Holmekollmarsjen 2017

Så var vi kommet til lørdag den 04.3.17. I dag stod Holmenkollmarsjen på programmet. Men da jeg stod opp i dag tidlige, var heg usikker på om jeg skulle delta. Våknet med rennende nese, hostet og det verket i hele kroppen. Ingen god start på dagen, og da jeg så på gradestokken skjønte jeg hvorfor det verker i kroppen. Været hadde skiftet i løpet av natte, noe som også ville skape problemer for skituren jeg skulle gjennomføre. Grunnen til dette er at jeg ikke har smørt eller glidet for dette føret. Men jeg tok meg en varm dusj, samt at jeg spiste frokost mens jeg tenkte på hva jeg skulle gjøre.

Jeg valgte etter hvert å stille til start, så fikk jeg helle se hvordan det gikk. Tokk bussen til Tveita og satte meg på T-banen for å komme meg ned til Jernbanetorget og Kirkeristen hvor bussen til Sørkedalen skulle gå.

Da jeg ankom startområdet, skjønte jeg at skiene ikke ville fungere. Festevoksen jeg hadde lagt på, strukturen jeg hadde lagt samt glideren jeg hadde brukt var for kaldere føre. Så nå var det bare å prøve å redde stumpene. Men ikke lett når man har glemt å pakke festevoks for dette været. Men heldig vis hadde Swix stand i startområdet, så jeg fikk kjøpt en festevoks Swix VR62. Den mente denne ville fungere bra. Så etter om smøring var det bare å komme seg til snart.

Hodet er klar, men ikke kroppen.

 

Men problemet var at her begynte det med oppover bakker, men med ny festevoks under skiene gikk dette greit og jeg kom meg opp bakkene. Men måtte ha en pause for klesskifte etter hvert. For jeg hadde på meg litt mye klær. Så etter klesskifte gikk ferden videre.

Noen steder var det overvann over løypa og vannene vi gikk over hadde enda mere overvann, men problemet var at all nysnøen som hadde kommet skapte problemer for sporet som til tider var helt borte. Men dette kan man ikke klage på. Skiforeningen har gjort så godt de kunne. Men været kunne vist seg fra en bedre side, det var litt vind og lett snø.

Da vi kom oss opp i høyden og nærmet oss Holmenkollen hadde jeg endelig fantastisk glid, selv om festet ute ble. I den tredje siste nedover bakken hadde jeg fantastisk glid og kjørte fint forbi en annen deltaker. Men på vei opp neste bakke utnyttet jeg gliden og bare satt i hockey. For ville komme lengst mulig opp, da jeg ikke hadde feste. Men jeg tok igjen to deltakere til, og da ble det plutselig et lite problem. De stod nesten stille og der kom jeg i full fart. Prøvde å komme met forbi på yttersiden, men da jeg var litt sliten og ikke helt konsentrert ente det på verst tenkelig måte. Jeg kom veldig bakpå og skiene forsvant opp i luften og jeg etter. Havnet dessverre på samme skulder som sist, og slå denne gangen skinka og håndleddet også godt. Han jeg hadde kjørt forbi spurte om det gikk bra, og ville hjelpe meg og takker for det.

Men jeg greide å komme med til mål, selv om jeg måtte gå med en stav den siste kilometeren. Så i dag har jeg tilbakelagt 25 kilometer på 3 timer og 9 minutter, forbrent 3111 kalorier og fettforbrenningen av kalorier var på 16%. Gjennomsnittspulsen min var på 166, mini mums pulsen var på 130 og makspulsen var på 186. Så en har økt for en kropp som ikke er i form.

Her har jeg gått i dag

 

Det eneste jeg er fornøyd meg i dag er at jeg greide å fullføre, samt Osprey Talon sekken jeg brukte og buksa og jakka fra Trimtex. Sekken fra Osprey satt fantastisk på ryggen, jeg ble ikke like klam som når jeg bruker andre sekker. Så skal du ha en sekk til treningen vil jeg anbefale denne. Når det gjelder klær til trening, så funket buksa og jakke fra Trimtex veldig bra.

Armen i fatle men like blid

 

Tiden jeg brukte er jeg ikke fornøyd med. Hadde som mål før jeg tryna sist, og greie dette på 2 timer og 30 minutter. Men satte meg et mål på 3 timer i dag tidlig. Dette hadde jeg greid hvis jeg hadde hatt bedre feste og glid. Så får vi håpe jeg ikke tryner noe mer i år. Men er redd neste renn går uten meg. For nå må skulderen og håndleddet få litt ro. Så får se hvordan skulder og håndledd er i løpet av helgen, for nå er armen i fatle etter besøk på sykestua i Holmenkollen. Har fått beskjed om å ta det med ro, og skulle smertene bli verre skal jeg oppsøke legevakta for å få tatt nye røntgenbilder.

Fikk et gnagesår også

 

Og tror jeg må få meg noen nye ski som passer den nye vekta mi. Men ski er ikke gratis, så får se om jeg får råd til dette. Trenger to nye prar, slik at jeg får bedre feste. Et par vanlige racing langrensski og et par felleski. Så jeg har noe å velge i mellom. Og mulig jeg må få noen andre skisko. For dette er andre turen jeg får gnagesår, samt at jeg føler at sålen er litt my på skoene jeg har i fra Alfa.

#mittlivmedas #bekhterev #revmatiker #astma #sarkoidose #holmenkollmarsjen #mars2017 #madshus #alfa #rottefella #trimtex #ulvang #lillsport #swix #oakley #prosjekt2017 #blogg #trene #mål #konkurranse #osprey #langrennski 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg