Nådde jeg målene for 2017

I 2016 satte jeg meg noen mål som jeg skulle prøve å nå i løpet av 2017. Så nå kommer oppsummeringen. Kom jeg i mål eller ikke?

Det var flere mål som ble satt. Det største målet jobbet jeg mot selv og det var å komme i bedre form og ned i vekt. Her ble målet satt på 80 kilo. Men greide jeg å komme ned til 80 kilo.

Til de av dere som har fulgt bloggen tror sikkert at dette målet ble nådd. Da jeg har lagt ut at jeg har nådd 83 kilo. Men dessverre greide jeg ikke de tre siste kiloene. Så i dag ligger vekten på 90 kilo, dette er jo en god nedgang dette også. Men når man får beskjed om at man ikke lenger er den samme personene etter at man har gått ned noen kilo, så gjør dette noe med motivasjonene om å komme i mål. Og ja få dette såret meg, så da havnet jeg tilbake på gamle veier igjen. Men har heldigvis greid å stabilisere vekten nå.

Det ble satt flere mål for 2017. Dette var forskjellige konkurranser som vi var to om som vi skulle gjennomføre sammen. Først var dette målene, Reistad løpet på 50 kilometer, Birkebeinerrennet på 54 kilometer, Birkebeinerrittet på 86kilometer, 10 kilometer under Oslo maraton, samt Oslos bratteste.

Men etter en liten motgang underveis på grunn av sykdom ble vi enige om å revurdere noen av målene- Så da ble dette målene vi skulle gjennomføre, Reistad løpet men denne gangen på den korte distansen som er 36 kilometer, halv Birken på langrennsski som er på 28 kilometer, Spanstind rundt som er på 21 kilometer, sykle halv Birken som er på 41 kilometer. Men to av målene som ble satt tidligere i høst blir stående og det er 10 kilometer under Oslo maraton, samt Oslos bratteste.

Så spørsmålet er greide jeg å nå disse målene, for veien til målene har hatt sine opp og nedturer.

Noen av mine startnummer

Men ingen av konkurransene over ble den første jeg deltok i. Det ble Holmenkollmarsjen som jeg vant startnummer til. Så her valgte jeg å gå den korte distansen, som var på 25 kilometer. Dette ble en tung med god skitur. Da føret hadde skiftet i løpet av natten, så skiene mine var dessverre ikke smørt godt nok. Men jeg kom i mål, selv om jeg falt rett før mål og havnet på sykestua.

Det neste målet ble halv Birken på langrennsski som var på 28 kilometer. Her gikk det mye bedre, selv om det var tåke den dagen. Jeg hadde blant annet nye skisko, som var en fryd å gå med. Men jeg kom i mål og var godt fornøyd med tiden.

Det tredje målet som jeg skulle prøve å gjennomføre var den korte distansen under Reistadløpet som var på 36 kilometer. Jeg var usikker på om jeg skulle reise og gå dette løpet, men valgte å gjøre det. Det ble en tung tur over fjellet, da jeg valgte å gå på nye felleski. Noe jeg etter hvert angret på. Dette var ikke noe for meg, så disse felleskiene blir solgt. Jeg vil ha bedre gli på flatene og i nedoverbakkene. Men jeg kom i mål her også. Så ikke dårlig så langt. Tre av tre ting gjennomført.

Men nå kom en stor knekk for meg. Så jeg valgte å feire påsken i sammen med min familie på familiehytta, istedenfor å gå Spanstid rundt. Og da jeg fikk tilbakemeldinger om hvordan føret og været var under Spanstid rundt. Var jeg glad jeg ble hjemme, for det blåste mye, så skisporene føyket igjen. Men litt leit var det å ikke gjennomføre dette målet. Det ble jo det første målet jeg ikke gjennomførte.

Men herfra gikk det i utforbakke for meg. Jeg hadde levd på en drøm om nye behandlingsreise til utlandet og hadde fått tur til Tyrkia. Men dessverre ble denne innstilt og da ble det ingen tur på meg. Jeg hadde hatt godt av fire uker med behandling og trening i varmen, før jeg skulle i gang med høstens konkurranser. Så uten dette gikk den første konkurransen skeis for meg.

Jeg valgte å ikke reise og starte halv Birken på sykkel, da jeg ikke hadde trent noe til dette. Så her kom den andre tingen jeg ikke gjennomførte. Så nå var jeg kommet inn i en ond sirkel igjen. Her ønsker jeg ikke å være, men ikke lett å komme ut av en ond sirkel. Men jeg fant et nytt mål jeg ville prøve å gjennomføre. Dette uten så mye trening siden påsken. Målet ble KollenOpp som er et spektakulært trappeløp opp to hoppbakker. Distansen er 1200 meter med hvor man stiger 165 meter fra start til mål. Det inneholder totalt 800 trappetrinn.

Ja jeg greide å komme meg opp alle trappetrinnene, selv om jeg kastet opp på toppen. Men uten særlig mye trening skal jeg ikke klare. Kan takke hodet og viljen min for at jeg kom i mål. Men det var et lite minus. Jeg måtte med til under hoppet i bakken for å få skiftet. Så dessverre ble jeg forkjølet og dette forkjølelsen satte seg godt. Noe som fikk utslag for 10 kilometer under Oslo Maraton. Jeg turte ikke løpe med en forkjølelse i kroppen, så nok en gang greide jeg ikke et av målene som jeg hadde satt meg. Men tror det var smart å ikke delta, for hadde jeg deltatt ville det gått utover Oslos bratteste også.

Men jeg fikk trent så mye imellom KollenOpp og Oslos bratteste, men jeg greide å gjennomføre Oslos bratteste også. Det var en fantastisk opplevelse å gå opp Wyller løypa og komme opp til toppen.

Så jeg greide å gjennomføre fem av åtte mål og er fornøyd med dette. Og dessverre ble det til at jeg mætte prøve å gjennomføre dette alene. Selv om vi var to som satte oss dette som mål. Dette ble en ny nedtur, men jeg bestemte meg for å prøve å gjennomføre dette. Men det hadde vært lettere å gjøre noe sammen med en annen. Som kronisk syk med flere diagnoser burde jeg være veldig fornøyd. Men hadde håpet og nådd alle målene i 2017.

Premiene jeg fikk i 2017

Så får se hva 2018 vil bringe. Jeg trodde 2017 skulle bli mitt år. Men dette ble det ikke, men lever fortsatt i håpet jeg. Kanskje det finnes en kvinne der ute som vil være med å sette noen syke mål sammen med meg for 2018. Så kan vi trener mot dette sammen og hjelpe og motivere hverandre i gjennom tren ing og konkurranser.

#mittlivmedas #bekhterev #sarkoidose #astma #revmatiker #kronisksyk #syktaktiv #trening #samarbeid #mål #2017 #birkebeinerrittet #birkebeinerrennet #reistadløpet #spanstindrundt #oslomaraton #oslosbratteste #kollenopp #holmenkollmarsjen #drøm #ikkeimål #konkurranse #premier #startnummer #norge #oslo #blogg #venner #vennskap #ærlighet #nyttvennskap

2 kommentarer
    1. Becca Alexandra: Takker så mye, men skulle gjerne greid alt. Men fornøyd med det jeg fikk til. Så får jeg heller bruke litt lengre tid på å komme ned i vekt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg