Vintersol, hvordan gikk det i 2018

Ja, hvordan gikk det når jeg var på Vintersol, fikk jeg noen forbedring eller ikke. For målet med en statelig behandlingsreise er jo at man skal ha bedring av oppholdet. Så her kommer min fasit.

Ja, resultatene ble ok, men ikke topp

Dette er målingene jeg hadde da jeg ankom Vintersol på Tenerife.

  • Gangtest, gå en strekning på 30 meter, så mange ganger man kan på 6 minutter. Gikk 727 meter.
  • Rotasjon i nakken 70 grader begge veier.
  • Hode mot veggen når man står i normal positur med hellene, rumpe og skuldre inntil veggen. Avstanden var 11 cm.
  • Schuber testen, man står med samlede ben og prøver å ta i gulvet. Den var 3,5 cm.
  • Sideveis bøy når man står med samlede ben til venstre side var 13 cm.
  • Sideveis bøy når man står med samlede ben til høyre side var 11 cm.
  • Fremover bøyning fra virvel C7 og 30 centimeter nedover ryggen, var det ingen bevegelse.
  • Bakover bøyning fra virvel C7 og 30 centimeter nedover ryggen var det en bevegelse på 0,5 cm.
  • Stoltesten, sitte på en stol og reise seg helt opp, så ned igjen 10 ganger. ble gjort på 20 sekunder.
  • Avstand mellom føttene, når jeg skrever så mye jeg kan. Avstanden var på 130 cm, men målingen ble gjort etter 14 dager.
  • Måling av forskjellen på inn pust og ut pust rundt brystet. Avstanden var 2 cm, men målingen ble gjort etter 14 dager.
  • Styrketest høyre hånd, maskinen viste 40 da jeg kom.
  • Styrketest venstre hånd, maskinen viste 30 da jeg kom.
  • Hurtighetstest høyre hånd, brukte 14,8 sekunder på å ta ut og sette pinnene på plass igjen.
  • Hurtighetstest venstre hånd, brukte 18 sekunder på å ta ut og sette pinnene på plass igjen.

Måling av håndstyrke

Dette er målingene jeg hadde da jeg dro fra Vintersol på Tenerife.

  • Gangtest, gå en strekning på 30 meter, så mange ganger man kan på 6 minutter. Gikk 823 meter.
  • Rotasjon i nakken 70 grader begge veier.
  • Hode mot veggen når man står i normal positur med hellene, rumpe og skuldre inntil veggen. Avstanden var 8 cm.
  • Schuber testen, man står med samlede ben og prøver å ta i gulvet. Den var 4 cm.
  • Sideveis bøy når man står med samlede ben til venstre side var 25 cm.
  • Sideveis bøy når man står med samlede ben til høyre side var 22 cm.
  • Fremover bøyning fra virvel C7 og 30 centimeter nedover ryggen, var det en bevegelse på 2 cm..
  • Bakover bøyning fra virvel C7 og 30 centimeter nedover ryggen var det en bevegelse på 1 cm.
  • Stoltesten, sitte på en stol og reise seg helt opp, så ned igjen 10 ganer. ble gjort på 12 sekunder.
  • Avstand mellom føttene, når jeg skrever så mye jeg kan. Avstanden var på 141 cm, men målingen ble gjort etter 14 dager.
  • Måling av forskjellen på inn pust og ut pust rundt brystet. Avstanden var 5 cm, men målingen ble gjort etter 14 dager.
  • Styrketest høyre hånd, maskinen viste 42 da jeg kom.
  • Styrketest venstre hånd, maskinen viste 34 da jeg kom.
  • Hurtighetstest høyre hånd, brukte 12,3 sekunder på å ta ut og sette pinnene på plass igjen.
  • Hurtighetstest venstre hånd, brukte 16,4 sekunder på å ta ut og sette pinnene på plass igjen.

Denne ble brukt til å teste hurtigheten på hendene/fingrene

Jeg gjennomførte også en sykkel test ved ankomst Vintersol. Men da jeg skulle reise hjem og gjennomførte denne testen på nytt. Ble testen gjennomført feil. Testen gikk ut på å sykle på en ergometersykkel i 6 minutter med en gitt belastning og pulsbelte. Pulsen skal over 120 slag. Men etter 6 minutter sykling var pulsen min under 120 slag. Fikk da beskjed om å fortsette å sykle, men nå med økt motstand. Noe som er feil, kommer ikke pulsen over 120 slag i løpet av 6 minutter. Skal man ta testen på nytt en annen dag og ikke fortsette. Hvis man fortsetter får man ikke riktig resultat. Så mitt resultat før hjemreise ble feil.

Ja, resultatene viser en forbedring. Jeg har blitt mykere, men ikke like myk som jeg ble på sist behandlingsreise. Men har hatt bedring på de fleste målingene bortsett fra nakken. Noen av resultatene ville blitt bedre hvis den første målingen hadde blitt gjort ved start av oppholdet og ikke etter 14 dager.

Resultatet ble ikke like bra som jeg hadde på statelige behandlingsreiser til Balcova i Tyrkia i 2016. Så er jo spørsmålet hva grunnen til dette er.

  • I 2016 var jeg på tur i juli, og temperaturen var opp til 40 grader. Mens i 2018 var jeg på tur i oktober/november, med en lavere temperatur. Slik at jeg ikke ble gjennomvarm i kroppen.
  • I 2016 hadde jeg en manuellterapeut/osteopat som hjalp meg med tøyning, dette hadde jeg ikke i 2018. Da hadde jeg en fysioterapeut uten mye kunnskap om min diagnose bekhterev eller som den heter i dag ankyloserendespondyloartritt. 
  • I 2016 ble jeg truffet av amors piler under oppholdet, dette skjedde ikke på nytt i 2018.
  • I 2018 var jeg i bedre form når jeg ankom, en jeg var i 2016.

Så mange ting som kan spille inn, men jeg tror at den viktigste grunnen til litt dårligere resultater i 2018 er at jeg i 2016 ble gjennom varm i kroppen på grunn av den høye temperaturen. Så får se om jeg i fremtiden får en ny tur til et sted som har opp mot 40 grader.

Men det som også er viktig er hvor lenge jeg har effekt av et slikt opphold. Etter oppholdet i 2016 hadde jeg effekt i over et år. Selv om det året hadde en dype bølgedal jeg slett med å komme opp fra. 

Så det blir spennende å se hvor lenge jeg har effekt denne gangen. Det er viktig at jeg prøver å opprettholde treningen og behandlingen etter oppholdet. Men dette er ikke like greit. For under et behandlingsopphold har jeg kun meg selv å tenke på. Mens her hjemme er det andre som krever tid også.

Jeg skal prøve å trene og ta behandlinger her hjemme så ofte jeg kan. Slik at effekten varer lengst mulig.  

#mittlivmedas #spania #tenerife #vintersol #begandlingsreiser #blogg #helse #trening #behandling #kronisksyk #revmatisme #bekhterev #bekhterevs #stateligebehandlingsreiser #revmatikere #ankyloserendespondylitt #radiografiskaksialspondyloartritt #spondyloartritt #rikshospitalet #oakley 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg