Dag 13. Balcova 10.09.23. frisbee og Telefirike

Hei hvor det går her nede på Balcova. Så var plutselig uken siste dag her.

Søndagene bruker jeg til å sove lenge. Så stod opp til lunsj her nede som er klokken 12.00.

Nordlending og tromsøværingen

Etter lunsjen var det tid for litt fysisk aktivitet. Dette ble gjennomført med litt frisbee kasting mellom fire revmatikere. Det å kaste og motta frisbee er en veldig fin øvelse for de som sliter med fingrene. Enkelte av deltakerne har fått hjemmelekse i å prøve å kaste frisbee rettere. Så får vi se om det har gjort utslag ved neste frisbee aktivitet. Men gøy var det.

Etter dette bar det ut på tur. Mon tro hvor de skulle på tur nå.

Snart klar for ombordstigning.

Jo, planen var å prøve et nytt fremkostmiddel her nede i Tyrkia. Så da tok vi beina fatt og gikk til Izmir Telefirike i Balcova.

En som liker å kjøre taubane

Taubanene ble førstegang åpnet i 1974. En ny taubane som stod ferdig i 2015. Den skal holde EU standard. Taubanen har 20 vogner, som er fargerike. Noe som gjenspeiler den forfriskende ånden i Izmir, hver vogn kan maksimalt frakte 8 passasjerer. Turen med Izmir taubane tar ca 3 minutter. Den har en høyde forskjell på 418 meter og en linjelengde på 810 meter.

Utsikt mot Balcova Termal Otel
Utsikt ut mot Konak.

På toppen er det observasjonsterrasser, kikkert og rekreasjonsområder, som gir deg en fantastisk utsikt ut over byen Izmir og byens bydeler. Hvis du vil kan du kjøpe grillmat på toppen, og nye lunsjen mens du ser ut over Izmir.

Området bak taubanene, hvor man kan kjøpe grillmat og drikke.

Etter en liten pit stop med is og litt kald drikke, tok vi banen ned igjen.

ATV brannbil, som har alt du trenger av utstyr.

Det var utrolig gøy å ta taubanene igjen. Sist jeg tok den var før restaureringen ble gjennomført. Og jeg hadde godt selskap på turen av en litt skeptisk rogalending, en nordlending og en tromsøværing. Anbefaler alle som er i Izmir området om å ta turen opp taubanene.

Før jeg hoppet i boble badekaret, pakket jeg en pose med møkkede klær. I år er jeg latt, og leverer inn møkkede klær til vaskeriet på hotellet. Istedenfor å vaske det selv, som jeg har pleid å gjøre. Tenker at dette er smart, fordi det er dårlige muligheter for å tørke tøy. Skal tørking bli gjort på en bra måte, må man kjøpe tørkestativ. Noe jeg ikke gidder i år.

En pose med klær, klar for vasking.

Kvelden ble avsluttet i boble badekaret som jeg har på lugaren min. Det å ligge opp mot en time i et boble badekar som har termal vann. Er bare helt herlig. Når vannet begynner å bli kaldt er det bare å fylle på med mer varmt vann. Termal vann er bra for hud og hår.

Klar for litt avspenning i boble badekaret.

 

#behandlingsreiser #revmatiker #revmatisme #bekhterev #aktivmeddiagnose #mittlivmedas #tyrkia #balcova #ankyloserendespondylitt #ankyloserendespondylitis #astma #sarkoidose #kronisksyk #izmir #telefirik #taubane #badekar #avspenning #avslapping

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg