hits

Gjennomført Reistadløpet 01.04.17.

Fredag den 30.04.17. gikk turen på nytt til Nord Norge. Første etappe gikk med flybussen opp til Gardermoen, mens andre etappe gikk med Norwegian i fra Oslo til Bardufoss. Siste etappe gikk i fra Bardufoss til Bardu hvor jeg skulle bo denne helgen også. Men nå skulle jeg bo privat og ikke på hotell. Så tusen takk til Beate og hennes familie som har vørt gjestfrie og lånt bort en seng til meg. Samt tusen takk for at dere kjørte og hentet meg. Uten dere så hadde jeg måtte sovet ute.

Målet med turen var at jeg skulle prøve å fullføre den korte distansen av Reistadløpet som var på 34 km og som gikk av stabelen lørdag den 01.04.17. Rennet gikk i fra Bardu til Bardufoss.

Klar for start

 

Klubben jeg gikk for var Norsk Revmatikerforbund og som dere kan se av klærne jeg gikk med. Jeg gjør dette også under Norsk Revmatikerforbund sitt prosjekt #syktaktiv. Og ja dette er å være syktaktiv å gjennomføre dette med de diagnosene jeg har. Men jeg kan bevise at man kan få til hva man vil selv om man er syk. Det meste sitter i hodet, og har er du som meg sterk i hodet så greier du å få til det meste. Men sett deg delmål underveis, så vil det vil det være lettere å komme i mål.

Hadde sjekket ut løypeprofilen før avreise og gledet meg ikke, for her var det mye oppover. Men satte meg dette som hovedmål for våren 2017, sammen men en venninne høsten 2016. Dette er også et av målene mine for 2017, som skal føre til sommerkropp 2017 og et sunnere og mer aktivt liv.

Løypeprofil Reistadløpet 35km

 

Men var veldig usikker på om jeg skulle reise for forrige helg greide jeg nesten ikke å gå på grunn av store smerter i bekken og rygg. Men satte Cosentyx sprøyten min to dager før jeg skulle og dette hjalp. Så reiste oppover med godt mot og nye ski og staver. Kommer eget innlegg om ski og et eget innlegg om stavene.

Jeg stilte til start og været kunne man heller ikke klage på. Men som vanlig gidder jeg ikke varme opp. Jeg har heller litt ekstra klær på meg, så går jeg meg varm. Stopper opp og kler av meg et eller to plagg og går videre. I løpet av turen kom det også litt vind og litt snø, men været stoppet ikke en søring som hadde satt seg et mål om å gjennomføre.

GPS tracking av løypa jeg gikk

 

Turen gikk fint, men det var mye oppover bakker. Men jeg kom i mål og kan ikke klage. For et år siden hadde jeg ikke greid dette. Men skal jeg fortsette å gå skirenn må jeg få godt mer på ski, slik at teknikken blir bedre. Samt at jeg må ned noen kilo til og få økt kondisjonen. Så får se hva fremtiden bringer. For har jo noen mål til på programmet for 2017 og kanskje det kommer noen flere delmål også.

Jeg brukte 4 timer og 15 minutter på distansen som var 34 kilometer. I løpet av dette forbrant jeg 3888 kalorier og fettforbrenningen av kalorier var på 24%. Gjennomsnittspulsen var på 160, maks puls på 179 og minimumspulsen var på 134. En har og god økt og det er lenge siden jeg har vært i aktivitet i over fire timer.

En blid søring som har fått skiftet etter at han kom i mål

 

Men vi var to som skulle gjennomføre dette skirennet sammen, men det var kun jeg som stilte til start. Men tusen takk for at du stod og heiet langs løype.

Jeg vil også takke arrangøren for fantastiske løyper. Sporene var faste og fine. Det var en fryd å gå på ski selv om løype var den tyngste løypa jeg noen gang har gått. Så til de som syntes Birken er lett, vil jeg anbefale å reise opp å gå Reistadløpet neste år. Og jeg er mektig imponert over de av langløpsløperne som stakket over fjellet. Dere er noe rå skiløpere

Bilde tatt under skirennet

 

Det som også var gøy var at det var god stemning flere steder i løype. Militæret fra Setermoen hadde flere plasser langs løype hvor de holdt godt leven. Noe som gå en fyr fra Oslo ekstra styrke til å gjennomføre. I tillegg var mye av lokalbefolkningen ute og heiet. Så tusen takk for at dere alle stod og heiet på oss som slet oss i gjennom Reistadløpet.

Men dere skal få litt ris også. Det var mange fine drikkestasjoner underveis, men noe dere bør forbedre til neste år, er at dere bør ha mat på alle stasjoner. Dette for at deltakerne ikke skal gå i kjelleren. Hadde jeg ikke hatt med meg sekk med mat, ville jeg gått tom alt for fort. I tillegg bør dere ha Cola og kaffe på de to siste drikkestasjonene. Når det gjelder mat, bør dere ha banan på alle stasjoner. Men i tillegg vil jeg anbefale å ha lefser på de første stasjonene og på de to siste kan dere også ha Kvikk lunsj og Brownies.

Er utrolig stolt av at jeg greide å gjennomføre dette skirennet. Så får vi se om jeg kommer tilbake neste år. Men da må jeg ha noen ski som er bedre tilpasset meg.

Framsiden av jakken jeg gikk med
Baksiden av jakken

Rumpa på buksa jeg gikk med

 

#mittlivmedas #bekhterev #astma #sarkoidose #reistadløpet #reistadlopet #april2017 #norge #bardu #setermoen #bardufoss #trimtex #syktaktiv #norskrevmatikerforbund #oakley #bergansofnorway #alpina #alpinaskisko #salomon #salomonski #bjørndæhlie #bjørndæhliestaver #prosjekt2017 #sommerkropp2017 #osprey #langrenn #trening #konkurranse #mål #delmål #liveterherlig #treningsglede #vismaskiclassic 

 

2 kommentarer

Doc og Dask

02.04.2017 kl.23:00

Tøft! Er mange som er med å trener for diverse organisasjoner for tida, og det er så fint 😊 Selv trener vi for Superselma 😉 Vi lagde faktisk vår første videoblogg om det i dag, etter å ha sykla for dem i over et halvt år 😜

casumo

03.04.2017 kl.14:26

Det høres flott ut, veldig god jobba)

Skriv en ny kommentar

mittlivmedas

mittlivmedas

42, Oslo

Jeg er en mann på 42 år som har levd med sykdommen Bekhterev i 13år. Bekhterev har skiftet navn i det siste. Så forkortelsen er AS som er en forkortelse for Aksial spondyloartritt (Bekhterevs sykdom, ikke-radiografisk spondyloartritt) #mittlivmedas. Singel Det kan hende det forekommer skrive feil her. Hvis det skjer skyldes det at jeg har dysleksi også

Kategorier

Arkiv