme måte. Vi hentet ut golfbiler og kjørte opp til driving rangen hvor vi skulle ha turens andre treningsøkt. Treningsøkten startet klokken 09.10 og holdt på frem til klokken 11.00. Etter dette var det tid for lunsj, som ble spist i golf klubben sin restaurant. Etter lunsjen var det tid for årets siste runde på golfbanen Oliva Nova Golf. I dag gikk jeg ut i den tredje flighten. Her hadde jeg med meg en spillere på de første 9 hullene, så fikk vi følge av en spiller til samt golf proen på de siste 9 hullene. Dette ble min beste runde som golfspiller til nå. Brukte bare 86 slag, noe jeg er utrolig fornøyd med. Etter dagens golf runde, bar det på nytt ned i spa avdelingen på hotellet. Ble godt med en ny runde i det tyrkiske badet og den finske badstuen. Dagen ble avsluttet med middag på hotellet klokken 20.00.

Dag åtte gikk med til hjemreise.

Turen har vært fantastisk og Oliva Nova golf bane var en drømme å spille på. Men det som gjorde turen så bra, var deltakerne som var med og golf proen. Samholdet var helt utrolig og vi kunne snakke om alt og ingen ting. Så tusen takk til alle som var med.

 

Men dette var en veldig fin golfbane å spille. Det var litt kå på de første 7 hullene, men når vi kom til hull 8 begynte det å flyte bra. De har både golfbil og elektrisk tralle til utlån. Men det som var utrolig bra å se, var at de hadde to elektriske golfrullestoler for utleie også. Slik at sitter du i rullestol og spiller golf, kan du fint spille det på denne banen med stolene de har for utlån.

Elektrisk golfrullestol som kan lånes.

Vi var her på slutten av sesongen, så banen var litt brun da gresset de bruker dør om vinteren. Så vi er invitert tilbake i februar/mars 2025.

Ute bassenget en sen nattetime.

Hotellet hadde veldig gode senger og mitt rom hadde fin utsikt også. Rommet hadde også et lite kjøkken, men det var ikke noe service. Så litt bortkastet. På rommet mitt var det også badekar med dusj. Det fine her var at badekaret var lavt, slik at det var lett å komme oppi for å dusje. Men tror det hadde vært for grunt, hvis jeg skulle badet i det.

Soverommet, med en fantastisk god seng.

Men både frokosten og middagene var veldig gode. Spa avdelingen var herlig, og veg i veg med spa avdelingen var det et treningssenter. Stedet har utendørsbasseng og det er kort vei ned til stranden og havet. I sesong er det mange restauranter på området, samt apotek og en matbutikk. De har også leiebiler i alle størrelser på området.

Utsikt fra et annet rom. Her ser du havet og stranden.

Så tenker du på å reise til Spania på golfreise, og sliter med nedsatt funksjonsevne. Er dette en golfbane jeg sterkt vil anbefale. Så her har du en link til stedet jeg besøkte.

 

 

#golf #golfreise #aktivmeddiagnose #grønmogolfklubb #golfbreaks #paragolf #nedsattfunksjonsevne #kronisksyk #ping #pinggolf #oakley #olivanovagolf #golfrullestol #spania #golfsommedisin #treningsommedisin #bevegelsesommedisin #bekhterev #revmatiker #ankyloserendespondylitt #ankyloserendespondylitis

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg