Ny jobb i 2019

Ja, da begynner et nytt kapittel i livet mitt. For fire år siden ble jeg 100% ufør. Dette på grunn av at jeg har en aggressiv bekhterev, eller som diagnosen heter i dag radiografisk aksial spondyloartritt. Hos noen personer går diagnosen i «dvale», men du har diagnosen. Men kan leve ett normalt liv. Mens hos andre er diagnosen aktiv hele tiden og hos noen andre er den aggressiv aktiv.

 

Jeg ble syk i 2003 og ble 50% ufør i 2009, etter å ha prøvd omskolering og testet ut restarbeidsevnen. Men i 2014 måtte jeg begynne å tenke på meg selv og kroppen min. Jeg var helt utslitt og orket ikke å ta behandlinger og trene lengre. Alle krefter gikk med til å jobbe. Så da startet jobben med å bli 100% uføre. På nytt måtte jeg teste ut restarbeidsevnen, og nå var kroppen så sliten at det ikke var noe restarbeidsevne igjen. Hvis jeg ikke tar behandlinger og trener, blir diagnosen min være og til slutt blir jeg sengeliggende.

 

Men noe av det som har hjulpet meg mens jeg har vært syk, er statlige behandlingsreiser til utlandet, samt trening i terapi basseng. I starten fikk jeg behandlings tur vært år, men etter hvert har jeg kun fått tur hvert annet år. Dette hjalp meg å stå i jobb, men nå som det er færre plasser. Kan man ikke regne med å få tur hvert år. Og etter at terapibassenget på Diakonhjemmet ble steng, har jeg slitt med å opprettholde bevegelsen i kroppen. Selv om jeg har trent og ta behandlinger når man er hjemme.

 

Siden jeg ble 100% ufør har jeg prøvd å snu om på livet mitt. En av tingene jeg gjorde var å kjøpe meg en liten hund. Med en hund må du ut å gå, selv om været er dårlig. I tillegg til dette har jeg satt meg noen hårete mål de siste 2 årene. Dette har gjort at jeg må trene mer for å nå disse målene. Og trening er en av de beste medisinene for min diagnose. Så nå har jeg også fått en fantastisk mestringsfølelse av å greid å gjennomført noen av målene som ble satt. Men jeg har ikke greid å gjennomføre alle målene, men slik er det å være syk. Noen dager funker ikke kroppen, så da er det bare å droppe å gå til start.

 

Men for å ha noe meningsfylt å drive med, har jeg også hatt forskjellige verv i Norsk Revmatikerforbund. Det har vært givende å jobbe frivillig for Norsk Revmatikerforbund. Jeg har vært leder av en lokalforening og er nå leder av et fylkeslag. Men dessverre ønsker ikke delegatene på landsmøtene til Norsk Revmatikerforbund å ha meg i forbundsstyret. Hvorfor de ikke vil ha inn unge krefter som jobber for at personer med revmatiske og muskel og skjelettlidelser skal få en bedre hverdag, vet ikke jeg.

Skitupp klem

 

Men man blir ikke rik av å jobbe som frivillig og som ufør har man ikke mye penger å rutte med. Så derfor har jeg gjennomført et kurs i desember 2018. Var spent på om jeg greide å gjennomføre dette kurset, for kroppen har ikke lystret som den skal de siste månedene. Men jeg greide å gjennomføre kurset, så nå er jeg utdannet til å være skileikinstruktør i regi av Norges Skiforbund og Skiforeningen.

skiarena Eid gård Asker

 

Kurset ble gjennomført på Eid gård i Asker. Her lærte vi hvordan vi skal lære barn å gå på ski og hvordan vi skal sette opp et skileikområde. Det er viktig å ha noe for alle barna på et skileikområde. For barna vil ha forskjellige ferdighetsnivå når de kommer. Jeg hadde det utrolig hyggelig på kurs, sammen med mange andre som ønsker å lære barn å gå på ski.  

Skileik område på Eid gård

 

Planen min var at jeg skulle være vikar det første året. Dette for å se hvordan kroppen reagerer på å nytt begynne å jobbe. Men da jeg fikk tilbud om å jobbe fast som skileikinstruktør av Skiforeningen, var jeg ikke vond å be. Så nå skal jeg prøve meg i jobbe igjen. Jobben går ut på å lære barn å gå på langrennsski. Det er barn i alderen 3 år til 8 år som jeg skal lære å gå på ski. Så kanskje jeg finner en ny Northug eller Johaug der ute. Og skulle dette gi mersmak. Kan det hende jeg tar flere kurs, slik at jeg etter hvert kanskje kan trene endre barn og lære voksne å gå på ski også. Men det får fremtiden vise. Men nå får jeg betalt for å trene og være i aktivitet. Ikke noe er bedre enn det.

Kursbevis for vel gjennomført kurs

 

#mittlivmedas #nyjobb #kurs #skiforeningen #norgesskiforbund #skileikinstruktør #tilbakeijobb #ufør #kronisksyk #bekhterevs #bekhterev #radiografiskaksialspondyloartritt #spondyloartritt #frivillig #norskrevmatikerforbund #kursbevis #barnasskiskole 

1 kommentar
    1. Hei, gratulerer med spennende og viktig jobb!
      I ettermiddag skal jeg ut med kamera, årets første tirsdagsrenn går av stabelen, og jeg skal knipse de små håpefulle, det er jo så morsomt å se seg selv i avisen eller på nettsidene til skigruppa. Et par av tirsdagsrennene kombineres med skileik/skicross – da er det vanskelig å få inn ungene og kafèen må gjerne utvide åpningstid. Herlig.
      Lykke til i nyjobben

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg