Behandlingsreiser 13 dager etter hjemkomst

Først vil jeg takke den norske stat for at de har et slikt fantastisk tilbud til oss som har sykdommene AS, RA og PSA. Tilbudet er for godt til å være sant, men det fins et lite problem. Det er at alle med disse sykdommene som oppfyller kriteriene for å reise på behandlingsreiser til utlandet burde få lov til å reise. Jeg vet at det ikke er forsket på hvor mange penger man kan spare med å sende flere på behandling. Dette er synd, for jeg kjenner mange som hadde hatt godt av dette, og et opphold kan hjelpe flere i å stå lengre i jobb. Så her bør politikerne bevilge mer penger, og disse pengene vil de spare inn på sykepenger, arbeidsavklaringspenger og uføretrygd. 

Det andre jeg vil takke er Rikshospitalet som plukket meg ut i år, jeg er evig takk nemlig for at jeg fikk tur. Dette har gjort at jeg går høsten og vinteren i møte med en kropp med mindre smerter, samt at jeg har en kropp som er bevegelig. 

Men nå er det opp til meg å vedlikeholde dette, noe jeg er i godt gang med. Nå er treningsballer og Red Cord slynge tatt i bruk hjemme, så gjør mitt for å opprettholde bevegeligheten. Og om 14 dager starter bassengtreningen på Diakonhjemmet opp igjen etter sommerferien. Det skal bli godt å komme ned i varmtvannbassenget som holder 34 grader, hvor vi blir veiledet av fysioterapeuter som “jager” oss rundt i bassenget.

Det jeg også vil nevne er at vi ikke har noe å klage på når vi er på behandlingsreiser. Vi kommer til dekket bord. Maten står ute til servering fire ganger om dagen og det eneste vi må tenke på er å komme oss til trening og behandling. Og skulle du ønske å gå ned noen kilo mens du er på behandlingsreiser er heller ikke dette noe problem. Men det som er viktig er å ikke overspise selv om det er mye mat.

 


Noen bilder av all maten, man kan velge i mellom

Skulle du ha noen form for mat allergier, er heller ikke det noe problem. Alle som har en eller annen form for mat allergi blir invitert til et møte med sjefs kokken, hvor man kan fortelle om hva man ikke tåler. Det blir også satt ut mat til disse pasientene på et eget sted. Så her er det mat for alle.

I år greide jeg å gå ned 5 kilo mens jeg var på behandlingsreise, litt av grunnen til dette var at jeg i år levde 14 dager som vegetarianer. Dette på grunn av et veddemål med en av fysioterapeutene. Jeg vant veddemålet og fikk en fin premie, som var en lettere kropp. I tillegg levde jeg uten søtsaker, potetgull og minst mulig brus. Men jeg stod også på og skulket ingen treninger, samt at jeg la inn ekstra treninger de siste 14 dagene.

    

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg