Frikort regler 2018

Da er vi inne i et nytt år, og for de av dere som er kronisk syke. Så er reglene for frikort kjekt å kjenne til. For 2018 har det dessverre ikke skjedd så store forandringer. Selv om politikerne har snakket om å slå sammen frikort 1 og 2 til et frikort.

Frikort 1:

Egenandelsbeløpet for frikort 1 for 2018 er på 2258 kroner. Det vil si at beløpet har økt med 53 kroner fra 2017. Denne ordningen går automatisk slik at vi som brukere ikke lengre trenger å ta vare på kvitteringer. Men man kan gå inn på helsenorge.no og min side, for å se hvordan man ligger an og få en oversikt over hvilke egenandeler man har betalt.

Det som dekkes under frikort 1 er følgene, time hos lege, psykolog og time på poliklinikk på sykehus. Samt laboratorier prøver og timer hos røntgeninstitutt. Og ikke minst medisiner og medisinsk utstyr på blå resept.

Her kan dere lese mer om regler for frikort 1.

 

Frikort 2:

Egenandelsbeløpet for frikort 2 for 2018 er på 2025 kroner. Det vil si at beløpet har økt med 35 kroner fra 2017. Ordningen med frikort 2, går også automatisk. Men du kan også her følge med på helsenorge.no og min side, for å se hvordan du ligger an. Husk at du kan få dekket behandling i EU/EØS land. Men du må legge ut for dette selv og søke Helfo om refusjon etter at du har kommet hjem.

 

Egenandel for fysioterapi for 2018.

  • Kroner 170,- for en undersøkelse på inntil 30 minutter.
  • Kroner 98,- for behandling hos fysioterapeut på 20 minutter.
  • Kroner 154,- for behandling hos fysioterapeut på 30 minutter.
  • Kroner 191,- for behandling hos fysioterapeut på 40 minutter.
  • Kroner 242,- for behandling hos fysioterapeut på 60 minutter.
  • Kroner 300,- for behandling hos fysioterapeut på 90 minutter.

Egenandel for manuellterapi for 2018.

  • Kroner 170,- for en undersøkelse på inntil 30 minutter.
  • Kroner 160,- for behandling hos manuellterapeuten på 20 minutter.
  • Deretter per påbegynte 10 minutter 58 kroner.

Her kan dere lese mer om reglene for frikort 2.

 

Dette vil si at de kronisk syke får en akt kostnad ved å være syk i 2018. Vi får økte kostnader når vi trenger medisiner og må til legen, samt at vi får økte kostnader når vi må ha behandling for å ha en så optimal hverdag som mulig. For enkelte vil denne kostnaden gå ut over andre ting som mat og at man kanskje ikke kan være med på sosiale aktiviteter som også koster penger.

Hadde politikerne slått sammen frikort 1 og 2, noe de har snakket om. Så ville dette ha hjulpet de kronisk syke i hverdagen. De hadde da bare trengt å betale opptil et frikort, før de fikk fri behandling og medisiner. Og kanskje det er på tide å få andre behandlingsformer inn på frikort 2. Det jeg da tenker på er behandling hos osteopat og akupunktør. Mange kronisk syke har god effekt av å få behandling hos disse aktørene. Samt tannbehandling, for mange kronisk syke tar medisiner som går ut over tennene. Men behandling for dette må de dekke selv.

I 2017 fikk jeg en økt kostnad, ved at jeg som kronisk syk måtte begynne å betale for behandlingene jeg fikk gratis hos fysioterapeuten og manuellterapeuten tidligere. Jeg har flere diagnoser som ga meg fri behandling, i tillegg har jeg en yrkesskade som ga med fri behandling. Så for meg blir dette en ekstra kostnad frem til jeg fikk frikort 2. Men jeg valgte å betale for dette, for et liv uten behandling av min fantastiske manuellterapeut orker jeg ikke. Men dette må hver enkelt selv vurdere. Det var tre tøffe måneder før jeg fikk frikort 2.

Men håper at denne informasjonen er til hjelp.

 

#mittlivmedas #bekhterev #sarkoidose #astma #revmatiker #artrose #yrkesskade #frikort1 #frikort2 #regler #revmatisme #blogg #manuellterapi #fysioterapi #reglerfrikort1 #reglerfrikort2 #helsenorge #helfo #norskrevmatikerforbund 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg