Testing av medisinsk yoga

I dag har jeg vært å testet ut medisinsk yoga.

Dette er et tilbud som Oslo fylkeslag av Norsk Revmatikerforbund har gjort med Medisinsk Yoga Øst. Så som medlem av Norsk Revmatikerforbund sendte jeg en epost til Medisinsk Yoga Øst for å høre om det gikk an å få en prøve time. Dette sa de ja til, så i dag klokken 12.00 var jeg klar for å prøve dette.

MediYoga ? Medisinsk Yoga er en terapeutisk yogaform som er utviklet
gjennom forskning i samarbeid med helsevesenet.
I Medisinsk Yoga er grunntanken at kropp, sinn og følelser henger sammen.
Alle som puster kan delta på Medisinsk Yoga.

Timebeskrivelse:
Vi jobber med pust og avspenning, gjør enkle, rolige øvelser og meditasjon, og jobber generelt med å skape balanse i kropp og sjel. Dette bidrar til et sterkere nervesystem, bedre blodsirkulasjon, samt vitalt og effektivt immun -og hormonsystem. Er man veldig stiv, kan
instruktøren til passe øvelsene, slik at man kan sitte på en stol, og utføre dem.
Du kan oppleve mindre smerter, bli mykere, få mer energi og overskudd, styrke kjernemuskulaturen, få økt fleksibilitet og indre ro. Et deilig kurs hvor du får tid til å lande i deg selv og bare være i 75 minutter.

Timen ledes av Tonelise Nordby, MediYoga instruktør. Tonelise har selv diagnosen fibromyalgi og har ved hjelp av medisinsk yoga blitt mye bedre.

Jeg har tidligere prøvd vanlig yoga på behandlingsreiser til Tyrkia. Da har en av mine medpasienter hatt undervisning for oss. Men dette var ikke noe for meg. Ble for stor belastning på skuldre og håndledd.


Uttøyning av lyske og innside lær.

Så var litt spent før timen, men ble positivt overasket. Dette var en utrolig bra time. Det ble jobbet en del med pusteøvelser og det har jegveldig godt av. Det ble også gjort en del strekke øvelser som jeg også har godt utbytte av da jeg har veldig kort hamsting. På slutte av timen hadde vi litt avspenning og da søvnet jeg nesten. Så til de av dere som ikke har prøvd medisinsk yoga, men sliter med en eller annen diagnose. Vil jeg anbefale dere å prøve dette. Jeg vil fortsette med dette som en av treningsformene jeg vil gjøre hver uke.


Tøyning av hamstring.

Timen varer i en time og femten minutter. I løpet av denne tiden var snittpuslen 86, makspulsen på 117. Og under avspenning var pulsen på 61. Jeg forbrant 202 kalorier i løpet av treningen. Fett forbreningen av kaloriene var på 77%. Så kan ikke klage på denne økten.

Informasjon om Medisinsk Yoga Øst finner du på linken

Som medlem av Norsk Revmatikerforbund får du tilbud på klippekort. Dette kan du lese mer på på siden til Oslo fylkeslag av Norsk Revmatikerforbund

Glemte å takke fotografen Trine Dahl-Johansen for hjelp med å få tatt noen bilder
 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg