Første sykkel tur på tre år

Så etter handle turen i går, var det bare å sette sykkelen i stand slik at jeg kunne prøve den i dag. Monterte på et par med Crankbrothers pedaler jeg hadde liggende, samt to flaskeholdere i karbon i fra Blackburn. Så var sykkelen klar for tur.

Sykkelturen startet utenfor døra i kjelleren, før ferden gikk over Hellerudveien og inn i lysløypa på andre siden av veien. Hadde litt problemer med sittestillingen men etter litt småjusteringer fikk jeg en behagelig sittestilling. Men slet hele turen med pedalene. Den ene sykkelskoen ville ikke feste seg, så får lete fram noen andre pedaler til neste tur. Men jeg lot meg ikke stoppe.

Været var ikke mye å rope hurra for i dag, grått og yr i luften. Så måtte pakke ned brillene etter en stund. Men fint jeg er langsynt, så greier fint å se uten briller.


Bilde tatt av sykkel listen ned en av bakkene i Østmarka.

Men jeg kjente at jeg ikke hadde syklet på flere år, så slett litt i enkelte av de bratteste bakkene, men fint å ha noe å jobbe mot. Skal greie å sykle hele runde jeg fant i dag etter hvert, bare gi meg litt tid.


Bilde av Rundtjern i trollsk stemning

Turen ble på 42 minutter og jeg tilbekela 5,5 kilometer. Gikk inn til Rundtjern og ned til enden av Nøklevann, herfra gikk ferden videre inn til parkeringen til Østmarksetra og derfra gikk veien hjemover på asfalt.


Bilde av et nedtappet Nøklevann

Kunne gått litt fortere, men jeg stopper opp og tar bilder underveis. Slik at jeg også har dokumentasjon på at jeg har vært ute og trent. Gjennomsnittspulsen ble på 157, mens makspulsen ble på 175. Forbrant 632 kalorier og fettforbrenningen av kalorier var på 14%. Trente med litt høy puls, men sånn er det når formen ikke er på topp. Maksfarten ned en bakke ble på 47,1 kilometer i timen. Ikke mye å skryte av, men filmet en SnapChat mens jeg syklet. Så ikke dårlig det. Jeg var godt fornøyd med dagens økt og rett etter at jeg kom hjem åpnet himmelen seg, da alle englene tisset samtidig.


Et lite bilde av en bekk i skogen

Rekorden min nedover en bakke på sykkel er 88 kilometer i timen. Men dette var på en racersykkel. Den gangen jeg prøvde å sykle Lillehammer-Oslo for mange år siden. Kroppen min var laget for fart og spenning nedover, men jobber nå for å kunne sykle fort oppover også.

Sykkelen var det ingen ting å si på. Det var en fryd å sykle på en sykkel med hjul i størrelse 29. Men det eneste som var litt uvant var at det kun er to drev foran. Er vant til tre, men dette er bare en tilvenningssak. Men gleder meg allerede til neste sykkeltur.

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg