Lei av å være syk

I dag havnet jeg hos fastlegen igjen. Begynner å bli lei av å være syk. Men dette er det sikkert mange som ikke skjønner.

Det er jo bare kjekt å være syk for da slipper man å gå på jobben. Men jeg skulle heller vært frisk slik at jeg kunne jobbe jeg. Men slik er det ikke alle som tenker.

Jeg har dessverre flere kroniske sykdommer som gjør at hverdagen ikke alltid er så lett leve og heller ikke lett å planlegge, samt at på veldig dårlige dager da er det ikke mange som ser meg ut. Det største problemet er at jeg har en sykdom som man ikke ser, men de som kjenner meg ser når jeg har en dårlig dag eller en dårlig periode. Problemet er bare alle de andre som tror jeg bare driver dank, og er lat. Men dette stemmer ikke. Jeg har blant annet diagnosene AS og sarkiodose.


Men etter at jeg i sommer begynte å legge om livet mitt er det blitt vesentlig bedre å leve. Hovedgrunnen til dette er at jeg nå har gått ned 14 kilo siden midten av juli. Så dette gjør at det er lettere å bevege seg, samtidig som det ikke gjør så vondt i ledd. Jeg prøver å opprettholde treningen, men det er ikke så lett med været som er ut.

Kan vi ikke snart få en kald vinter med mye hvit snø. Jeg elsker å gå på ski, og det er den beste form for trening. Her får man trent hele kroppen.

Men mitt problem er at jeg går på biologiske medisiner som hemmer immunforsvaret, samt at jeg har et par lungesykdommer. Dette gjør at jeg lettere dra på med forkjølelse og forkjølelsen blir fort lungebetennelse.

Så hvis jeg presser kroppen for mye, dette gjelder både ved trening og jobb, så får jeg en smekk tilbake. Og det er her problemet nå ligger. Jeg vil så veldig gjerne trene mer, slik at kondisjonen og styrken blir bedre, samt at vekten skal fortsatt ned. Men blir oppgitt når kroppen ikke vil det jeg vil. Så nok en gang blir jeg satt tilbake, men det er bare å starte på nytt når jeg er kvitt den kraftige forkjølelsen som jeg har fått, og får håpe den ikke setter seg enda bedre fast. For skal jeg greie å komme i form til vinteren og sommerens aktiviteter, må jeg snart klare å holde meg frisk i mer enn noen få uker av gangen. Men denne gangen skal jeg ikke gi opp, denne gangen er det jeg som skal vinne og ikke diagnosene jeg har.

#mittlivmedas #bekhterev #sarkiodose #syk #trene #lei #fastlege #revmatisme 

2 kommentarer
    1. Skjønner deg veldig godt, og håper at det snart snur litt igjen for deg. Synes du beskriver godt i blogg, så gjerne fortsette å skrive hvertfall. Du er en ressurs selv om du ikke er på jobb 🙂

    2. J Moe: Takker så mye, jeg vet jeg er en ressurs selv om jeg ikke jobber. Jeg har jo valgt å bruke det litt av krefter jeg har på andre med revmatisme. Slik at disse skal få en bedre hverdag. Og dette gir meg mer enn penger noen gang kan gjøre. Og jeg skal fortsette å skrive om mine opp og nedturer på veien mot målet.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg