Restemat som smaker veldig godt

På julaften hadde vi pinnekjøtt i fra Idsøe, men i år hadde jeg bestilt litt ekstra pinnekjøtt. Grunnen til dette var at da vi skulle møtes første juledag til brunsj hos mine foreldre. Skulle vi alle ha med et pålegg.

Men jeg dro den litt lengre enn de andre, for jeg lagde en rett jeg. Og denne retten kan du fint ha som forrett, hvis du skal ha selskap i julen og fortsatt har litt pinnekjøtt igjen. Eller du kan bruke den til juletapas.

Lefserull med pinnekjøtt og rødbetsalat er et spennende eksempel på hva som kan gjøres med det som er til overs av pinnekjøttet.

Ferdige lefseruller med pinnekjøtt og rødbetsalat

Oppskriften min er til 6 personer.

Dette trenger du.

  • 150g finhakket og renskåret kokt pinnekjøtt
  • 6 ss rødbetsalat
  • 2 ss hakket fersk timian
  • 2 stk mandelpotet lefser.

 

Rødbetsalat:

  • 250 g kokte rødbeter
  • 1 stk grønt eple
  • 0,5 stk sjalottløk
  • 2 ss majones
  • 2 ss kremfløte
  • 0,25 ts salt
  • 0,25 ts salt
  • 0,5 ts sukker

 

Rødbetsalat

 

Slik gjør du:

  1. Pisk kremfløten og bland i majonesen. Finhakk rødbeter, eple og sjalottløk og bland sammen. Smak til med sukker, pepper og salt.
  2. Smør potetlefsene med rødbetsalat, legg på finhakket pinnekjøtt og strø over timian. Rull sammen og del lefsene i skrå ?kubber?. 
Lefse med rødbetsalat og pinnekjøtt klar for rulling

 

#mittlivmedas #restemat #pinnekjøtt #lefse #rødbet #rødbetsalat #lefserull #julen2016 #romjul

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg