Halvbirken søndag 12.03.17.

Tenk å stå opp klokken 06.30 på en søndag, når man søndager er til for å sove og ville seg. For taxien jeg skulle bruke på første etappe i dag skulle komme og hente meg klokken 07.05. Så da var det bare å stå opp, for hadde jo en plan for denne søndagen som jeg skulle prøve å gjennomføre.

Taxien tok meg ned til Oslo S, hvor jeg skulle ta toget videre. For går det noen buss så tidlig på en søndag. Nei det gjør det ikke, men glad det finnes taxier.

Kjøpte en kafe på Oslo S

 

Toget gikk klokken 07.34 og neste stopp på dagens program var Lillehammer. Men før jeg gikk om bor på toget kjøpte jeg meg en kopp med Caramel latte. Grunnen til reisen til Lillehammer var at jeg hadde planlagt å gå halv birken i dag. Dette er jo et av målene som jeg skal prøve å gjennomføre i 2017. Men som første reis fikk jeg brått problemer etter at jeg ankom Lillehammer.

Ut på tur aldri sur

 

Jeg trodde jeg måtte komme meg opp til Håkons hall for å få buss opp til Sjurssjøen hvor starten gikk. Så da toget ankom Lillehammer klokken 09.37 og bussen fra Håkons hall gikk klokken 09.50. Var det bare å ta bene fått. Ut i ra GPSen skulle dette ta 21 minutter. Men jeg greide turen på 15 minutter. Men kom da to minutter for sent. Heldigvis kom det en deltaker til, som hadde stått på en annen holdeplass hvor bussen ikke kom og han hadde fått beskjed om å gå ditt jeg stod. Så etter ca. 10 minutter kom det en buss. Så vi var heldige som fikk skyss opp til Sjurssjøen. Men det jeg fikk vite av buss sjåføren var at jeg kunne blitt hentet av bussen på stasjonen. Så her bør arrangøren informere litt bedre, og kanskje sette opp et banner på stasjonen hvor bussen går fra.

Ja litt tåke på Sjussjøen i dag

 

Så da vi endelig ankom Sjurssjøen var det på nytt tid for å ta bena fått for å komme opp til ski stadion. Når jeg ankom stadion var det bare å finne sekretariatet hvor jeg skulle få utlevert startnummer. Så ble tidtakerbrikke montert på venstre legg rett over skoen. Men litt moro å se alle som monterte dette på høyre ben. For det er jo ikke så lett å vite forskjell på venstre og høyre.

Etter dette var det tid for skifte, så på med nye skisko og av med litt klær og på med pulsbelte. For må jo registrere alt jeg gjør, slik at jeg kan se om jeg får noen fremgang. Så var det bare å pakke ned det jeg ikke trengte i en bag og levere den til de som skulle frakte bagen tilbake til Håkons hall. Dessverre fikk jeg litt dårlig tid, så jeg fikk i meg nok mat før start, samt at jeg glemte å bytte glass på Oakley brillene jeg skulle gå med. For tenkte at det var viktigere å få litt skismøring under skiene. La to lag med Swix VR45 med to lag Swix VR55 på toppen.

Klar for start

 

Men jeg kom meg til start i tide, men uten oppvarming. Men blir jo varm i løpet av 28 kilometer. Så begynte rolig, så fikk jeg heller se om jeg greide å øke farten etter hvert. Men fikk fort problemer med sikten, da glassene på Oakley brillene var alt for mørke. Lyset var for skarp til at jeg turte å gå uten solbriller.

Mitt største problem er skiene for jeg sliter med å få trådd de ned. De er jo tatt ut til en kropp som veide litt mer, så får se om jeg får enten gjort noe med teknikken eller om jeg får tak i noen nye ski. Så på første matstasjon valgte jeg å legge på et nytt lag med Swix VR55, etter at dette var gjort ble tre glass med sportsdrikk inntatt i mellom to Vestlandslefser og litt banan. Ferden gikk så videre, men jeg hadde nå mistet kontakten med to damer som jeg hadde hatt følge med siden start.

Ved neste matstasjon tok jeg igjen den ene av damene, da hun stod og smørte om skiene sine. Jeg hev på innpå tre Vestlandslefser som ble skylt ned med tre glass sportsdrikk. Så gikk ferden videre, for var jo ikke kommet i mål enda. På siste matstasjon hev innpå to nye Vestlandslefser som ble skylt ned med tre glass sportsdrikk. Før ferden gikk videre mot mål.

Da det gjenstod ca. 7 kilometer valgte jeg på nytt å stoppe for å legge på et nytt lag med Swix VR55. For nå begynte jeg å bli litt sliten. Her traff jeg igjen den andre av damene jeg hadde gått tur med tidligere på dagen. Turen videre gikk veldig bra og jeg kom til mål. Jeg brukte 2 timer og 30 minutter på dagen ferd som gikk i gjennom 28 kilometer. Så ja, jeg er veldig godt fornøyd med dagens innsats. Jeg forbrant 2365 kalorier og fettforbrenning av kalorier var på 16%. Gjennomsnittspuls på dagen tur var på 163, mens minimumspulsen var på 124 og makspulsen var på 178. Så en hard og god treningsøkt.

Ja, her kan du se hvor jeg har gått på ski i dag

 

Jeg startet i den siste puljen i dag, som var pulje 6 og i løpet av dagens tur tok jeg igjen flere løpere i pulje 5. Noen løpere i pulje 4, samt noen løpere i pulje 3. Så formen er på fremmarsj og gikk mye diagonalgang i dag, men jeg greide også å stake over lengre perioder. Noe jeg er godt fornøyd med.

Men en eldre kar jeg gikk sammen med sa det var feigt å gå diagonalgang på flatene, men da jeg tokk han igjen i nedoverbakken, så jeg at det var feigt å ploge og kjørte fra han. Og jeg så han aldri noe mer under dagens tur. Jeg tok igjen mange løpere i nedoverbakkene og hadde tre stykker som tryna rett foran meg, men jeg kom meg unna. For nedoverbakkene er jo der for at man skal slappe av og få størst mulig fart.

I dag brukte jeg 2 timer og 30 minutter på 28 kilometer, mens jeg forrige helg brukte 3 timer og 9 minutter på 25 kilometer. Så en fin fremgang, og litt av dette skuldes skiene fra Madshus som gled veldig godt i dag. Men ikke minst mine nye skisko i fra Alpina, som hadde en fantastisk støtte rundt ankelen. Det var ikke noe problem å kjøre ned nedoverbakkene.

Men etter ankomst mål, oppstod et nytt problem for han som aldri har deltatt på halvbirken tidligere. For hvor gikk bussen tilbake til Håkons hall. Etter å ha gått og lett i 15 minutter spurte jeg en av de frivillige som jobbet der. Og da fikk jeg vite veien, men kanskje en ide å merke dette bedre.

Men dette var ikke dagens siste problem. For når vi ankom Håkons hall måtte jeg på nytt ut å lete. For måtte jo finne igjen bagasjen min. Og fant den etter hvert, men dette stedet var heller ikke merket godt nok. Så de har litt å forberede til neste år, samt at det burde verre transport tilbake til stasjonen for de funksjonærene jeg spurte visste ikke om dette, så jeg måtte gå tilbake til stasjonen. Og da jeg ankom stasjonen stod et tog der som akkurat skulle gå, emn jeg kom meg om bord.

En glad gutt på vei hjem igjen

 

Og bare et lite tips. På siste matstasjon vil jeg anbefale at dere neste år har Cola og kaffe i tillegg, samt litt smågodt. Slik at man får opp sukkernivået raskere. 

Og klokken 18.00 var jeg på nytt hjemme i leiligheten, så i dag har jeg vært på tur i 11 timer. Litt sliten men veldig fornøyd, men det verker litt i skulderen jeg har falt på to ganger. Men det største problemet er venstre hånd. For har mulig et brudd der, og mistet førligheten i to fingre under dagens tur. Så må få sjekket ut dette litt bedre.

Dagens premie

Så nå har jeg gjennomført et av målene jeg satte meg i fjord, pluss et ekstra jeg puttet på programmet. Så får vi se om jeg også greier å gjennomføre resten av planen jeg la.

#mittlivmedas #bekhterev #astma #sarkoidose #norge #lillehammer #mars2017 #sommerkropp2017 #prosjekt2017 #madshus #alpina #swix #ulvang #trimtex #oakley #rottefella #halvbirken #birken #gjennomført #glede #treningsglede #trene #langrenn #buff #lillsport #polrv800 #pulsklokke #sjurssjøen #osprey #caramellatte #oslos #espressohouse 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg