Oslos bratteste 30.09.17.

Så var vi kommet til det siste målet jeg satte meg for 2017 og det var å prøve å gjennomføre Oslos bratteste lørdag den 30.09.17. Løypa i Oslos Bratteste er 2,7 km lang med 407 meter stigning. Traséen følger slalåmbakken fra bunnen av Wyllerløypa til heishuset ved siden av Tryvannstårnet. Underlaget består i hovedsak av lavt gress eller sti. I tillegg er det innslag av grusvei midtveis.

Jeg hadde valgt startgruppe trim på nett og hentet mitt startnummer hos Milslukern sport på Ullevaal stadion. Kunne ha valgt å konkurrere også, men følte at formen ikke var inne for dette. Så da ble det trimklassen på meg i år. Man kunne hente startnummer torsdag og fredag før løpet.

En blid fyr klar for start

Så da vi var kommet til løpsdagen. Som ble en fantastisk høstdag. Jeg valgte å kjøre bil opp til Tryvannstårnet og parkere der. Hovde grunnen til dette var at jeg da hadde kort vei til bilen og tørreklær hvis jeg kom i mål. Men svakheten med dette var at jeg måtte gå ned til start. Men det var også en fordel i dette for nå fikk jeg se hva jeg skulle igjennom. Og ja det ble en fin oppvarming å gå ned til start. Her var det bare å putte jakke og ullgenser i utlevert pose med startnummer på. Dette ville bli fraktet opp til mål.

Start området og langt der oppe er mål

Så var det bare å finne sin plass i køen og vente på at startskuddet skulle gå. Mitt mål med turen opp var å komme under en time og jeg skulle gå hele veien. Jeg hadde med meg en rumpetaske i fra Bergans med en flaske vann og litt sjokolade. Dette for å hå næring hvis jeg skulle gå tom. Men jeg fikk ikke brukt for dette selv. Men jeg fikk gitt bort litt av vannet til flere andre som hadde startet litt for hardt.

Toppen av helvetetsknika

Starten gikk i fra heishuset i bunnen av Wyllerløypa, 155 moh. De første meterne ut fra start er flate. Deretter begynner stigningen, og etter 150 meter er det lagt inn en spurtpris til første person i hver puljestart. Første mellomtid har vi kalt “Helveteskneika”. Denne passerer du etter 80 høydemeter og 400 meters løping eller gåing. Dette er den bratteste delen av løypa og ja her var det bratt.

Toppen av Wyllerløypa

Etter å ha passert “Helveteskneika” stiger det videre opp mot neste mellomtidsstasjon på toppen av Wyllerløypa (449 moh.). Rett før toppen av Wyllerløypa er det drikkestasjon. Her får du servert vann, men hadde vært fint med litt leskedrikk i fra sponsoren Maxim. Gjennomsnittlig stigning fra start til andre mellomtid er på 22%. Ved passering av toppen på Wyllerløypa kan du skimte Tryvannstårnet til høyre for deg, det er dit du skal!

Platået, nå bærer det oppover igjen

Nå har du kommer til et litt flatere parti av løypa. Dette midtpartiet består av 550 meter slak nedoverbakke og flatmark, før du kommer til neste mellomtid, “Platået”. Som ligger 34 meter lavere enn toppen av Wyllerløypa. På denne strekningen er det også lagt inn en spurtpris til beste mellomtid. Etter dette bærer det på nytt oppover. Det hele avsluttes med en 630 meter lang motbakke opp til mål ved Tryvannstårnet (528 moh.).

Svingen, nå er vi snart i mål

Siste mellomtid er kalt “Svingen”, og etter passering her har du kun 200 meter igjen til mål.  De siste 113 høydemeterne av løpet har nesten 20% gjennomsnittlig stigning.

Jippi, jeg kom i mål her også

Etter målgang er det på nytt drikkestasjon og denne gangen får man både vann og leskedrikk i fra Maxim, samt en deltakerpose.

Jeg brukte 46 minutter og 4 sekunder på de 2700 meterne. Gjennomsnittsfarten var på 3,2km/t, mens toppfarten var 8km/t og ja jeg kan gå fort, for dette er en fart hvor flere velger å løpe. Jeg forbrant 746 kalorier og fettforbrenningen av kalorier var på 11%. Gjennomsnittspulsen var på 165, maks puls på 191 og minimumspulsen på 122. Så en har økt, men veldig fornøyd med at jeg greide å fullføre med lite trening. For har jo ikke trent så mye spesifikt mot dette.

Her er bilde av dagens løype, men GPS startet ikke ved start

Jeg vil rette en stor takk til arrangøren for et fantastisk fint arrangement. Men også en stor takk til de som deltok sammen med meg og ikke minst til de som stod og heiet langs løype.

Dagens premie

Dette er premien vi fikk, men hadde ført fint med en pins eller medalje også. Så håper dere lager dette til neste år.

#mittlivmedas #revmatiker #syktaktiv #bekhterev #norge #oslo #blogg #september2017 #oslosbratteste #wyllerløype #tryvannstårnet #oakley #trimtex #polarv800 #hokaoneone #bergans #trene #mål #gjennomført #utpåtur

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg