Mistet fastlege

For kronisksyke personer er fastlegen veldig viktig. Det å miste fastlegen kan få store ringvirkninger for en kronisksyk person.

Jeg mistet minn fastlege brått og uventet i april 2020, så nå står jeg egentlig uten fastlege.

Hvil i fred, min fantastiske fastlege. Livet blir ikke det samme uten deg

 

Jeg har flere diagnoser, og flere av dem henger sammen. Så for meg er det viktig å ha en fastlege som er oppegående, lytter og sender meg videre til spesialistene som kan hjelpe meg med de forskjellige diagnosene jeg har.

Min forrige fastlege, var en voksen mannlig fastlege som dessverre ikke gjorde jobben sin. Han glemte å sende inn noen papirer til Nav. Slik at jeg plutselig stod uten arbeidsavklaringspenger i fra Nav. Dette var i prosessen hvor jeg hadde søkt om 50% uførhet. Så da stod jeg plutselig uten penger i tre måneder. For en person som lever på 60% av lønnen en hadde før en ble syk. Så er ikke dette noe særlig bra. Man havner da fort i uføre økonomisk, noe som jeg gjorde. Dette førte til at jeg forhørte meg rundt med mine venner og bekjente om noen kunne anbefale en fastlege i Oslo.

Jeg ble da anbefalt en kvinnelig fastlege, så jeg satte meg på venteliste hos henne. Jeg var ca. nummer 100 på listen hennes, og etter ca. to år kom jeg inn hos henne. Men i disse to årene gikk jeg hos den fastlegen som hadde rotet til økonomien min. Det var ikke noe gøy, men hva skulle jeg gjøre.

Men den nye fastlegen jeg fikk, var en fantastisk fastlege. Hun var der for meg, og lyttet og hjalp meg til et bedre liv. Hun kunne ringe om kvelden å spørre hvordan det stod til og jeg fikk alltid fort svar på undersøkelser som ble tatt.

Jeg må ta blodprøver en gang i måneden for at legene skal følge med på hvordan medisinen fungere, samt hvordan sykdommen utvikler seg. Har en veldig aggressiv form for diagnosen Bekhterev, eller som den heter i dag Ankyloserende spondylit. Så jeg må passe på at medisinene viker som de skal.

Så jeg var veldig glad for at jeg fikk en fastlege som har hjulpet meg de siste årene, blant annet i prosessen med å bli 100% ufør.

For en kronisk syk person er fastlegen navet i hjulet, den passer på deg og hjelper deg. Slik at du får et så optimalt liv som mulig.

 

Men plutselig falt navet ut av hjulet mitt, så hva skal jeg gjøre nå. Jeg har i de siste måneden gått til fastlegekontoret som min fastlege var knyttet til. Men blir jeg fulgt opp nå, etter at min fastlege er død.

Nei, jeg føler at jeg nå er en pasient som ikke blir fulgt opp lengre. Jeg har vært til flere undersøkelser og tatt masse blodprøver, men jeg hører ingen ting i fra fastlegekontoret. Har fått beskjed om at jeg får en vikarierende fastlege, men dette først om to måneder.

Så hvem skal følge meg opp i denne perioden?

Fikk for et par dager siden beskjed om at jeg kanskje burde finne meg en ny fastlege, som kan følge meg opp.

 

Hvem skal da følge meg opp frem til jeg får en ny fastlege?

Skulle nå gjerne hatt så god råd at jeg kunne betale for legetjenesten jeg trenger. Men som kronisksyk og utfør. Har jeg ikke råd til å gå på Volvat. Så nå lever jeg i det uvisse, noe som ikke er bra. For jeg føler at ikke alt er som det skal.

Så nå har jeg et nytt problem. Hvordan skal jeg finnen en ny fastlege? Går jeg inn på HelseNorge og søker etter fastlege der.

I Oslo er det 547 fastleger. Noen av disse har ledig kapasitet, men av erfaring vet jeg at fastleger som har ledig kapasitet. Ikke er en fastlege for en kronisk syk person. Så det vil si at jeg på nytt må stå på venteliste. Er dette riktig. Nei, mener jeg. En pasient som mister sin fastlege ved død, faller utenfor systemet. Noe som ikke er bra.

Systemet med fastlege i Norge fungerer stort sett bra.

  • Skulle fastlegen din ønske seg mer utdanning, vil du få en ny fastlege.
  • Skulle fastlegen din gå av med pensjon, vil du få en ny fastlege.
  • Skulle fastlegen din dø, vil du ikke få ny fastlege.

Men det å bytte fastlege uansett grunn over, er ikke bra for en kronisksyk person. Man begynner på bar bakke med en ny fastlege, så da tar det litt tid før alt er oppe å går igjen. Noe som ikke er bra.

Så her har jeg funnet en feil i fastlegeordningen som ikke er bra. Det er jo ikke riktig at den som har mistet fastlegen sin, skal ende opp sist i køen for ny fastlege. Det burde være slik at pasientene som mister fastlegen sin ved død, kommer først i køen og fritt kan velge seg ny fastlege. Uansett om fastlegen man ønsker har lange ventelister på nye pasienter.

Så får håpe at helsepolitikerne tar tak i dette, slik at problemet blir bedre i fremtiden.

 

 

#blogg #usynligsyk #kronisksyk #kroniskbronkitt #astma #sarkoidose #fastlege #bekhterev #ankyloserendespondylit #helsenorge #mistetfastlegen #savnerfastlegen #helsepolitikk #fastlegeordningen #fastlegekontor

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg