En trist uke, terapibassenget på Diakonhjemmet stenger

I går var vi kommet til den siste mandag hvor jeg får trent to grupper med revmatikere i terapibassenget på Diakonhjemmet sykehus. Dette er en veldig givende jobb, og det gir meg utrolig mye. I tillegg til å trene og behandle to grupper med revmatikere, går jeg selv i terapibassenget på tirsdager. Så i dag er det siste time med trening også. Dette hjelper meg med å opprettholde bevegeligheten i ryggen min. Uten dette vil jeg slite med å opprettholde bevegeligheten, noe som vil føre til at jeg til stivner i ryggen. Dette vil føre til at jeg får et vesentlig dårligere liv.

Klar for å trene revmatikere for siste gang

 

Da jeg fikk påvist sykdommen Bekhterev eller som den heter i dag aksial spondyloartritt i 2004 var jeg innlagt på Diakonhjemmet sykehus. Revmatologen som behandlet meg, så at jeg burde begynne å gå i terapibassenget på sykehuset. Så mens jeg lå inne fikk jeg egentrening med egen fysioterapeut i terapibassenget. Dette ga meg en veldig god mestringsfølelse og da jeg ble skrevet ut fikk jeg henvisning til fysikalsk behandling i terapibassenget. Så jeg begynte da å gå i terapibassenget på dag tid.

Til de som tror jeg går i terapibassenget for moro skyld. De burde ta seg en tur innom for å se hva vi faktisk gjør. Dette er trening og behandling på høyt niva. Vi bruker oppdriften i bassenget slik at vi får økt motstand. Og ja man kan fint få kondisjonstrening i terapibassenget også. Jeg går her for at jeg skal få en så optimal uke som mulig. Forutsettningene tatt i betraktning. 

Klar for siste økt i terapibassenget

 

Jeg har brukt terapibassenget hver uke siden jeg ble syk. I starten på dag tid, men etter hvert på dagtid og kveldstid og nå til slutt kun på kvelden. Hvordan livet mitt nå vil bli uten mulighet til å gå i terapibassenget vites ikke. Men jeg ser ikke lyst på fremtiden.

Nå som jeg også har mistet tilbudet jeg fikk om behandlingsreiser til utlandet går jeg et år i møte som jeg ikke liker utviklingen på. Så får bare krysse fingrene for at jeg får et nytt tilbud om behandlingsreiser som passer for meg. Så lever fortsatt i håpet.

Dette har kun med penger å gjøre at sykehuset velger å stenge terapibassenget. Men litt rart at et av sykehusene i Norge som skal være spesialister på revmatisme velger å legge ned et terapibasseng. Dette vil gi over 800 brukere en vesentlig dårligere hverdag og er ikke noen god helseøkonomi. De velger heller å få inn noen nye MR maskiner, som de fint kunne funnet plass til et annet sted.

At Oslo kommune har skaffet plass til 100 brukere ut 2017 på Cathinka Guldberg senteret. Dette er ikke et godt nok tilbud. Men byrådet syntes de har gjort en god jobb. Alle de som brukte terapibassenget på Diakonhjemmet sykehus burde få et nytt tilbud. Både de som går på dagtid og de som går på kveldstid. Byrådet sier også at det ikke er deres ansvar, men hvem sitt ansvar er det da.

Flere av brukerne sier at det å trene og få behandling i terapibassenget på Diakonhjemmet sykehus gjør at de greier å stå i jobb, og de er redde for hva som nå vil skje. Alle som går i bassenget fikk henvising i fra en spesialist når de startet med behandling i terapibassenget. Men problemet nå er at man ikke vet hvem som har ansvar for oss. Er det spesialisthelsetjenesten eller kommunehelsetjenesten. Brukerne faller nå mellom to stoler og står nå uten et tilbud som gir dem en vesentlig bedre hverdag.

Jeg vet at kommunen sitter på penger som de kan bruke på dette tilbudet. Men de sitter bare og tvinner tommel tåtter og er fornøyd med de 100 plassene de har skaffet. Men jeg skjønner ikke hvorfor kommunen ikke går inn og tar over driften av terapibassenget på Diakonhjemmet sykehus. Sykehuset vil da slippe å tape ca. 2.500.000 kroner i året, noe de gjør i dag. Så får heller sykehuset heller finne et annet sted å ha de nye MR maskinene. For sykehuset har et trimrom veg i veg meg terapibassenget. Dette rommet kan fint romme de nye MR maskinene. Så får de heller finne et annet rom for trimming. De har jo nok av rom å ta av.

Det som også er rart her er at i oppdragsdokumentet som sykehuset har skrevet under på, står det at de ikke kan legge ned et tilbud de har i spesialisthelsetjenesten før et tilsvarende tilbud er opprettet i kommunehelsetjenesten. Men her lar både helse sør/øst og kommunen dette skje. Dette skjønner jeg ikke noe av. 

Byrådet i Oslo har sagt at de skal bygge to nye bassenger i Oslo, et på Manglerud og et på Stovner samt bygge nytt Tøyenbad. Men om det kommer terapibasseng på disse tre stedene vites ikke. Og de står tidligst ferdig i 2022. Brukerne av terapibassenget på Diakonhjemmet sykehus kan ikke stå uten terapibasseng i fem år.

Det finnes ikke noe annet terapibasseng i Oslo som holder 34 grader og er universelt utformet. Det finnes noen terapibasseng som det på Cathinka Guldberg senteret som holder 32 grader. Men for at vi som revmatikere skal få best mulig utbytte av trening og behandling i terapibassenget må det være 34 grader. Dette gjør at vi greier å få økt bevegelig het, noe som er veldig viktig for oss. Hvis det er kaldere en 34 grader vil vi ikke få den samme bevegeligheten.   

#oslorevmatikere #mittlivmedas #norskrevmatikerforbund #norge #34grader #universeltutformet #april2017 #trimtex #oakley #oslo #behandling #trening #instruktør #diakonhjemmetsykehus #blogg #diakonhjemmet #terapibasseng #revmatiker #bekhterev #oslorevmatikere #oslokommune #byråd #behandlingsreiser

@diakonhjemmetsykehus @revmatikerforbundet @benthoie @erna_solberg @raymond.johansen #ingamartethorkildsen @rinamariann

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg