Dag 21. Balcova 18.09.23. gruppetrening i terapibasseng

Så var vi kommet til siste mandag med behandlinger her på Balcova. Det begynner å bli litt kaldt på morgenen her nede. I dag var det kun 18 grader da jeg sto dopp klokken 07.40. Men endelig er det meste av smerter borte, så nå gleder jeg meg til en dag full av behandlinger.

Nå har vi kun fem dager igjen med behandlinger. Så nå er det bare å gi jernet, slik at vi får best mulig resultater når vi skal måles hos legen og fysioterapeuten til fredag. Men synd at tiden går så fort, for jeg har det veldig bra her på Balcova. Mange trivelige medpasienter, men også mange trivelige ansatte på behandlingsavdelingen her å Balcova. Det er mange som vil bli savnet.

Sykepleierne har hengt opp lister på oppslagstavlen om når vi har fått lege time til fredag. Jeg har vært så heldig at jeg får fult behandlingsprogram på fredag. Så da går jeg ikke glipp av noen behandlinger.

I dag blir dette mitt program.

  • Gruppetrening i terapibasseng klokken 08.45.
  • TENS på nedre del av rygg klokken 10.30.
  • Parafin behandling hender kl. 13.05.
  • Parafin behandling av rygg klokken 13.20.
  • Massasje av rygg klokken 13.40.
  • Individuell fysioterapi klokken 14.00.

Fikk ikke lov av legen å ha gruppetrening i sal i dag, men får lov til å kjøre på i morgen.

Men i tillegg til behandlingene over, har jeg nå lagt til to ting til på mitt program.

  • 10 minutter i jacuzzi etter gruppetrening terapibasseng.
  • 10 minutter i badstue etter jacuzzien.
I dag var det 40 grader i jacuzzien. Godt og varmt.
Jacuzzien klar for bruk. Dette er et gammelt bilde. Dysene har ikke like bra trykk i år.

Har lagt til dette for at kroppen skal bli enda mykere av litt god varme. Så får håpe dette hjelper på slik at resultatene blir enda bedre til fredag.

Deilig med med en tur i badstua. Varme er godt for kropp og sjel.

Avslutter også kvelden med 45 minutter i boblekaret på lugaren. Nå er vannet så varmt at det er vondt å sette seg ned. Men det går fort over og når vannet begynner å bli kaldt. Setter jeg på varmt vann igjen og lar det bli like varmt på nytt. Går dette tre ganger.

Etter at jeg er ferdig i boblekaret, sitter jeg å svetter mellom 30 til 45 minutter. Når kroppen har sluttet å svette, kryper jeg til køys. Dette hjelper meg, slik at jeg sover bedre og våkner mer utvilt.

Gruppetrening i terapibasseng.

Timen blir ledet av en fysioterapeut som viser oss øvelser som vi skal gjøre. Terapeuten står på land, og teller hvor mange repetisjoner vi skal ta i vannet. For de forskjellige øvelsene bruker vi enten kun vannet eller vi kan bruke pølle, ball eller en stokk. De fleste av øvelsene går ut på å løye muskler, men vi trener også styrke, balanse og litt kondisjon. Dette gjør at timen blir variert. Timen varer i ca. 35 minutter.

Terapibassenget.

En av de beste formene for trening for oss som har sykdommen AS, er å trene i et terapibasseng som holder 34 grader eller mer. På behandlingsreiser til Balcova har de fleste pasientene trening i terapibasseng en gang om dagen. Men noen pasienter har dette kun annen hver dag.

Noen som er klare for en økt i terapibassenget.

Dessverre er store deler av terapibassenget litt dypt for de som er under 165 centimeter høye. Så her har de noe som bør fikses. Det står at terapibassenget er 140 centimeter på det grunneste. Men da må de ha målt i trappa ned til bassenget.

I år har det ofte vært lavere temperatur en det som det skal være i terapibassenget. Temperaturen har vært ned mot 30 grader i vannet, og da greier vi ikke å få til tøyningene like godt. Men vi trener for det. Vi har klaget på det kalle vannet, men de har brukt litt tid på å få opp temperaturen. Dette er ikke bra. Vannet i terapibassenget på Balcova er også termalvann.

NB det er viktig å skylle badetøyet i vanlig vann etter bruk. Dette gjør at strikken holder lengre.

Når du er i terapibassenget skal man bruke bade hette. Jeg velger alltid å ha med en silikon badehette fra Norge. Da den sitter mye bedre på mitt hode.

Dette er badehetten jeg har med meg.

Men det finnes også to alternativer her nede på Balcova.

Dette er en bestemor hette, som ikke holder vannet borte fra håret.
Dette er en ny type de har. Den passer for de med lite hode.

 

#behandlingsreiser #revmatiker #revmatisme #bekhterev #aktivmeddiagnose #mittlivmedas #tyrkia #balcova #ankyloserendespondylitt #ankyloserendespondylitis #astma #sarkoidose #kronisksyk #izmir #jacuzzi #badehette #terapibasseng

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg