Behandlingsreiser dag nr.24 morgen tur

På mine første turer til Balcova, var det ansatt idrettspedagoger og en av jobbene deres var å jage AS pasientene opp om morgenen. Grunnen til dette var at vi hadde morgen tur tirsdag og torsdager, men på grunn av ned skjæringer for noen år siden. Har dette tilbudet falt bort. 

Men det finnes fortsatt noen ivrige skjeller som legger ut på morgen tur. Noen gjør dette hver dag, mens andre gjør dette annen hver dag. Og noen gjør ikke dette i det hele tatt.


Jeg har ikke godt disse morgen turene siden 2009, men i år har jeg truffet et fantastisk menneske som endelig har greid å lurt meg ut på morgen tur igjen. Så dagen i dag startet da vekkerklokken ringte klokken 05.30. Dette er veldig tidlig for et B menneske. Men turen bør unnagjøres for det blir for varmt og behandlingene starter klokken 08.00. 

Så ferden ut på tur startet klokken 05.56. Målet for turen la tre kilometer opp i fjellet, med kun stigning. 

Jeg hadde advart mitt tur følge om at det ville komme noen rare lyder under veis. Grunnen til dette er at jeg i tillegg til å ha sykdommen AS, har kronisk bronkitt, astma og sarkiodose. Dette gjør at jeg sliter i oppoverbakker fordi jeg ikke får nok oksygen ned i lungene, samtidig som jeg produsere alt for mye slim som vil opp. Så ble en del hosting og harking på turen oppover.

Jeg hadde med meg en ledsager som holdt motet mitt oppe, og når jeg har satt meg et mål, brytes ikke dette. Så etter 47 minutter var vi på toppen. Vi hadde dag steget ca 300 meter på 3 kilometer. Farten opp lå på ca. 4.6 kilometer i timen. 

Utsikt fra utsiktspunktet på tre kilometer.
Sol oppgangen fikk vi også med oss.
Utsikt over Balcova, man kan de bassengområdet nede til venstre.

Men da vi skulle ned igjen begynte vi å gå, men etter en liten stund tenkte jeg at vi kanskje skulle prøve å ta igjen de vi hadde møtt når vi gikk opp. Så da var det bare å sette opp farten. Det gikk fra rask gange over til løping. Min ledsager ble positiv overrasket over hvor for jeg greide å løpe, men å løpe nedover går bra. Vi greide kun å ta igjen seks stykker. Fire lokale helter og en pasient med ledsager. Vi greide ikke å ta igjen de jeg ønsket, men vi stoppet jo også opp for å dokumentere turen. Men maks farten på tur nedover ble 16,3 kilometer i timen. Og noen av ringrevene ble positiv overrasket over hvor fort vi kom tilbake.

Turen ned tok 32 minutter, men dette er medregnet stopp for å ta bilder. 

Jeg forbrant 1365 kcal, og snittpulsen var på 162, mens makspulsen ble 188. Den totale lengden på turen ble 6,64 kilometer. Grunnen til dette er at det er ca 300 meter opp til det tellingen starter.  

Jeg sliter nå med litt stive og sure lår, men hva gjør man ikke på behandlingsreise. Glad jeg snart har individuell fysioterapi, slik at jeg kan få hjelp til litt strekking og tøyning. 

Men tusen takk for en utrolig finn tur til min ledsager Hege Renate Svendsen som holdt ut med meg. Hva skulle man gjort uten slike medpasienter.

Meg og Hege Renate Svendsen på 3km

#mittlivmedas #bekhterev #sarkiodose #tyrkia #balcova #izmir #behandlingsreiser #rikshospitalet #venninne #vennskap #godtvennskap #blogg #juli2016 #fjelltur #turglede #tur #oakley #blogg #hegerenatesvendsen

   

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg