Dag 22. Balcova 19.09.23 Massasje og bursdagsfest

Etter denne dagen er det kun tre behandlingsdager igjen. Jeg lurer på om alle greier å stå behandlingen ut eller om noen bikker under den siste tiden.

Denne behandlingsreisen til Balcova har ikke vært som tidligere turer. Da har man både sett og hørt at noen med pasienter har hoppet til køys sammen. Mens andre har opplevd å bli truffet av amors piler.

Jeg unders på hvorfor dette ikke har skjedd i år, eller er det bare jeg som ikke har fått det med meg. Men i dag har ryktene begynt å gå om at det er to som har kost seg litt i helgen. Vi som ikke har fått dette med oss, lever nå i spenning. For hvem av disse 40 pasientene er det som har kost seg litt ekstra?

Og kanskje det er flere en vi aner!

Første ballong hang i trappe ned fra lugarene.

I dag ble vi møtt av masse ballonger på vei ned til byssa. Grunnen til dette er at vi har med oss en kar som fyller 50 år om trent på denne tida.

“Så hipp hurra for Gunnar far, som er så snill og glad.”

Flere ballonger på vei inn mot byssa

Endelig har jeg fult program igjen, så blir spennende å se hvordan kroppen reagerer på dette.

  • Gruppetrening i terapibasseng klokken 08.45.
  • TENS på nedre del av rygg klokken 10.30.
  • Gruppetrening i sal klokken 11.15.
  • Parafin behandling hender kl. 13.05.
  • Parafin behandling av rygg klokken 13.20.
  • Massasje av rygg klokken 13.40.
  • Individuell fysioterapi klokken 14.00.
  • 10 minutter i jacuzzi etter gruppetrening terapibasseng.
  • 10 minutter i badstue etter jacuzzien.
  • 10 minutter i steam badstuen.

Så nå blir kroppen god og varm, før resten av dagen økter. Jeg tror at dette vil hjelpe på massasjen og timen med den individuelle fysioterapeuten.

Dette er den beste kaken jeg har smakt her på Balcova

Under lunsjen i dag, var det ordnet en liten overraskelse til Gunnar. Det var bestilt kake, samt at vi sang bursdags sangen for han. I tillegg fremførte jeg et lite dikt. Jeg er jo den av oss her nede som har kjent Gunnar lengst.

“Nå er tiden kommet
å virkelig feire
at et halvt århundre har gått
siden livet ditt begynte å blomstre.

Selvfølgelig er det vanskelig å fatte
at tiden går så fort.
Men samtidig en glede
at livet er så stort.

Din alder kalles gjennomsnittlig
men ser det mer som Toppen.
Og gjør det du trenger
for sjelen og for kroppen.

Ta den tiden du trenger
og leve slik du vil.
Fordi fremtiden vil også
bringe deg mye glede.”

Da det var tid for middag, gikk en del av mine med pasienter ut å spiste med Gunnar.

Her skal vi kose oss med litt mer feiring av Gunnar

Turen gikk ned til Ali Usta, som ligger på stripa ned mot Kipa. Her hadde Gunnar lyst på Kebab og maten smakte godt den.

Litt av salaten vi fikk til maten
Bolle brød og kebab på spyd.
Litt mer grønnsaker, samt drikken min Ayran

Så håper at feiringen ble ok Gunnar, men vet at familien din gleder seg til at du kan komme hjem igjen. Slik at de kan få reiret deg de også.

 

Massasje

En av de passive behandlingene vi har her på Balcova er massasje. Dette er klassisk massasje på stort sett rygg, nakke og skuldre. Men vi kan også få massasje på legger for de som ønsker det. Massasjen har vi etter parafinomslaget, slik at kroppen er varm og god. Massasjen varer i ca. 10 minutter. Det er forskjellige massører her, både damer og menn. Noen tar i hardere en andre, så ønsker man en lett massasje kan man få det, og ønsker man litt hardere massasje kan også det ordnes.

Meg og min massør Rüstem.

Og ønsker du lengre massasje eller flere massasje timer. Kan du enkelt bestille dette selv. Dette blir da behandlinger du må betale for selv, og som du må ha på andre tidspunkt en massasjen som er satt opp på kortet ditt. Det er viktig at du ikke legger denne massasjen slik at den kolliderer med behandlingene du har på kortet ditt. Men et subsitute som kan anbefales.

Rüstem i gang med massering av ryggen min.

 

#behandlingsreiser #revmatiker #revmatisme #bekhterev #aktivmeddiagnose #mittlivmedas #tyrkia #balcova #ankyloserendespondylitt #ankyloserendespondylitis #astma #sarkoidose #kronisksyk #izmir #massasje #klassiskmassasje #aliusta #bursdag #bursdagskake #dikt

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg