Dag 26. Balcova 23.09.23. tur til basaren og forskjell på 2016 og 2023.

Så var nest siste dag her. Tiden har gått utrolig fort, men jeg vil savne terapeutene og behandlingen her på Balcova. Men har jo søkt tur for 2024, så kanskje jeg er heldig og kommer tilbake neste år.

Jeg håper på det, for fem år uten behandlingsreise er altfor lenge for kroppen min. Jeg ønsker ikke å bli slike stiv som jeg ble i kroppen, og på grunn av fem år uten behandlingsreiser har nå ryggen min stivnet til. Heldigvis har den stivnet til nesten rett, Så har ikke mye bevegelse lenger i ryggen. Dette gjør at jeg ikke lenger kan ta situps. Men finnes jo andre former for treningen man kan gjøre for magen.

Meg foran klokketårnet i Izmir.

Når jeg er på Balcova pleier jeg alltid å ta minst en tur inn til basaren i Konak i Izmir. I år har jeg enda ikke vært her, så i dag gikk turen inn. Delte taxi med Kerem, deler av veien og da Kerem gikk av fortalte han sjåføren hvor han skulle kjøre meg. Var litt spent på om jeg ville komme rett, for sist jeg kjørte med denne sjåføren kjørte han feil. Men takk til Kerem, for i dag kjørte han riktig og stoppet ved klokketårnet foran basaren.

Mye folk i basaren Konak

Tok en liten stopp i minibanken før ferden gikk inn i basaren. Dagens formål vår å finne noe jeg kunne ha med hjem til verdens beste niese, men også å få handlet inn litt oliven såpe og safran til meg selv. Fant det jeg skulle ha, og vandret rundt i basaren i to timer før kroppen begynte å bli sliten.

Men det er lett å gå seg vill inne i basaren, så greit å se seg ut noen landemerker, man kan bruke for å komme ut der du ønsker.

Tror grunnen til dette var at jeg drakk for lite vann, for det var veldig varmt og mye folk inne i basaren. Kjøpte meg litt vann på vei ut, som jeg tenkte å drikke på trikken tilbake.

Trikken går ikke hele veien tilbake til Balcova, den stopper ca. 5 kilometer unna. Herfra kan du enten ta bussen, dolmus, taxi eller beina fatt.

Før turen gikk tilbake til Balcova, tok jeg en liten stopp på Istinye park. Her handlet jeg litt mer vann, samt noen bananer og en is.

Kvelden ble rolig med en fotballkamp på telefonen. Førsteomgang så jeg i boblekaret, mens andre omgang så jeg i lugaren min. Etter kampen så jeg en film Go Kart på Netflix på Pc min.

Forskjellene på 2016 og 2023.

Her vil jeg skrive forskjellen på målene som ble gjort ved ankomst og avreise Balcova i 2016 og 2023.

Målene i 2016.

  • Utvidelse av bryst kassen ved inn og ut pust var 3 cm da jeg kom, mens er nå kommet opp i 7 cm.
  • Hode mot veggen når man står i normal positur med hellene inn til veggen. Avstanden var 12 cm dag jeg kom, mens den i går ble målt til 1 cm.
  • Schuber testen, man står med samlede ben og prøver å ta i gulvet. Den var 3 cm når jeg kom og 6,5 cm i går.
  • Avstand mellom anklene når man ligger på ryggen og skrever så godt man kan. Avstanden her var 93 cm når jeg kom, mens den i dag var 128cm.
  • Sideveis bøy når man står med samlede ben til venstre side var 10 cm når jeg kom, mens i dag var den 22 cm.
  • Sideveis bøy når man står med samlede ben til høyre side var 9 cm når jeg kom, mens i dag var den 19 cm.
  • Snu hode så godt man kan til venstre, mens ryggen er inntil en stolrygg. Den var 12 cm dag jeg kom og har økt til 19 cm i dag.
  • Snu hode så godt man kan til høyre, mens ryggen er inntil en stolrygg. Den var 11 cm dag jeg kom og har økt til 17,5 cm i dag.

Målene i 2023.

  • Utvidelse av bryst kassen ved inn og ut pust var 2,5 cm da jeg kom, mens er nå kommet opp i 3,5 cm.
  • Hode mot veggen når man står i normal positur med hellene inn til veggen. Avstanden var 20 cm dag jeg kom, mens den i går ble målt til 4 cm. Greide å få hode helt inn, men da står jeg ikke normalt.
  • Schuber testen, man står med samlede ben og prøver å ta i gulvet. Den var 3 cm når jeg kom og 5 cm i dag.
  • Avstand mellom anklene når man ligger på ryggen og skrever så godt man kan. Avstanden her var 88 cm når jeg kom, mens den i dag var 94cm.
  • Sideveis bøy når man står med samlede ben til venstre side var 8 cm når jeg kom, mens i dag var den 20 cm.
  • Sideveis bøy når man står med samlede ben til høyre side var 7,5 cm når jeg kom, mens i dag var den 19 cm.
  • Snu hode så godt man kan til venstre og prøv å se over skulderen, mens ryggen er inntil en stolrygg. Den var 10 cm dag jeg kom og har økt til 14 cm i dag.
  • Snu hode så godt man kan til høyre og prøv å se over skulderen, mens ryggen er inntil en stolrygg. Den var 12 cm dag jeg kom og har økt til 14 cm i dag.

Så i 2016 hadde jeg tre målinger som var mye bedre en i 2023. Dette var utvidelse av brystkassen og i 2016 økten den med tre centimeter, mens i 2023 økte den med 1 centimeter. Skulle gjerne hatt denne bevegelsen i brystkassen. Men utgangspunktet var også bedre i 2016. Ved ankomst hadde jeg et mål på 4 centimeter, mens i 2023 var det 2.5 centimeter.

I tillegg var målingen av avstanden mellom anklene mine mye bedre i 2016. Da hadde en økning på 35 centimeter, fra 93 centimeter ved ankomst. I 2023 hadde jeg en økning på 6 centimeter fra 88 centimeter ved ankomst. Dette er noe jeg også gjerne skulle hatt bedre i 2023.

Det siste målingen som var mye bedre i 2016, var målingen av bevegeligheten i nakken min. I 2016 økte bevegeligheten med 6,5 centimeter til høyre og 7 centimeter til venstre. Mens i 2023 økte den med 2 centimeter til høyere og 4 centimeter til venstre. Dette gjør at nakken min fortsatt er litt stiv, men den funker fint i hverdagen.

Jeg tror at den største forskjellen på turen i 2016 og 2023, er at jeg i årene før 2016 enten hadde tur hvert år eller hvert annet år. Mens i 2023 er det fem år siden sist behandlingsreiser. Grunnen til dette er at Korona pandemien kom til Norge og Europa. Jeg hadde fått tur høsten 2020, men den ble dessverre stoppet av pandemien. Så håper at jeg i fremtiden minst kan få tur hvert annet år, men dette etter en ny tur neste år.

Men jeg er utrolig glad for at jeg har en diagnose som fyller kriteriene for statlige behandlingsreiser til utlandet og at jeg bor i Norge.

#behandlingsreiser #revmatiker #revmatisme #bekhterev #aktivmeddiagnose #mittlivmedas #tyrkia #balcova #ankyloserendespondylitt #ankyloserendespondylitis #astma #sarkoidose #kronisksyk #izmir #klokketårn #izmirklokketårn #konak #basar #konakbasar #oakley #ogio #ogiocaps

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg