Behandlingsreiser til Balcova er avviklet

Jeg har ikke flagget at jeg har fått behandlingsreiser til Tyrkia og Balcova i juni 2017 tidligere. Men jeg har fortalt enkelte at jeg har fått tur, og jeg har gledet meg i flere måneder. Grunnen til at jeg har gledet meg er at jeg skulle tilbake til ditt hvor reisen min startet i juli 2016. Jeg har et veddemål gående med to av fysioterapeutene om at jeg skulle komme tilbake i 2017 med sommerkroppen. Samt at den ene fysioterapeuten skulle slutte å røyke. Taperen skulle betale en middag for alle tre pluss for en av mine medpasienter som har hjulpet meg stort de siste jeg startet prosjekt sommerkropp 2017.

Dette sammen med min medpasient som er blitt en god venninne under denne reisen, har vært min motivasjon for å snu om på livet mitt. Jeg har til nå godt ned nesten 18 kilo og har fått beskjed om at jeg ikke må gå ned mer. Men problemet er at jeg satte meg et mål om å komme under 80 kilo og mangler noen få kilo på dette. Så får se om jeg greier dette, for problemet nå er at muskler veier mer enn fett og sliter for tiden med å gå ned mer. Men kan ikke klage på resultatet jeg har nådd.

Men i dag fikk jeg en melding fra min venninne som lurte på om jeg hadde hørt noe om at behandlingsreiser til Tyrkia og Balcova var innstilt for 2017. Så da var det bare å begynne å undersøke dette. Og ryktene hun hadde hørt var rett. De var ikke bare innstilt behandlingsreiser til Balcova, men de har avviklet hele ordningen.

Kopi av brevet som komi posten i dag

 

For vet ikke hva jeg skal gjøre nå. Først mister jeg terapibassenget jeg trener i, og så mister jeg tilbudet om behandlingsreiser. Men håper at Rikshospitalet finner en løsning for de som nå mister tilbudet de har fått tildelt.

Så nå står ca. 400 revmatikere uten tilbudet om behandlingsreiser som de har fått innvilget. De må sende inn ny søknad for høsttur. Men problemet er at de nå kun kan søke seg til Igalo som har tre turer og til Vintersol som har en tur. Dette sammen med at det er ca. 500 plasser til Balcova som ikke blir brukt. Gjør at tilbudet blir vesentlig dårligere enn hva det var.

Men jeg har vært redd for dette utfallet skulle komme. Grunnen til dette er at det fortsatt ikke er rolig i Tyrkia etter kuppforsøket som skjedde i juli i fjord. Og det er jo Rikshospitalet sammen med den norsk stat som er ansvarlige for pasientene de sender på statlige behandlingsreiser til utlandet.

Jeg vet at Rikshospitalet med seksjon for behandlingsreiser skal hente inn anbud for behandlingsreiser for 2018 i løpet av 2017. Så lurer nå på hva de gjør og hva de velger. Fysioterapeutene på Balcova i Tyrkia er noen av de beste fysioterapeutene jeg har vært borte i. Og finnes det et behandlingssenter i og rundt Middelhavet som har plass til å huse ca. 150 nordmenn i perioder av året. Jeg vet ikke hvor de skal finne dette, men jeg vet om et senter i Kroatia som er veldig bra. Men der må de gjøre noe med maten.

Men jeg håper av hele mitt hjerte at det blir rolig i Tyrkia slik at vi på nytt kan reise på statelig behandlingsreiser ditt. For det er et fantastisk land med en befolkning som er utrolig lett å bli kjent med. Så jeg tenker nå på mine tyrkiske venner som jobber på Balcova. For hva skjer med dem?

Og hva skal jeg gjøre med veddemålet jeg har inngått.

Jeg får bare jobbe videre for å nå mitt mål, så får jeg håpe at jeg igjen kan treffe fysioterapeutene i Tyrkia slik at vi kan få avgjort hvem som har vunnet, samt at jeg kan få vist frem min nye kropp. Og med god støtte skal jeg prøve å gjennomføre hva jeg har satt på programmet for 2017.

Du kan lese mer om dette på disse to linkene

http://www.spondylitten.no/behandlingsreiser-til-tyrkia-er-kansellert-for-2017/

http://www.spondylitten.no/det-er-en-annen-type-risiko-for-sa-store-grupper/

#mittlivmedas #blogg #behandlingsreiser #rikshospitalet #tyrkia #balcova #fysioterapeut #fysioterapi #veddemål #sommerkropp2017 #prosjekt2017 #bekhterev #revmatikere #spondylitten #terapibasseng

2 kommentarer
    1. Hei,
      jeg har lest bloggen din med stor interesse. Du har viktige kommentarer i forhold til kansellering av balcova og ikke minst en del ord som får man til å smile.
      Du må nok holde dine mål oppe, og det virker som du klarer det fint.
      Jeg jobber selv som fysioterapeut og psykomotoriker etter utdanning i Oslo.
      Opprinnelig er jeg fra Istanbul og Izmir. Savner Middelhavet og Tyrkia på mange måter unntatt trafikken og politikken 🙂
      Har faktisk vurdert å søke jobb på Balcova termal senter deler av året, ,men ble veldig skuffet av kanselleringen.
      Vi må bare krysse fingrene og håpe at situasjonen i Tyrkia blir bedre i de kommende år :))
      Ha en fin dag
      Seref

    2. Jeg har vært mange ganger på behandlingsreise til Balcova i Tyrkia. Jeg syns det er veldig trist at de ikke har dette tilbudet lenger for jeg elsker den atmosfæren og behandlingen jeg fikk der. Håper de starter reisene igjen til det deilige varme klimaet som gjorde så godt for kroppen og sjelen.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg