Skiturer i påsken 2017

Min niese var med på påsketur sammen med sin farmor, farfar og tante. I tillegg var tantes hund Bella med og jeg hadde med min hund Clara. Min niese har alltid drømt om å ha med seg en av hundene når hun går på ski. Men dette har ikke vært så lett, for tante sin hund er litt sedat. Men nå som min hun er blitt 16 måneder, tenkte jeg og min store søster at vi kanskje skulle prøve dette.

Her var det dessverre ikke mye med snø, men var forberedt på dette da det var lite med snø i vinterferien også. Men været får man gjort lite med, men fikk laget en liten skiløype som viste seg å bli 360 meter. Den ble flittig brukt, men i starten gikk vi litt på mose. Men hva gjør vel det så lenge man får gått på ski.

I starten gjorde været sitt for at snøen skulle smelte bort, men etter hvert ble det kulde om natten. Og mot slutten av påsken kom det litt nysnø også. Men med snø fra andre steder og en spade. Greide vi å holde løypa oppe hele påsken.

Ja, fikk gått litt på ski i påsken

 

Etter at jeg kom tilbake til hytta med nye ski og staver, var det bare å montere på bindingene på skiene og gå ut å gå på ski. Vi måtte tråkke løyper selv på en av myrene nedenfor hytta. Så første dagen ble det ikke mange rundene, men vi fikk en fin løype som vi kunne gå. Og jeg brukte pulsklokken Polar V800 til å måle distansen. Den viste at runden ble på 320 meter. Var ute i 45 minutter og tilbakela 1,8km denne dagen. Pulsen varierte fra 83 til 121, med en snitt på 101. Jeg forbrant 247 kalorier og fettforbrenningen av kalorier var på 64%.

Da var vi klare for å tråkke løyper

 

Som man kan se på videoen bruker jeg Åsnes fjellski på fjellet, og som man kan høre har jeg feller under skiene. Men fellene ga godt feste på den våte snøen, selv om de etter hvert ble litt våte. Slik at skiene gled litt dårligere.

Her er runden vi gikk og klikk på bildet, så kan du se video

 

Neste dag som var tirsdag, tilbakela vi en distanse på 2,88km, som vi brukte 48 minutter på. Jeg forbrant 400 kalorier og fettforbrenningen av kalorier var på 39%. Pulsen varierte fra 71 til 166, med en snitt på 117.

På onsdag tilbakela vi 3,6km, som vi brukte 1 time og 13 minutter på. Jeg forbrant 591 kalorier og fettforbrenningen av kalorier var på 43%. Pulsen varierte fra 87 til 162, med en snitt på 116.

På torsdag var det tid for å forbredre løypa, slik at vi hadde snø hele runden og da testet jeg distansen på nytt, men denne gangen brukte jeg Polar Beat appen og den målte runden til 360 meter, så da gikk vi for denne distansen. Vi tilbakela en distanse på 4,32km, som vi brukte 1 time og 11 minutter på. Jeg forbrant 678 kalorier og fettforbrenningen av kalorier var på 39%. Pulsen varierte fra 86 til 148, med en snitt på 123.

Torsdag var også første skitur hvor min hund Clara som er en tibetanskspaniel ble med på tur. Vi prøvde å feste Flexi båndet rundt magen på min niese. Dette funket OK, men var ingen god løsning. Så da kom min søster med ideen om at vi kunne bruke selen som følger med Fjellpulken Xpack sekken vi har. Denne selen er laget for å ha rundt livet til barnet slik at det kan henge bak en voksen som bærer sekken. Så barnet kan slappe litt av på lengre turer.

Så neste dag tok vi i bruk Fjellpulken selen og festet Flexi båndet i den slik at hunden kunne løpe fritt. Det fungerte veldig bra, men hunden min liker ikke å gå foran. Så hun løper heller etter, men min niese ble veldig glad. Så etter dette var hundene med på hver eneste skitur i påsken. På fredag tilbakela vi en distanse på 3,6km, som vi brukte 58 minutter på. Jeg forbrant 477 kalorier og fettforbrenningen av kalorier var på 48%. Pulsen varierte fra 86 til 148, med en snitt på 115.

Min hund Clara og min niese ute på tur. Klikk på bildet, så kan du se video

 

Men etter skituren på fredag, så kroppen min takk for seg. Jeg fikk store smerter i ryggen og brystkassa. Så håper at den som driver og ganer meg nå kan slutte med dette. Det er ikke noe moro lengre.

Så jeg fikk dessverre ikke gått noen flere skiturer i påsken. Men min niese var ute med tante og Clara hver dag vi var på hytta. Så nå skal jeg kjøpe en ny sele fra Fjellpulken, samt at jeg skal kjøpe en bedre sele til Clara. Slik at hun kan bli med på flere skiturer og gå/løpeturer.

#mittlivmedas #noreoguvdal #numedal #borgegrendi #påske #påsketur #april2017 #hyttetur #hytteliv #hyttekos #langrennsski #hverdagsglede #langrenn #tur #tibetanskspaniel #polar #polarv800 #polarbeat #fjellpulken #skitur #blogg #norge #fjellski #åsnes #trimtex #oakley

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg