Årets åttende julekake ble lyse pepperkaker med en ny oppskrift

Den ble litt lite med pepperkaker på den forrige ladningen. Så når jeg fant en ny oppskrift, hvor jeg kunne lage pepperkakedeigen samme dag som jeg skulle bake. Var det bare å teste ut denne også.

Oppskrift:

  • ½ liter sukker X
  • 1 ½ dl vann X
  • ¾ dl lys sirup X
  • 1 ss malt kanel X
  • ½ ss malt nellik X
  • 1 ss ingefær X
  • 250 g smør
  • 1 ss natron
  • 1 ½ l hvete mel
Pepperkaker klare for steking

Ingredisensen som er merket med X, varmes i en gryte. Når sukkeret er smeltet tar du kjelen av platen og tilsetter smøret og røres inn dette uten at kjelen står på en plate. Løs så opp natron med en ss vann, og bland så inn dette. Sik så inn litt og litt mel.

Du kan kjevle ut pepperkakedeigen med en gang, og bruk de pepperkakeformene du ønsker. Legg ferdige pepperkaker på et stekebrett som er dekket med bakepapir.

Ferdige pepperkaker

Stekes på 200 grader i ca. 5 minutter til de er gylne.

I tillegg til dette har jeg laget glutenfrie pepperkaker, men der kjøpte jeg deig hos Baker Hansen.

Så da er ni slag i hus, men blir vel et par til.

#mittlivmedas #pepperkaker #julebakst #julekaker #julen2016 #juleglede 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg