Dag 19 på Vintersol 04.11.18.

Ja, natt til dag nummer 19 gikk ok. Selv om skulderen verker. Men tok en del piller, slik at jeg fikk sove noen timer. For uten søvn er det ikke noe særlig å dra på utflukt.

Sekken pakket og klar for tur

Klar for avmarsj

Så dagen starter med frokost, før sekken pakkes. Nådde også en liten power napp før taxien kom, for å kjøre oss til dagens mål vulkanen Teide. Vi hadde bestilt billetter til gondolbanen et par dager i forkant. Noe som er smart, for da kan man selv velge hvilken avgang man vil ha med gondolen. Prisen er 13,5 euro hver vei, så en totalpris for gondolen er 27 euro.

Vi var litt i tvil om hvordan vært ville bli. For på Vintersol var det overskyet. Men jo nærmere vi kom Teide, jo mer lovende ble været.

Teide er Spanias høyeste fjell og ruver 3718 meter over havet, og den tredje største vulkanen i verden. Teide er ingen aktiv vulkan, men den er heller ikke død. Det siste utbruddet var i 1909, men i 2003 ble det registrert økt seismisk aktivitet i fjellet. Det utelukkes derfor ikke at vulkanen kan spy ut lava også en gang i fremtiden.

Så det er bare å trekke svovellukten dypt ned i lungene og nyte utsikten, selv om skylaget som ligger et par tusen meter lavere gjør det umulig å se utover Atlanterhavet den dagen vi er der.

Teide nasjonalpark er den største nasjonalparken på kanariøyene og i 2007 ble nasjonalparken oppført på UNESCOs liste over verdens naturarv.

Vulkanen Teide i sikte

Guds finger

Så når vi endelig var fremme ved Teide, skinte solen fra skyfri himmel. Og vulkanen lå badet i sol, en opplevelse for livet. Så vi spiste en enkel lunsj før vi tok gondolen fra 2356 meter opp til 3555 meter. Er du sprek kan du også gå opp fra området der gondolen går fra. Turen opp tar fra 5 timer og oppover. Kommer litt an på hvordan formen din er og hvordan du takler tynn luft.

Skiftet og klar for topptur

Vi kom ombord i gondolen ca. 30 minutter før vi egentlig hadde tid. Så ikke noe å klage på her. Og mens vi ventet på vår tur, var det flere turister som ville kjøpe billett. Men det var utsolgt, så kjøp billetter i god tid før du skal besøke vulkanen Teide. Husk at gondolen også stenger klokken 16.00. Turen opp til 3555 meter tar 7 minutter hver vei.

Klar for at gondolen frakter oss til toppen

Gondolbanen snart oppe på 3555 meter

Her gikk vi rundt i ca. 1 time og 40 minutter. Luften var merkbart tynnere her oppe, men det jeg reagerte mest på var svovel lukten fra vulkanen. Men det å gå rundt på en vulkan, var en opplevelse jeg sent vil glemme. En fantastisk naturopplevelse. Så vil anbefale alle å ta turen opp gondolbanen. Det er noen forskjellige ruter, man kan ta på toppen for å få sett enda mer. Rutene er merket. Det går også an å bestille tur slik at man får sett solnedgangen. Men dette koster ekstra. Så sjekk sidene til Teide for informasjon.

Vulkan landskap

Ute å vandrer på en vulkan

Ja, du kan møte snø på en vulkan også

Men skulle gjerne ha kommet opp de siste 163 meterne til toppen på 3718 meter over havet. Mer her kommer kun 120 personer forbi vaktene i døgnet. Billetter må bestilles på nasjonalparken sine hjemmesider og billettene har vært utsolgt i 5 måneder. Så skal jeg tilbake til Tenerife, vil jeg bestille billetter i god tid. Slik at jeg kan komme til toppen av vulkanen Teide.

Her oppe var jeg i dag

Solnegnag over Las Americas

Vi hadde en fantastisk taxi sjåfør, som stoppet både på veien til og fra Teide. Slik at vi fikk tatt bilder. Prisen vi fikk var 120 euro fra Vintersol og taxien var en minibuss som tok 7 passasjerer. Så en overkommelig pris.

Dagen ble avsluttet på en Libanesisk restaurant for middag. Dette var litt av en smaksopplevelse. Vil anbefale alle som er i Los Christianos eller Las Americas og ta turen til Habibi. Maten her smaker himmelsk.

Her får du fantastisk libanesisk mat

#mittlivmedas #spania #tenerife #vintersol #begandlingsreiser #blogg #helse #trening #behandling #kronisksyk #revmatisme #bekhterev #bekhterevs #stateligebehandlingsreiser #revmatikere #ankyloserendespondylitt #radiografiskaksialspondyloartritt #spondyloartritt #rikshospitalet #trening #behandling #hokaoneone #solnedgang #utpåtur #liveterbestute #fjelltur #vulkan #teide #gondol #utflukt #osprey #2xu #bergans #solnedgang #fjellreven #fjellräven #nasjonalpark #naturopplevelse