Dag 25 på Vintersol 10.11.18.

Da var vi kommet til dag 25 av mitt opphold her på Tenerife og Vintersol. I dag er det lørdag, så enten kan dagen brukes til egentrening, strandtur eller så kan man utforske øya Tenerife litt mer.

Så dagen starter med frokost, men har sovet dårlig i natt. Men tror jeg nå har funnet feilen til at jeg har sovet dårlig noen nette ri det siste. Tror dette skyldes at jeg har drukket kaffe for sent. Så får forske litt på dette fremover.

Men etter frokost var det bare å gjøre seg klar for tur, for i dag skulle jeg på busstur til de to største byene på Tenerife. Bussen gikk fra Vintersol 09.10. etter at vi hadde fått losset alle personer og rullestoler om bord. Bussturen til La Laguna tok ca. 1 time og 5 minutter.

Første stoppested i La Laguna ble en kafe

Den første byen vi besøkte var La Laguna. En fantastisk gammel spansk by, med mye fint å se på. Vi var blant annet innom mat hallen, en mat og vin fest, kirken. Samt at vi gikk rundt i gatene i flere timer.

Kriken i La Laguna

Byen heter egentlig San Cristóbal de La Laguna, men forkortes til La Laguna. Dette er den nest største byen på Tenerife. La Laguna ble grunnlagt i 1496 av Fernândez de Lugo, som var erobreren av Tenerife. Frem til 1723 var La Laguna hovedstad på Kanariøyene. Siden 1927 har det vært en universitetsby med universitetet Universidad de La Laguna forkortet ULL. Med over 30.000 studenter i byen. Totalt bor det over 150.000 personer i byen. Byen har også det katolske bispesete for Tenerife. Det historiske sentrum av byen kom inn under UNESCOs verdensarvliste i 1999.

Fra La Laguna tok vi trikken ned til Santa Cruz.

Trikken som vi skulle bruke

Santa Cruz er den største byen på Tenerife og den nest største byen på Kanariøyene. Byen er en av to byer som deler hovedstadsfunksjonen for Kanariøyene. Santa Cruz er hovedstad for de vestlige øyene og har vært dette siden 1723. Det bor over 260.000 innbyggere i byen. Byen har et godt utbredt samferdselssystem, buss, trikk, fly og ferger.

Skilt med noen unger som ikke ville flytte seg

Etter lunsj en sen lunsj i Santa Cruz, var det tid å finne bussen for å komme seg hjem til Vintersol igjen. Bussturen tilbake tok ca. 50 minutter og vi var tilbake klokken 18.00.

Etter litt av slapping og en varm dusj, var det tid for middag. I dag skulle vi ut å spise tapas. Maten var veldig god, men ble dessverre for mett. Men spsite opp maten min. Etter middag tok vi bena fatt og gikk inn til Los Christianos var det var vin og mat festival. Her var det også bra live musikk, med sanger fra 80 og 90 tallet. Så det ble litt allsang også.

God Spansk tapas inntatt på Friends

Hjemmelaget tiramisu til dessert

Men nå må en sliten kropp, takke for seg. Så får vi se om jeg får sove i natt. For har tatt en kopp kaffe latte til desserten. Så i natt skal jeg teste ut om det er kaffen som gjør at jeg ikke får sove. Så kanskje jeg ikke kan drikke kaffe så sendt på kvelden.

Vin og mat festival i Los Christianos

#mittlivmedas #spania #tenerife #vintersol #begandlingsreiser #blogg #helse #trening #behandling #kronisksyk #revmatisme #bekhterev #bekhterevs #stateligebehandlingsreiser #revmatikere #ankyloserendespondylitt #radiografiskaksialspondyloartritt #spondyloartritt #rikshospitalet #utpåtur #lalaguna #santacruz #tapas