Behandlingsreiser en liten boble

Boblen som jeg har levd i i fire uker er nå sprukket. Jeg har snart vært hjemme i 24 timer etter fire uker på behandlingsreiser til Tyrkia og Balcova Termal Otel.

I løpet av disse fire ukene har jeg truffet mange hyggelige medpasienter som jeg nå ikke har rundt meg. Derfor er det litt rart å stå opp i dag og vite at jeg ikke skal treffe mine medpasienter på en stund. Det har vært utrolig fint å kunne slå av en prat, enten når man sitter å venter på behandling, i badstua, rundt et måltid eller på ettermiddagen eller i løpet av helgene. 

Kanskje vi møtes et eller annet sted, før vi igjen kanskje treffes på et nytt behandlingsopphold. Enkelte av dere er jeg blitt utrolig glade i og gleder meg allerede til å treffe dere igjen.

Men når man er på behandlingsreise lever man i en liten boble. Det eneste vi tenker på er oss selv. Vi går til behandling og trening flere ganger om dagen, og spiser sammen flere ganger om dagen. Hvis man orker kan må ha et sosialt liv sammen med medpasientene i mellom og etter slagene. Men det som også er viktig er å kunne slappe av. Greier man dette vil man få et bedre utbytte av treningen og behandlingene.

Det er veldig god for kropp og sin, at vi kun har oss selv å passe på.

Men enkelt medpasienter får besøk av sin kjæreste eller ektefelle. Noen også sine barn. Det som er viktig å tenke på før man reiser på besøk, er at man ikke må være en byrde for den som er på behandlingsreise. Så det er en fordel at de som besøker kan greie seg mest mulig på egenhånd. Vi er her for å komme i best mulig for, slik at vi skal kunne takle hverdagen når vi hjemme.

Et besøk kan fort gå utover hvilen vi trenger, så dette er ikke alltid like lett hvis den som besøker ikke tar hensyn. Men de fleste som besøker er flinke til dette, og de kan også ha godt av å se hva det er vi driver med når vi er på behandlingsreise.

Så er man singel og ikke har så mange venner hjemme. Kan det være en tøff opplevelse å komme ut av boble. Men det du skal huske på er at de fleste av oss kun er en telefon eller SMS unna. Jeg vil allikevel anbefale alle å søke på behandlingsreiser enten i Norge eller i utlandet.

#mittlivmedas #bekhterev #sarkiodose #tyrkia #balcova #izmir #behandlingsreiser #rikshospitalet 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg