Holmenkollmarsjen 10.02.18.

Så var vi kommet til lørdag den 10.02.17. I dag stod Holmenkollmarsjen på programmet. Andre gang jeg skulle gå dette skirennet. Denne gangen med nye ski, bindinger og staver. Og været hadde bestemt seg for at det var litt lite snø ute, så vi fikk litt mere snø. Så blir spennende å se hvordan dette går.

Ja, klar for et nytt skirenn

Skiene har vært levert hos Bull ski & kajakk for slip, mens jeg har stått for jobben med glider og vestesmøring selv. Her fulgte jeg anbefalingene fra skiforeningen. I glid sonen la jeg på et lag med Swix LF6 glider, som ble varmet inn to ganger før det ble siklet og børstet av. Før jeg la på et lag med Swix HF6 på toppen. Samt at jeg la på et lag med fine riller, for ekstra drenasje av vann. I feste sonen rubbet jeg sonen med et slipepapir 100, før jeg varmet inn et lag med Swix VG30 blå grunnvoks. Etter dette varmet jeg inn et lag med Swix V30 blå festevoks. Så ble det lagt på tre lag med Swix V40 blå ekstra festevoks. Rett før start ble det lagt på et lag med Swix VR45. Så da var skiene klare, men så får vi se om jeg er klar.

Skiene snart klare

Jeg valgte etter hvert å stille til start i år også, men korsryggen og iliosakralleddet mitt har ikke vært venner med de siste 14 dagene.

Tokk bussen til Helsfyr og satte meg på T-banen for å komme meg ned til Jernbanetorget og Kirkeristen hvor bussen til Sørkedalen skulle gå. Måtte vente ca. 10 minutter før bussen gikk, men ok det. Bussturen opp til Sørkedalen tar ca. 40 minutter.

Før start, var det bare å få i seg litt mat og drikke, gå på do. Samt få i seg litt medisin, Ventoline “doping”- Så var jeg klar for start.

Litt “doping” må til før start

Det største problemet med 25 kilometer under Holmenkollmarsjen er at man starter med oppover bakker i flere kilometer. Men når man kommer opp på toppen har man et kupert og fint terreng tilbake til Holmenkollen skiarena.

Det var litt overvann på vannet vi krysset, samt at sporene var litt dårlige. Men hva kan man vente når over 3000 skal gå i de samme løypene. De frivillige som stod på drikkestasjonen skal ha en stor takk for jobben de gjør. Her har andre skirenn/turrenn noe å lære.

Jeg greide å komme meg til mål i år også, men ville bryte etter ca, 3km. Grunnen til dette er at da satte smertene i gang på nytt. Etter dette gikk jeg med en følelse av å ha ca. 10 kniver inn i høyre hofte og i korsryggen. Men hodet sa at dette går, så da var det bare å bite tennene sammen. Men satte meg et nytt mål om å prøve å komme i mål på under 4 timer.

Her er ruten jeg gikk

Så i dag har jeg tilbakelagt 25 kilometer på 3 timer og 12 minutter. Litt dårligere enn i fjord, men med tanke på at kroppen ikke lystret som jeg ønsket. Så er jeg fornøyd jeg, selv om mange gikk forbi meg. Men jeg kom til mål jeg også og i år uten fall.

Jeg kom i mål i år også

Jeg forbrent 2966 kalorier og fettforbrenningen av kalorier var på 16%. Gjennomsnitts pulsen min var på 166, minimums pulsen var på 138 og maks pulsen var på 179. Så en har økt for en revmatiker kropp.

De nye skiene Madshus Redline, satt ok i bakkene, men det ble fiskeben i de fleste oppoverbakkene. Dette da de får meg hadde gått dette og det da var vanskelig å gå rett opp. Dette på grunn av alle fonnene med nysnø. På flatene og i nedoverbakkene hadde jeg litt dårlig glid. Dette skyldes tre ting. Glideren jeg la inn Swix LF6 og HF6, tror jeg var litt for kald, slipen på skiene var for et litt varmere føre. Men den største feilen var at bindingen stod litt for langt frem. Dette så jeg ikke før jeg kom hjem.

Stavene Swix Triac 3.0, var fantastiske staver å gå med. Men jeg kjøpte stavene med liten trinse og under Holmenkollmarsjen burde jeg hatt stor trinse. Så her burde butikken ha solgt meg stor trinse også. Dette er hva vi kaller mersalg.

Men jeg hadde en fin tur under Holmenkollmarsjen og dette er noe mange kan greie å gjennomføre. Så meld deg på til neste år. Jeg er kronisk syk og greide dette med litt trening i forkant.

#mittlivmedas #bekhterev #revmatiker #astma #sarkoidose #holmenkollmarsjen #februar2018 #madshus #alpina #rottefella #trimtex #bergans #hestra #swix #oakley #blogg #trene #mål #konkurranse #skirenn #turrenn #konkurranse #langrennski #staver #skisko #bindinger #festesmøring #glider #oslo #nordmarka #sørkedalen #nysnø #skiforeningen #frivillige #redcreek #rode #rossignol #buff #obos #craft 

2 kommentarer
    1. Hei. Jeg er i samme båt som deg, har Aksial spondyloartritt , psoriasis og asma . Fikk diagnosen for 3-4 år siden . Sykdommen har forverret seg mye i det siste året og jeg sliter med motivasjon og energi til å trene men det hjelper å lese bloggen din .
      Hilsen Stian 39år
      Ps. Er det noe annen måte å kontakte deg på?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg