Fredag den 19.05.17. en land dag på reise

Fredag den 19.05.17. starten turen min klokken 09.25. Det var da bare å komme seg av gårde til første fremkomstmiddel for dagen som var bilen til pappa. Den fraktet meg til ferjen som skulle frakte med fra Kvitsøy og over til fastlandet og Mekjarvik.

Ferjen gikk klokken 09.40. og bruker 45 minutter over til fastlandet. Derfra gikk turen videre med neste kollektivmiddel som ble den lokale bussen. Den fraktet meg inn til Stavanger sentrum og buss stasjonen. Her hadde jeg nesten to timer før neste fremkomstmiddel skulle gå. Så benyttet anledningen til å få kjøpt litt mat og drikke til turen, samt en kopp kafe latte.

Toget ble mitt neste kollektivtilbud og det skulle frakte med til Oslo. Toget gikk klokken 12.49 fra Stavanger og skulle etter planen være fremme klokken 20.25. i Oslo. Men var NSB i rute?

Ja, her satt jeg på ræva

 

Jeg hadde valgt å betale 90 kroner for en komfortstol, for å kunne sitte godt. I tillegg har man tilgang til aviser og gratis kafe her. Men når kaffemaskinen heller ikke virker, er det ikke håp. Men disse stolene er ikke for en stiv rygg og heller ikke for en liten rumpe. NSB kunne godt hatt litt bedre polstring i stolene, samt litt flere innstillings på stolene. Slik at en stiv rygg, kunne få en litt bedre reise. Og trodde at det skulle være stille her, men kanskje jeg har misforstått.

Rett etter at vi hadde starten ferden mot Oslo kom det informasjon over høyttalerne om at det var problemer med toget og at det dessverre ikke kunne holde den farten det skulle. Så vi måtte belage oss på en forsinkelse. Men lite jeg fikk gjort med dette da jeg allerede satt på toget.

En annen ting jeg tenkte på mens turen gikk var. Jeg kan betale ekstra for å få en litt bedre stol, men hva med å ha treningsrom med tredemølle og sykler på lange strekninger. Og hva med en varm dusj etter at man var ferdig med en økt. Man kunne da bukke tid på treningen på forhånd. For jeg hadde gladelig betalt litt ekstra for å kunne trene mens jeg var på reise med NSB. Det er ikke godt for en revmatiker å sitte så lenge i ro. Så dette er en ide som jeg gladelig gir til NSB.

Men litt dumt er det at det på strekningen Stavanger Oslo er som regel enkelt spor. Slik at toget ofte må stoppe for møtende tog. I 2017 burde vi på en slik trafikkert strekning ha dobbeltspor.Slik at man kan øke hastigheten på togene, slik at reisetiden går ned. Så får håpe at det blir fortgang i å få dobbeltspor på denne strekningen.

Et annet problem er internettdekningen på denne strekningen. NSB tilbyr gratis WIFI på reisen, men dette kan nesten ikke kalles internett. For det er mer nede en oppe. Men det hjelper jo heller ikke at på Telenor heller ikke har dekning på hele strekningen. Dette er rett og slett en skandale i 2017. Her er det bare å bygge ut mobilnettet slik at det er dekning på hele strekningen. Så får håpe at dette blir gjort til min neste reise med NSB.

Ja, fikk ikke sett noe særlig på internett

 

Men jeg fikk sjekket litt på det elendige internettet, og fant ut på NSB sine sider at det var signalfeil på strekningen. Dette fikk vi ikke informasjon om. Så lurer på om dette er sant eller om det var feil på toget, slik vi fikk beskjed om.

Da vi til slutt ankom Oslo var vi 40 minutter forsinket og dette holder ikke NSB. Her har dere et stort forbedrings potensiale.

Jeg gikk fort til Jernbanetorget for å ta t-banen hjem, men et problem i Norge er at folk ikke kan rulletrapp skikk. Man skal stå til høyre og kunne gå til venstre. Men da to personer stod og snakket sammen og ikke gadd å høre på en som spurte pent om de kunne flytte seg. Så mistet jeg t-banen hjem. Måtte derfor vente, noe jeg ikke ønsket for jeg var lei av å være på reise. Men hoppet på en t-bane som gikk til Mortensrud og hoppet av på Hellerud. Løp ned til veien og greide å hive meg inn på bussen som fikk meg hjem til Trasopskole og derfra gikk jeg hjem.

Jeg var hjemme klokken 21.40. Så turen min varte i 12 timer og 15 minutter. Borte bra men hjemme best. Men egentlig skulle jeg vært lengre på Kvitsøy denne gangen. Men skal i en barnedåp den 21.05.17 og skal bake en kake til barnedåpen. Samt en tur til manuellterapeuten og fastlegen den 22.05.17. Så får håpe jeg snart er tilbake på Kvitsøy.

#mittlivmedas #bekhterev #revmatiker #revmatisme #NSB #telenor #treningsrom #forsinkelse #blogg #mai2017 #norge #stavanger #oslo #dårligestoler #kvitsøy #mekjarvik #komfortstol #komfort #ferje #tog #tbane #buss #kollektivtilbud #dårligdekning #skikkogbruk #microsoft #surfacepro4 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg