Hjelp jeg fikk en diagnose, hva gjør jeg nå?

Dette var et spørsmål som jeg måtte sette meg etter at jeg fikk diagnosen AS eller Bekhterev som den het i 2004. Jeg brukte litt tid på å finne ut hva jeg skulle gjøre etter at jeg ble syk, men i 2006 kom jeg fram til at jeg ville gjøre noe for de som hadde samme sykdommen som meg og for de som ville få denne sykdommen i fremtiden. Så jeg meldte meg da inn i Norsk Revmatikerforbund og trodde jeg meldte meg inn i Bekhterevforeningen Oslo og omegn. Men dette viste seg å ikke stemme, jeg hadde havnet i den lokale revmatikerforeningen og de hørte jeg aldri noe fra.

Så da Bekhterevforeningen Oslo og omegn sendte en henvendelse til min arbeidsgiver på den tiden Vallhall Trening og Terapisenter, om de kunne få gruppetrening i sal. Ble jeg spurt om dette var noe å satse på. Min arbeidsgiver viste at jeg var syk, og bare glad jeg kunne hjelpe til. Så treningen kom i gang og den ble ledet av en fysioterapeut. Da jeg møtte opp på første time, var den flere fra foreningen som lurte på hvem jeg var, og jeg fortalte da min historie. De hjalp meg slik at jeg kom over i riktig forening. Og utover høsten kom jeg i god kontakt med dem, og da det nærmet seg nytt årsmøte ble jeg spurt om jeg kunne tenke meg å gå inn i styret. Noe jeg hoppe i og aldri har angret på siden.

Min første oppgave i styret var å være sekretær, men etter dette har jeg vært leder, styremedlem og kasserer som jeg er i dag.

Jeg vil anbefale alle som får en diagnose uansett hav det er om å oppsøke den foreningen eller forbundet som sykdommen tilhører. Her vil du treffe flere som er i samme situasjon som deg, og som ny diagnostisert er det kjekt å treffe noen som har levd meg sykdommen i mange år.

I dag sitter jeg også i Oslo fylkeslag Norsk Revmatikerforbund som leder. Der har jeg vært varamedlem, nestleder og leder. Og i dag går all min tid på å jobbe for at revmatikere i Oslo skal få en best mulig hverdag. Dette er et veldig givende arbeid, som gir meg utrolig mye.

De fleste vennene mine i dag har jeg truffet på grunn av min sykdom, og jeg ville ikke byttet dette bort mot noe som helst. 

#mittlivmedas #bekhterev #norskrevmatikerforbund

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg