Dag 8 på Vintersol 24.10.18.

Så var vi igang med andre uke her på Vintersol.

Som vanlig starter dagen min med sittegruppe/pinnegruppe. Men fortsatt sliter jeg med den ene øvelsen, så får se om jeg greier å få til den før jeg skal reise hjem. Mine ben, armer og hjerne vil ikke gjøre det de skal. Gir ikke opp for øvelse gir mester, så til slutt sitter det. 

Etter den første gruppe treningen bar det av gårde til parafin på hendene. Noe som er utrolig varmt og godt. Etter dette skulle jeg hatt mattetøy gruppe, men i dag brukte jeg ikke høyre arm så mye. For tar det litt med ro, slik at skulderen blir bra.

Etter lunsj skulle jeg ha fotgruppe, men den gikk bort med høye kne løft. Da jeg sovnet i sengen etter lunsj. Så det neste jeg gjorde i dag var time med min fysioterapeut. Her jobbet vi med små bevegelser av musklene rundt skulderen, samt tøyning av ben og hofter. Skal jobbe rolig med skulderen denne uken og få hjelp til tøyning. Slik at jeg kan fortsette å tørke meg selv etter at jeg har vært på do på dårlige dager.

Etter dette hadde jeg fått time hos ergoterapeut hvor vi pratet litt og målte styrke på venstre og høyre hånd, samt motorikken. Motorikken var det ikke så mye galt med. Men jeg er mye sterkere i høyre en venstre hånd. Viste jo dette på forhånd, for er jo 100% høyrehent.

Måling av håndstyrke

 

Måling av motorikken

 

Her skulle jeg sette pinnene på plass og putte de tilbake i esken, mens tiden ble tatt. Og ja, jeg var rask på dette. Men raskest med høyre hånd. 

Skal tilbake til ergoterapeuten en gang før hjemreise. For å se om jeg er blitt noe sterkere og om motorikken er blitt bedre. Så gir tallene på dette da.

Men det vi opplever her nede er ikke bare hyggelig. Senteret vi bor på er har svenske eiere og det er mange svensker som bor og bruker stedet i tillegg til noen nordmenn. Problemet er at enkelte av de svenske brukerne har stått opp med feil fot i flere år på råd. De er sure og gretne, og klager mye. Dette skyldes flere ting. For man har ikke de samme reglene i Sverige, som vi har i Norge. Der er det fylkeskommunen som bestemmer hvor mye man får dekket av oppholdet. Samt at nå som Rikshospitalet sender nordmenn ned hit, blir det færre plasser til svenskene.

Så når noen av nordmennene stort sett er i godt humør, så liker ikke svenskene dette. Så da klager de høylytt om at de må betale hele oppholdet selv og at vi tar plassen deres. Men i Norge betaler man mer skatt en hva man gjør i Sverige. Så hadde den svenske stat krev inn mer skatt, så hadde kanskje svenskene også fått billigere opphold. Men vi nordmenn betaler høyere skatt og ja vi betaler en egenandel for å være her også. Så gratis er det ikke.

Så svenskene som klager for slutte å klage og heller trene litt hardere slik at de ikke orker å klage. For det de egentlig er er misunnelige på oss nordmenn, som både ser bedre ut. Samt stort sett er i godt humør, og ja trening gir oss endorfiner som gjør at vi blir gladere. 

Nå regner, lyner og tordner det på Tenerife, så da kryper jeg til køys. Så håper jeg på bedre vær i morgen.

#mittlivmedas #spania #tenerife #vintersol #begandlingsreiser #blogg #helse #trening #behandling #kronisksyk #revmatisme #bekhterev #bekhterevs #stateligebehandlingsreiser #revmatikere #ankyloserendespondylitt #radiografiskaksialspondyloartritt #spondyloartritt #rikshospitalet #venner #mattetøygruppe #misunnelse #oakley #trimtex #garmin #ergoterapeut 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg