Gastroskopi undersøkelse

I dag har jeg vært på Ski sykehus og tatt en gastroskopi undersøkelse. Grunnen til dette er at jeg i det siste har slitt med brekninger som har ført til sprutt oppkast. Som kan komme ut av ingen ting. Samt at jeg har slitt mye med magen i det siste. Så da fikk jeg fastlegen til å sende inn en henvisning for å få undersøkt mage og tarm.

Ikke helt klar for undersøkelsen

Så i dag hadde jeg endelig fått time. Men jeg gledet meg ikke til timen. Grunnen til dette er at jeg har tatt denne undersøkelsen to ganger før.

Den første gangen var i 2003. Dette var ført jeg fikk diagnosen AS eller bekhterev som den het i gamle dager. Da undersøkte forskjellige leger hele kroppen, og jeg måtte svelge slangen. Det ble da gjort på Ski sykehus. Jeg fikk bedøvelse i halsen og svelget og undersøkelsen gikk greit, men de fant et magesår. Så fikk piller for dette.

Andre gang var i 2013 da jeg også slet med magen. Denne gangen ble undersøkelsen utført på Ullevaal sykehus. Men dette ble ingen god opplevelse. Jeg fikk ingen bedøvelse denne gangen, da de mente jeg ikke trengte dette da jeg hadde gjort undersøkelsen før. Men da undersøkelsen var ferdig hadde jeg blodsprengte øyne og så ut som jeg hadde gått 12 runder i bokseringen mot Mike Tyson. Var hoven i hele fjeset på grunn av brekninger, men dro på jobb for det.

Dette er ustyret som har vært i sytemet mitt i dag

Så da jeg skulle ta undersøkelsen i dag, var jeg veldig spent og redd. Grunnen til dette er at jeg ikke ønsket samme opplevelse som sist. Fikk en god prat med en sykepleier før undersøkelsen skulle starte, samt en god prat med lege før han tok undersøkelsen.

Da undersøkelsen skulle starte fikk jeg denne gangen på nytt bedøvelse i halsen og svelget. Dette smakte ikke noe godt, men uten dette vet jeg ikke hvordan dette hadde gått. Men jeg overlevde undersøkelsen, men gleder meg ikke til neste gang.

Det ble tatt tre vevsprøver av tynntarmen, for å se om jeg har cøliaki. Grunnen til dette er at det er flere personer i min familie som har cøliaki. Så nå vil de undersøke om også jeg har dette.

Men det kan være et problem at jeg for tiden ikke spiser så mye produkter med gluten. Grunnen til dette er at jeg har lagt om kostholdet siden i sommer. Så hvis det ikke slår ut, skal jeg spise mye produkter med gluten i to måneder, så ta undersøkelsen på nytt.

Det andre legen fant ut var at jeg har to magesekker. Eller rettere sagt jeg har mellomgulvbrokk som er alt for stor. Det vil si den er på ca. 7 centimeter, og dette er mest sannsynlig grunnen til at jeg får sprutt brekninger.

Så blir nå videre sendt til videre undersøkelser. Det neste jeg skal er å gå med en sonde ned i magen i 24 timer for og blant annet måle syrenivået. Dette må gjøres før jeg kanskje skal opereres for å fjerne brokken. Så blir spennende å se hva fremtiden bringer.

Men bor du på Østlandsområdet ville jeg valgt å ta denne undersøkelsen på Ski sykehus. Her kan de faget sitt, slik at opplevelsen for deg som pasient blir vesentlig bedre en å ta undersøkelsen på Ullevaal sykehus.

#mittlivmedas #bekhterev #gastroskopi #skisykehus #cøliaki #mellomgulvbrokk   

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg