Dag 12. Balcova 09.09.23. Izmir uavhengighets dag

Dagen startet med frokost kl.08.30. da bussen til Cesme skulle gå klokken 09.00. Hadde meldt meg på en ny tur til stranden Ilicia ved Cesme. Vi var 19 pasienter med meg, som dro på tur og ante fred og ingen fare.

Vi ble stående her en stund.

Men i det vi hadde kjørt i gjennom bomstasjonen ved Cesme ble bussen stoppe. Jeg våknet med et av bråstoppen og lurte på hva som skjedde. Det viste seg at bussen ikke hadde alle papirer i orden. Om dette gjaldt buss sjåføren, bussen eller oss med pasienter. Vet vi ikke.

Men etter en god stund måtte noen av mine kvinnelig med pasienter på do, og heldige var de at vi nettopp hadde kjørt i gjennom bomstasjonen.

Da de kom tilbake, fikk vi endelig lov å kjøre videre.

Klar for soling og bading

Det blåste katter og høy på stranden og det var godt med bølger. Så ikke en optimal dag for soling. Men det å bade i bølger er noe av det artigste jeg vet om, så ble litt bading.

Lei soling og bading

Lunsjen ble spist på samme sted om sist, Dost pide og pizza. Etter lunsjen ruslet jeg en liten tur langs stranden, før jeg prøvde å sole meg litt igjen. Men det gikk dårlig, så da var det bare å rusle i motsatt retning av stranden, for å se hva som var å se på der.

Fant et bønne teppe mitt på veien.

Var lite å se på, så etter hvert gikk jeg til matbutikken og kjøpte meg en is og litt og drikke. Fant meg en fortauskant, hvor jeg satte meg ned. Her ble isen spist, mens jeg leste i en bok.

Da bussen skulle hente oss og vi skulle kjøre tilbake til Balcova Termal otel, var det nok en gang noen kvinnelig med pasienter som måtte på do. De fant ikke doen på buss terminalen, men gjorde at vi kom av gårde 15 minutter etter skjema. Da buss sjåføren fant en bensins stasjon med do, stoppet han. Noe som gjorde at enkelte fikk godt på do og som førte til at vi ble nye 10 minutter forsinket.

Dette var ikke bra, for jeg hadde en ny date for kvelden. Denne gangen skulle to tromsøværing, en nordlending, en rogalending og en skogs finne ut å spise middag på Red Dragon inne i Konak Izmir.

Klar for litt Kina mat i Tyrkia
Ble to retter til middag. Dette er rett en.
Dette er rett nr. to, kylling nudler.

Vi fikk akkurat plass i en liten taxi av merket Dacia. På vei inn til Kokak fikk vi oppleve et fantastisk flyshow over Izmir bukta. Grunnen til flyshowet, var at byen Izmir feiret uavhengighets dagen etter krigen som mot grekerne. Det er 101 år siden krigen var over og siste greker jaget ut av Izmir.

Klikk på bildet, for å få sett flyshowet.

På grunn av flyshowet, valgte vi å hoppe av taxien da det var fult kaos på veien. Vi gikk derfor den siste biten av veien til fots, men godt jeg husker riktig. For vi greide å komme rett frem.

Maten smakte som vanlig godt på Red Dragon, og enda bedre i godt selskap.

Snart klar for ombordstigning

Da maten var fortært, tokk vi bene fatt, og fikk se klokketårnet i Izmir i vakker belysning. Før vi tokk trikken til Altay, hvor vi på nytt tok bene fatt. Før vi fant en ny taxi.

Klokketårnet inne i Konak Izmir.
Så har vi prøvd ut trikk i Trykia.

Så tusen takk for en hyggelig og artig kveld på byen til datene.

#behandlingsreiser #revmatiker #revmatisme #bekhterev #aktivmeddiagnose #mittlivmedas #tyrkia #balcova #ankyloserendespondylitt #ankyloserendespondylitis #astma #sarkoidose #kronisksyk #kinamat #reddragon #konak #flyshow #trikk

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg