Hjemmelaget tortillalefse, tomatsalsa og guacamole

I dag skulle jeg gjerne hatt en samboer eller kone som kunne laget mat til meg, samt tatt seg av meg for formen er ikke helt på topp. Men slik er det dessverre ikke, men hvem vet hva fremtiden bringer.

Så i dag prøver jeg å ta vare på meg selv så godt jeg kan. Men mat må man ha, så til middag i dag ble det hjemmelaget tortillalefser, hjemmelaget tomatsalsa og hjemmelaget guacamole. For hadde planlagt da jeg var i butikken i går at jeg skulle ha tortillalefser med pulled chicken, tomater, agurk, sukkererter, reddik, babyleaf miks, Jarlsberg ost, tomatsalsa og guacamole.

Maten smakte himmelsk og gøy å prøve noe nytt. Men hvis noen andre har lyst til å prøve å lage noe av det hjemmelagede så legger jeg ved oppskriftene jeg bruker.


 

Guacamole:

  • 4 porsjoner
  • 2stk modne avokado
  • 1 ½ ss limesaft
  • 1 ½ stk tomater
  • 1 båt hvitløk, revet.
  • ½ stk finhakket rød chilli
  • 2 ss finhakket frisk koriander
  • ½ ts salt
  • ¼ ts pepper

Del avokado i to, ta ut steinen. Putt den i en stavmikser og ha limesaften over. Del tomatene i fire og skjør ut frøene med en liten kniv. Frøene skal ikke brukes. Putt så resten opp i stavmikseren og kjør det sammen til en fin konsistent. Dekk til guacamolen og sett den kaldt til den skal serveres.


 

Tomatsalsa:

  • 4 porsjoner
  • 8 stk modne tomater
  • 1 stk finhakket rødløk
  • 1 dl hakket frisk koriander
  • 1 stk finhakket rød chilli
  • 3 stk fedd av hvitløk
  • 1 stk saften av lime.

Hakk tomatene opp i små biter og fjern overflødig veske. Kutt opp resten i små bitter eller bruk en stavmikser. Settes i kjøleskap før servering


 

Tortillalefser:

  • 4 porsjoner:
  • 13 dl hvetemel (hvis du ønsker å lage maistortillas, erstatter du melet med maismel)
  • 5 dl lunket vann
  • 4 ss smør eller olivenolije. Smøret bør være romtemperert
  • 1 ½ ts salt.

Kna alt sammen til en smiddig deig. La deigen hvile i ca. 15 minutter. Kjevl så ut lefsene til de har en diameter på ca. 12cm. Bruk bakepapir under deigen og plastfolie på toppen. Dette gjør at det er lettere å kjevle ut deigen. Jo tynnere jo bedre. Stek de i en «tørr» teflonpanne på middels varme. Til de er gylne og fine. Viktig å steke begge sider. De er litt stive når de er nystekte, men legg dem i et glasshåndkle til de skal serveres.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg