24 timers ambulatorisk blodtrykksmåling

Jeg har i det siste vært til kontroll hos min private hjertelege og oppfølging hos min fantastiske fastlege.

For som jeg skrev i sist innlegg har jeg fått en ny diagnose, forkalkning i halskar og for høyt HDL kolesterol og LDL kolesterol.

Men jeg har også hatt litt høyt overtrykk de siste årene, så har gått på blodtrykksmedisin. Dette for å prøve å få ned overtrykket.

Etter at fastlegen fikk epikrisen etter timen hos hjertelegen, ønsket fastlegen at jeg skulle gå med blodtrykksmåler i 24 timer. Dette har jeg aldri gjort før, så ble jo spennende å se hva dette ville vise. Og om jeg i det fikk sove med en blodtrykksmåler på armen.

Denne skal vist på armen min i 24 timer

 

Denne skal festes i beltet mitt

 

Jeg fikk påmontert blodtrykksmåleren klokken 09.00 den ene dagen og skulle komme tilbake klokken 09.00 dagen etter for å ta den av.

 

Da er blodtrykksmansjetten montert på min venstre arm

 

Da er den digital blodtrykksmaskin festet til beltet mitt

 

Overraskende fikk jeg sove i ca 5 timer den natten, men dette er jo alt for lite med søvn. Så var sliten dagen etter testen. Men det som var mest ubehagelig med målingene var når jeg kjørte bil. Men bra jeg bare skulle gå med dette i 24 timer.

Etter dette var det bare å vente på at fastlegen fikk se på målingene som var gjennomført.

Tilbakemeldingen jeg fikk fra fastlegen denne gangen var at undertrykket mitt var for høyt i løpet av natten, mens overtrykker var normalt. Så nå får jeg høyere dose med blodtrykksmedisin. Får håpe den får ned undertrykket. For det er ikke bra å gå med for høyt undertrykk over lang tid.

Litt om hva undersøkelsen gikk ut på.

  • Ambulatorisk blodtrykksmåling er en metode der blodtrykket ditt måles over 24 timer, mens du beveger deg rundt og oppfører deg som normalt. Dette kalles også døgnmåling. Du bruker en digital blodtrykksmaskin som du har festet til et belte rundt midjen og som er forbundet med en blodtrykksmansjett som du går med rundt overarmen. Den kan bæres under klærne uten at noen ser det. Utstyret er såpass lite at du kan gå fritt omkring med det, oppføre deg normalt og sove med det på. Men blodtrykksmaskinen piper hver gang den måler blodtrykket.
  • Maskinen måler blodtrykket mellom hver 15 til 30 minutt om dagen, og mellom 30 til 60 minutter om natten. Hvor ofte den skal måle blir avgjort av din fastlege eller klinikken som gir deg måleren.

Her kan du lese litt mer om blodtrykk

Men i tillegg til medisinene må jeg prøve å være litt mer fysisk aktiv og spise litt sunnere mat. Men problemet er at sunnere mat er dyrere en usunn mat. Noe som er litt rart, for sunnere mat burde være billigere en usunn mat.

Så får jeg se om jeg finne noe jeg kan trene mot, men ikke litt å trene mer en jeg gjør i dag. For er jo kronisk syk, med flere diagnoser. Men hvis jeg finner et mål å jobbe mot, så er det lettere og hadde jeg hatt noen å gjøre dette sammen med. Så hadde det vært enda lettere.

 

 

#høytundertrykk #høytblodtrykk #blodtrykksmåling #ambulatoriskblodtrykksmåling #kronisksyk #blogg #revmatiker #fastlege #mittlivmedas #bekhterev #bekhterevs #spondyloartritt #ankyloserendespondylitt #radiografiskaksialspondyloartritt #spondyloartritt #revmatisme #astma #allergi #sarkoidose #hjertelege #kardiolog #kolesterol #høytkolesterol #spinabifida #spina_bifida #kontroll #nokernok #helsenorge #norskhelseinformatikk #nasjonalforeningenforfolkehelse #welchallyn #blodtrykksmaskin #blodtrykksmansjett

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg