Da er første sprøyte med Cosentyx blitt injisert

I dag har jeg endelig fått satt den første sprøyten med Cosentyx som jeg har ventet på siden august i år. Så det blir spennende å se om hvordan effekten av denne sprøyten blir. Men jeg håper av hele mitt hjerte at Cosentyx vil gi meg et nytt og bedre liv.

Slik ser sprøyten ut

Jeg ble møtt av en sykepleier som skulle lære meg litt om medisinen, samt lære meg om hvordan sprøyten skal settes og om bivirkninger som kan oppstå. Men hun var ikke forberet på at pasienten kunne mer enn henne, og men slik er det når pasienten har satt seg godt inn i sin sykdom.

Da blir første sprøyte satt

Etter at sprøyten var satt og det ikke kom noen bivirkninger ble jeg spurt om jeg ville være med på et forskningsprosjekt om hvordan jeg og Cosentyx vil få det i fremtiden. Dette svarte jeg selvfølgelig ja på, så da var det bare å svare på noen spørsmål på en pc. Samt at det skulle bli tatt noen blodprøver som skal brukes til forskning. Så da fikk jeg byttet ut litt blod også.

Klar for å tappe litt blod

Jeg skal i starten sette sprøyte en gang i uken, og dette skal jeg gjøre i fem uker. Etter dette skal jeg sette en sprøyte hver femte uke. Så blir spennende å se hvordan kroppen reagerer på dette. Noe jeg vil skrive om på bloggen i tiden fremover.

Dette ble dagens fangst

Fikk også en kjekk kjølebag, som skal brukes når sprøytene hentes på apoteket, samt når jeg skal ut på lengre reiser.

Kjek liten kjølebag

Etter dagens avtaler koster et års forbruk med Cosentyx ca. 126.000,- Så glad jeg bor i Norge slik at jeg slipper å betale dette selv.

Om medisinen

Cosentyx (sekukinumab) er et sykdomsmodifiserende antirevmatisk legemiddel som brukes ved psoriasisartritt og ankyloserende spondylitt når respons på andre sykdomsdempende legemidler ikke har vært tilstrekkelig. Det kan i spesielle tilfeller også være aktuelt å bruke Cosentyx ved andre revmatiske sykdommer. Cosentyx brukes også ved plakkpsoriasis.

Virkning/Egenskaper
Cosentyx tilhører klassen “biologiske” legemidler. Cosentyx blokkerer effekten av interleukin-17A, et cytokin, som ellers bidrar til å øke betennelsesprosesser. Cosentyx motvirker således betennelses- og immunprosessene. Derved dempes aktiviteten i revmatisk sykdom eller plakkpsoriasis, slik at sykdommen blir fredeligere. Mange vil føle seg mindre utmattede/trette og senkningen reduseres. Leddplagene blir mindre merkbare og leddødeleggelsen kan bremses ned. Ved plakkpsoriasis reduseres fortykning av huden, flassing og hudrødme.
 

Effekten på sykdomsaktiviteten inntrer i løpet av noen uker. Det er i mange tilfeller aktuelt å kombinere Cosentyx med andre legemidler for revmatisk sykdom eller psoriasis. 

Cosentyx settes som en injeksjon i underhuden (subkutant). Cosentyx finnes som ferdigfylt sprøyte eller som ferdigfylt penn. Legen avgjør i samråd med deg hvilken dosering du skal ha. Du må ikke endre dosen uten samråd med lege.

#mittlivmedas #bekhterev #diakonhjemmetsykehus #diakonhjemmet #cosentyx #sprøyte #medisin #biologiskmedisin #novartis

 

9 kommentarer
    1. Jeg har nettopp startet med samme medisin. Jeg er kjempe spent på virkningen. Hvordan virker cosentyx på deg? Takknemlig om du skriver litt om virkningen cosentyx har hatt på deg.

    2. H. Høvik: Hei. Vet ikke hvilken dose du får. Men jeg går på 300mg en gang i måneden nå. Prøvde først 150mg en gang i måneden. Men effekten her var ikke bra nok. Så etter at jeg fikk økt dosen, har jeg et ok liv. Men må ha behandling og trene i tillegg.

      Men etter at jeg begynte på Cosentyx, har jeg ikke hatt lungebetennelser. Noe jeg hadde når jeg tok de forrige biologiske medisinene. Så hr gått et bedre liv med Cosentyx.

      Så håper at du også får en god effekt av Cosentyx

    3. Tusen takk for svar.
      Har nå satt min andre. Jeg prøver nå lav dose.
      Jeg har tidligere tatt vaksine mot lungebetennelse. Anbefales før oppstart av biologisk behandling nå. Gikk og hostet halve året i 30 år, gjør ikke det lenger nå.
      Høres lovende ut. Takk

    4. Hei.Har brukt cosentyx 150 MG fra sommeren 2017og er veldig fornøyd.Bruker ingen andre medisiner .Så jeg er takknemlig for at jeg fikk tilbudet om det.TUSEN TAKK

    5. Jeg starter 19 januar. Etter dårlig effekt av enbrel og hyrimoz. Av hyrimoz fikk jeg psoriasis. Så nå gleder jeg meg til oppstart. For dette virker. Bare en får den riktige dosen. Lykke til

    6. Googlet og fant denne blogg. Takk for delinger.😁 jeg startet for noen måneder siden og det har virker bra, men de siste månedene har jeg slitt noe forferdelig med leddsmerter i slutten på intervallet. Jeg tar 150 mg/mån. Er det noen som kjenner igjen dette? Kanskje jeg får for lite. Jeg både trener og spiser sunn mat daglig. Har bekterew.

    7. Hei
      Jeg trenger en slik kjølebag, men fikk ikke med en fra sykehuset. Har du lyst til å dele litt detaljer om hvilket merke, hvor stor den er, hva den inneholder og hvor jeg eventuelt kan kjøpe meg en sånn kjøleveske? Setter stor pris på svar da jeg skal ut å reise og trenger å ha med en sånn med minst to sprøyter i.
      Mvh
      Iram

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg