Dag 25. Balcova 22.09.23. siste behandlingsdag – oppgjøres time

Så var siste behandlingsdag her. Litt trist, for nå må vi snart reise hjem til Norge igjen. Men også trist å reise fra herlige Balcova. Her er det fantastiske terapeuter som hjelper revmatikere fra Norge, slik at de skal greie å takle hverdagen hjemme i Norge bedre.

Så fra hele mitt hjerte, tusen takk for jobben dere gjør her på Balcova. Uten hjelpen i fra dere, ville jeg slitt mye mer hjemme i Norge. Nå er kroppen mye bedre, som har ført til at jeg er mykere, sterkere og har mindre smerte. Så håper at dette kan hjelpe meg slik at jeg kan få spilt noen gode runder med golf hjemme i Norge. Men også at jeg kan få padlet i gjennom høsten slik jeg ønsker og liker.

Ellers går livet sin vante gang her nede på Balcova, men temperaturen har falt litt siden vi kom. Morgentemperaturen har vært nede i 17 grader og den sliter med å komme over 32 grader på det varmeste på dagen. Temperaturen er grei på kveldene og ligger mellom 20 – 22 grader rundt klokken 22. Enkelte av mine medpasienter driver nå med panisk soling, mens andre nyter dagene i skyggen.

Så til de som skal på neste tur, ta med klær dere kan bruke når det blir litt kaldere. Greit med en jakke eller genser dere kan bruke når dere går til behandlingsavdelingen på morgenen.

Dagens program ble slikt.

  • Gruppetrening i terapibasseng klokken 08.45.
  • Legetime klokken 09.50.
  • TENS på nedre del av rygg klokken 10.30.
  • Gruppetrening i sal klokken 11.15.
  • Parafin behandling hender kl. 13.05.
  • Parafin behandling av rygg klokken 13.20.
  • Massasje av rygg klokken 13.40.
  • Individuell fysioterapi klokken 14.00.
  • 10 minutter i jacuzzi etter gruppetrening terapibasseng.
  • 10 minutter i steam dusj etter badstuen.

Legen var veldig fornøy med fremgangen jeg har hatt, og han håper å se meg her igjen neste år.

Før jeg skulle til min fysioterapeut her på Balcova for å bli målt. Tok jeg en tur i badstuen for å få varmet opp kroppen maks. Fikk lagt inn 8 minutter i badstuen.

Snart klar for målinger. Må bare varme opp kroppen først.

Så var det bare å bli målt for siste gang her på Balcova i år. Fysioterapeuten vil sammenligne målene som ble tatt første dag vi hadde behandling, med dagens resultater. Blir spennende å se hvordan behandlingen har påvirket min kropp og helse.

  • Utvidelse av bryst kassen ved inn og ut pust var 2,5 cm da jeg kom, mens er nå kommet opp i 3,5 cm.
  • Hode mot veggen når man står i normal positur med hellene inn til veggen. Avstanden var 20 cm dag jeg kom, mens den i går ble målt til 4 cm. Greide å få hode helt inn, men da står jeg ikke normalt.
  • Schuber testen, man står med samlede ben og prøver å ta i gulvet. Den var 3 cm når jeg kom og 5 cm i dag.
  • Avstand mellom anklene når man ligger på ryggen og skrever så godt man kan. Avstanden her var 88 cm når jeg kom, mens den i dag var 94cm.
  • Sideveis bøy når man står med samlede ben til venstre side var 8 cm når jeg kom, mens i dag var den 20 cm.
  • Sideveis bøy når man står med samlede ben til høyre side var 7,5 cm når jeg kom, mens i dag var den 19 cm.
  • Snu hode så godt man kan til venstre og prøv å se over skulderen, mens ryggen er inntil en stolrygg. Den var 10 cm dag jeg kom og har økt til 14 cm i dag.
  • Snu hode så godt man kan til høyre og prøv å se over skulderen, mens ryggen er inntil en stolrygg. Den var 12 cm dag jeg kom og har økt til 14 cm i dag.

Fysioterapeuten min, Ömer var også veldig fornøyd med resultatene jeg fikk. Han håper å se meg her neste år også. Men den som var mest fornøyd i dag. etter fire uker med hardkjør, er meg selv. Jeg greide å innfri tre av målene mine som var

  1. Ta i bakken med strake ben.
  2. Få hode inn mot veggen når man står i normal positur med hellene inn til veggen.
  3. Se meg over skuldrene, begge veier.

Jeg hadde litt bedre målinger etter oppholdet mitt på Balcova i 2016. Men da var jeg også i mye bedre form, ved start av oppholdet. I tillegg hadde jeg to gruppetreninger i sal og to gruppetreninger i basseng. Grunnen til det var at jeg hadde blitt truffet av amors piler og måtte støtte en kvinnelig med pasient. Men tatt i betraktning hvordan formen var før jeg dro.

Jeg er utrolig stolt av resultatene jeg har fått, minus avstand mellom anklene. Tidligere jobbet vi mye med “skreving” i gruppe trening i sal. Mens i år har ikke fokuset vært på “skreving”. Men håper at det blir litt mer fokus på dette i fremtiden.

I morgen vil jeg skrive om forskjellen mellom målingene i 2016 og 2023.

Kvelden ble avsluttet på Lucifer gastro pub, hvor jeg nok en gang spiste mexicansk mat. Men smakte også på en vin som var laget av Jordbær. Den var kjempegod.

Burritos med pommes frittes.
Jordbær vin fra Mystic Muse.

Elektroterapi er en behandlingsform som går ut på at man påvirker kroppens funksjoner med elektrisitet. Behandlingen skjer for eksempel ved at et elektrisk apparat med elektroder blir plassert på triggerpunkter for å stimulere musklene i arbeid. Følgene behandlingsformer kan du få her på Balcova.

  • Lav frekvens strøm
  • Mellombølge frekvens strøm
  • Høy frekvens strøm
  • Ultralyd
  • Fluidoterapi
  • Laser
  • TENS

 

#behandlingsreiser #revmatiker #revmatisme #bekhterev #aktivmeddiagnose #mittlivmedas #tyrkia #balcova #ankyloserendespondylitt #ankyloserendespondylitis #astma #sarkoidose #kronisksyk #izmir #oppgjørestime #sistebehandlingsdag #legebesøk #elektroterapi #mysticmuse #lucifergastropub #jordbærvin

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg