Det er lys i enden av tunnelen

Etter flere uker med mye smerter, ser jeg nå lys i enden av tunnelen igjen.

Dette er jo litt ratt at kroppen reagerer så for på en ny medisin. Jeg satte min første sprøyte med Cosentyx på mandag og den første natten var ikke noe å rope hurra for. Men neste dag gikk mye bedre og da jeg skulle legge meg på tirsdag. Var det første kvelden på lenge hvor jeg ikke fikk sove. Jeg følte at jeg la meg alt for tidlig, og at kroppen var full av energi som ville ut.

Jeg begynte da å lese litt på sengen igjen, for å få tiden til å gå. Dette var nytt for meg, for i det siste har jeg vært så sliten at jeg har sovnet med en gang. Men jeg sovnet etter hvert, og ble vekt av vekkerklokken som ringte. Dette var også nytt for meg, fordi jeg har pleid å våkne lenge før vekkerklokken har ringt. Men utrolig godt å få en natt med mye god søvn.

Så onsdag morgen ble ne fryd. Jeg hadde time hos manuellterapeuten og istedenfor å sette seg i bilen som jeg har gjort de siste ukene. Tok jeg bene fått. Det tar vanligvis ca. 15 minutter å gå, men gjorde veien litt lengre. Slik at jeg ble god og varm. Turen ble på 30 minutter.

Klar for time hos manuellterapeuten

Manuellterapeuten fant noen muskelspenninger på høyre side av ryggen rundt vingen, og jobbet godt med dette. Behandlingen var ikke behagelig, men vondt skal jo vondt fordrives. Etter timen var jeg fortsatt full av energi, så jeg løp hjem igjen. Så var det ut å gå en tur med Clara får jeg stupte inn i dusjen.

Etter dusjen var det bare å hive i seg litt lunsj, før ferden gikk videre. Jeg hadde time hos fastlegen, så jeg gikk ned til Hellerud t-bane stasjon som er 2,7 kilometer hjemme fra.

Klar for time hos fastlegen

I dag hadde jeg siste time hos fastlegen. Problemet da er at hun ofte ligger litt etter skjema, men dette gjør ingen ting. Så lenge jeg får den tiden jeg trenger. Vi gikk i gjennom undersøkelsene som er blitt gjort i det siste, og hva jeg skal i gjennom i fremtiden. Fortsatt ikke ferdig utredet, men at skal gå bra for 2017, skal bli mitt år. Vi fikk også pratet litt om hvordan det er å plutselig ha ansvar for noen andre en enn selv. Og er utrolig glad for at jeg har fått en fantastisk fastlege som lytter og veileder meg på rett vei.

Mitt fastlegekontor

Da timen var slutt ruslet jeg de få meterne ned til rådhusplassen, fordi himmelen var så fantastisk. Fikk tatt et fint bilde. Før jeg hadde tenkt meg en tur på Steen og Strøm, for var på jakt etter Nisselatte. Men fant ikke Espresso House, så da gikk jeg tilbake til t-bane stasjonen på Stortinget og satte meg på t-banen hjem over.

Utsikt fra Rådhusplassen mot Oslofjorden og Aker Brygge

Stoppet på Tveita senteret og handlet litt middag, samt at jeg hentet en pakke med julegaver som jeg skal gi bort. Før jeg gikk hjem over. Herlig å fortsatt ha energi til å kunne fortsette. Så da jeg kom hjem, var det på nytt å gå en tur med Clara. Og et ble to turer til før vi tok kvelden.

Men er det slik kroppen min skal bli fremover med den nye medisinen Cosentyx, skal det bli en fryd å leve. Jeg skal sette neste sprøyte, så det blir spennende å se om effekten fortsetter. Men skal ikke svi av alt kruttet med engang. Skal passe på å ta det litt med ro.

Det ble gått 15836 skritt, som ble fordelt på 12,91 kilometer. Jeg forbrant 3192 kalorier. Så godt å være i gang igjen. Jeg fikk nesten seks timer med god søvn i natt.

#mittlivmedas #bekhterev #cosentyx #novartis #fastlege #manuellterapi #manuellterapeut #trene #hverdagsglede #solnedgang

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg